کد خبر: 106634
A

حاجی دلیگانی: فایل صوتی ظریف به روش «آمدنیوز» منتشر شد/ ظریف از این به بعد فقط باید برود دانشگاه درس بدهَد

عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس: «ما در 50 روز آینده انتخابات ریاست جمهوری را داریم و به حضور بیشتر مردم نیاز داشتیم. با توجه به این نکات تصور می‌کنم که این یک اتفاق نامیمون بود که متاسفانه صورت گرفت و دست‌هایی نیز با برنامه‌ریزی این کار را کرده و به شیوه‌ای مثل آمد نیوز آن را مدیریت کردند. آنچه هم که آسیب دید منافع ملی بود».

حاجی دلیگانی: فایل صوتی ظریف به روش «آمدنیوز» منتشر شد/ ظریف از این به بعد فقط باید برود دانشگاه درس بدهَد

به گزارش دیده بان ایران؛ انتشار فایل صوتی از گفت‌وگوی محمدجواد ظریف و سعید لیلاز که به گفته سخنگوی وزارت امور خارجه تقطیع شده نیز است، در روزهای اخیر با حواشی بسیاری همراه بوده است. رسانه‌ها و سیاسیون هر یک از منظری به این ماجرا نگریسته و به دنبال پیدا کردن مقصر، شرح صدمات و آثار این ماجرا و حتی پیش‌بینی آینده ظریف و جریان سیاسی حامی او در انتخابات آتی هستند.


محمدجواد جمالی نوبندگانی، عضو پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس از جمله افرادی است که به این ماجرا واکنش نشان می‌دهد. او در گفت‌وگو با «آزادی» گفت: «نکته اول درباره فایل صوتی منتشر شده این است که به هیچ وجه این مصاحبه در وقت مناسبی صورت نگرفته است. یعنی اگر بپذیریم که می‌خواستند این مسائل را برای ثبت در تاریخ هم مطرح کنند، با توجه به اینکه خیلی از این موضوعات یا در حال اجرا است و یا خیلی از آن نگذشته؛ زمان مناسبی انتخاب نشده است».


وی افزود: «نکته دیگر اینکه از آقای دکتر ظریف انتظار می‌رفت که بدانند کی، کجا و با چه درصد امنیتی درحال طرح این موضوعات است. همچنین انتظار می‌رفت که توجه کند این مسائل در دیپلماسی و مذاکرات جاری تاثیری سوء دارد یا خیر».


جمالی نوبندگانی همچنین گفت: «مساله مهم دیگر این است که باید بپذیریم همیشه دیپلماسی و توفیقات امنیتی و نظامی مکمل همدیگر هستند. به عنوان مثال پیروزهای میدانی بود که سبب شد سازمان مللی که ابتدا صد درصد با عراق بود نهایتا درخواست ما برای غرامت را پذیرفت و صدام را شروع کننده جنگ معرفی کرد.»


وی وجود اختلاف نظر بین بخش‌های مختلف حاکمیت را امری طبیعی دانست و گفت: « در همه کشورهای دنیا اختلافاتی وجود دارد و بعضا بروز هم می‌کند اما مهم این است که نهایتا منافع ملی و امنیت ملی کشورها در اولویت قرار می‌گیرد. متاسفانه اما این منحصر به کشور ما است که حتی وقتی یک اقدام صورت گرفته، باز هم نظرات خود را گفته و به اختلافات دامن می‌زنیم».


این عضو سابق کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در پاسخ به اینکه از این ماجرا چه کسی سود برده و چه کسی زیان کرده است، گفت: به نظر من بیشترین آسیب انتشار این فایل صوتی متوجه مذاکرات وین خواهد بود. اگر به مصاحبه‌های اخیر پمپئو و جان کری، همچنین به تلاش‌های رسانه‌های بیرونی که افکار عمومی را بمباران می‌کنند؛ توجه داشته باشیم مشخص است که تاثیر منفی بر مذاکرات خواهد داشت. آن هم مذاکراتی که ما در آن با دست پر ظاهر شده و موقعیت خوبی داشتیم».


وی افزود: «ضمن اینکه ما در 50 روز آینده انتخابات ریاست جمهوری را داریم و به حضور بیشتر مردم نیاز داشتیم. با توجه به این نکات تصور می‌کنم که این یک اتفاق نامیمون بود که متاسفانه صورت گرفت و دست‌هایی نیز با برنامه‌ریزی این کار را کرده و به شیوه‌ای مثل آمد نیوز آن را مدیریت کردند. آنچه هم که آسیب دید منافع ملی بود».


جمالی نوبندگانی در پاسخ به اینکه این قضیه چه تاثیری بر آینده سیاسی محمدجواد ظریف خواهد داشت؟ گفت: «من با توجه به اینکه عضو هیات رئیسه کمیسیون امینت ملی و سیات خارجی بوده‌ام، می‌دانم که ظریف اصلا این روحیه را ندارد که بتواند با این همه مشکلاتی که یک رئیس جمهور دارد، دست به ‌گریبان باشد. خودش هم به این موضوع اعتراف می‌کند. در واقع وجه دیپلماسی او به وجه اجرایی و مدیریتی وی می‌چربد. من مطمئن بودم که اگر دست خودش باشد، اصلا به سوی کاندیداتوری نمی‌رود. به نظر من ظریف علی‌رغم همه تجاربی که داشت در این قضیه اشتباه کرد و از این پس به عنوان کاندیدا و یا حتی در جایگاه وزارت آینده‌ای ندارد. با این شرایط فکر میکنم که او از این پس فقط در دانشگاه‌ها و در جایگاه تدریس می‌توان دید».


جمالی نوبندگانی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه نگاه افکار عمومی از این پس به ظریف چگونه خواهد بود و این ماجرا در میزان محبوبیت او چه تاثیری دارد، گفت: « من بر اساس مصاحبه‌های بسیاری از همفکران آقای ظریف تصور می‌کنم که آن‌ها هم از وی گله‌مند هستند و این یعنی از محبوبیت وی کاسته شده است».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر