کد خبر: 106570
A
دیده بان ایران:

جزییات دستکاری غیر «آبرومند» مجلس انقلابی در بودجه/ ۱۵۰۰میلیاردتومان برای فعالان فضای مجازی صداوسیما و ۲۰۴۶ میلیارد به بودجه بسیج اضافه شد/ به هر نماینده انقلابی ۱۰میلیاردتومان هم انعام داده خواهد شد

سازمان برنامه و بودجه ادعای «تغییرات در ارقام جداول مصوب بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس» را تایید کرد.

جزییات دستکاری غیر «آبرومند» مجلس انقلابی در بودجه/ ۱۵۰۰میلیاردتومان برای فعالان فضای مجازی صداوسیما و ۲۰۴۶ میلیارد به بودجه بسیج اضافه شد/ به هر نماینده انقلابی ۱۰میلیاردتومان هم انعام داده خواهد شد

به گزارش دیده بان ایران؛ سازمان برنامه و بودجه ادعای «تغییرات در ارقام جداول مصوب بودجه ۱۴۰۰ از سوی مجلس» را تایید کرد. این سازمان روز دوشنبه اعلام کرد: «در نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است و سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبود.» 

ایرنا نوشت؛ حمید پورمحمدی،  معاون اقتصادی و هماهنگی سازمان برنامه و بودجه، که پیشتر از اظهارنظر در زمینه تغییر در ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ امتناع کرده بود، در اطلاعیه‌ای ضمن تایید این موضوع اعلام کرد: «در نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبوده و صرفا به‌عنوان مجری قانون خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.»

تغییر ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰، آن هم پس از تصویب در صحن علنی موضوعی است که اگرچه اوایل هفته گذشته زمزمه‌های آن مطرح بود اما با توییت یک نماینده مجلس علنی شد؛ توییتی که واکنش‌هایی به‌دنبال داشت اما در نهایت روز شنبه به نامه بیش از ۱۰۰ نماینده انجامید که در آن از محمدباقر قالیباف خواسته بودند در این زمینه شفاف‌سازی کند. این نمایندگان دستکاری در ارقام جداول مصوب بودجه ۱۴۰۰ را رکوردی جدید در عدم تمکین به قانون آیین‌نامه و ایجاد رانت برای چند نفر عنوان کرده و خواستار اقدام رئیس مجلس در این زمینه شدند.

آنچه درباره دستکاری در ارقام جداول بودجه ۱۴۰۰ مطرح است، به جدول ۱۹ قانون بودجه ۱۴۰۰ باز می‌گردد. مجلس اگرچه قانون بودجه را ۲۷ اسفند ۹۹ (یعنی یک روز پس از تصویب ماده واحده و جداول در صحن علنی) به دولت ابلاغ کرد اما تاریخ ابلاغ جداول بنا بر اظهار دولت و مجلس، ۲۵ فروردین ماه ۱۴۰۰ است. سازمان برنامه و بودجه نیز در اطلاعیه خود که روز گذشته بر وب‌سایت این سازمان قرار گرفت به این موضوع اشاره کرده و آورده است: «هیات‌رئیسه مجلس جداول لایحه بودجه ١۴٠٠ را در نامه‎‌ای از سوی معاونت تقنینی مجلس به معاون پارلمانی دولت ارائه داد. اما جناب آقای حسینعلی امیری پاسخ دادند که قانون بودجه باید رسما طی نامه‎‌ای از سوی رئیس مجلس به رئیس‌جمهور ابلاغ شود و چنین هم شد.» در ادامه این اطلاعیه آمده است: «در نامه رئیس مجلس به رئیس‌جمهور تغییرات در جداول بودجه به دولت ابلاغ شده است. سازمان برنامه و بودجه کشور در جریان علت و ماهیت این تغییرات نبوده و صرفا به‌عنوان مجری قانون خود را ملزم به اجرای آن می‌داند.»

بر اساس اطلاعیه سازمان برنامه و بودجه، «همواره ارتباط نمایندگان دولت و سازمان برنامه و بودجه تا پایان بررسی لایحه بودجه در صحن علنی است و بعد از آن، این ارتباط قطع می‎‌شود. در جریان بررسی احکام، ارقام و جداول بودجه ١۴٠٠ نیز همین‌گونه بوده است».

«دستکاری در جداول بودجه آن هم پس از تصویب در صحن علنی» را علی خضریان، نماینده تهران در مجلس در توییت خود علنی کرد؛ او در این توییت مستقیما محمدباقر قالیباف رئیس مجلس و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ را مخاطب نقد تند خود قرار داد و این دو را متهم به «تغییرات گسترده در ارقام و اعداد بودجه پس از رای‌گیری و تصویب آن در مجلس» کرد و نوشت: «این تغییرات گسترده با اطلاع و تایید شما است».

بنابر همین گزارش نهادها و یا سازمان هایی که بودجه آنها توسط مجلس انقلابی افزایش پیدا کرده است به شرح زیر می باشد:

*بودجه مجلس؛ ۳۵۹میلیاردتومان بیش‌تر شده.

*بودجه بسیج ۲۰۴۶میلیاردتومان بیش‌تر شده.

*بودجه شورای‌عالی حوزه‌های علمیه ۱۰۲میلیاردتومان بیش‌تر شده.

*بودجه دانش‌گاه امام‌حسین سپاه، ۳۶۱میلیاردتومان بیش‌تر شده.

*بودجه سازمان تبلیغات اسلامی، ۲۰۰میلیاردتومان بیش‌تر شده. 

*بودجه دفتر طب سنتی در وزارت‌بهداشت، ۵۰میلیاردتومان بیش‌تر شده و ... 

*۱۵۰۰میلیاردتومان هم به ردیف بودجه‌ای به نام «فعالان فضای مجازی صداوسیما»،  افزوده شده است.

روزنامه سازندگی چند روز پیش در گزارشی خبر داده‌بود که: «محل تامین این پول‌های افزوده‌شده به بودجه این‌نهادها، مازاد درآمدی بوده که مجلس در بودجه برای دولت ایجاد کرده بود.

WhatsApp Image 2021-04-28 at 12.53.14 PM

به گزارش دیده بان ایران؛ البته استدلال کسانی که جدول بودجه را دستکاری کرده اند این بوده که "وقتی ما درآمد جدید برای دولت ایجاد می‌کنیم خودمان هم باید محل هزینه‌کردش آن را تعریف کنیم."

محمد مهاجری فعال سیاسی اصولگرا هم شب گذشته با انتشار تصویری از یکی از جدوال بودجه نوشته بود: ‌"یک مورد که در قانون ‎بودجه، در تغییرات ابلاغی از سوی آقای ‎قالیباف اضافه شده، 3هزارمیلیاردتومان اعتبار است که عملا در اختیارنمایندگان قرارگرفته تا در شهرشان هزینه شود. یعنی برای هر نماینده 10میلیاردتومان در یکسال. خدا بده برکت."

گفتنی است دیده بان ایران چندی قبل با انتشار گزارشی درباره همین موضوع از نقش سردار آبرومند در دستکاری بودجه 1400 خبر داده بود. در بخشی از این گزارش آمده : " یک رسانه نزدیک به جبهه پایداری که طی ماه های اخیر اختلاف آنها با اصولگرایان شدت پیدا کرده است درباره همین موضوع می نویسد:  «جمال الدین آبرومند» دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان د بودجه دست برده اند تغییرات صدها میلیارد تومانی را در ردیف های بودجه 1400 اعمتال کرده اند."

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • فرهاد

    از جیب ما کارمندان بیچاره برداشتند تا به جیب خود بیفزایند . دست خدا ست که این آرزومندان و انقلابیون را بی آبرو و رسوا می کند.

ارسال نظر