کد خبر: 106643
A

صلاحیت محمد سالاری، زهرا نژادبهرام و علی اعطا تایید می شود؟

قصه رد صلاحیت اصلاح‌طلبان این ‌بار به سرنوشت کاندیداهای شورای شهر ششم تبدیل شد. از میان ۲۱ عضو فعلی شورای شهر یکدست اصلاح‌طلب تهران تنها 12 نفر برای انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرده بودند و حالا اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که از این میان تنها ۲ نفر از آنها تایید صلاحیت شده و شانس ورورد به کارزار انتخابات شهری را دارند.

صلاحیت محمد سالاری، زهرا نژادبهرام و علی اعطا تایید می شود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ قصه رد صلاحیت اصلاح‌طلبان این ‌بار به سرنوشت کاندیداهای شورای شهر ششم تبدیل شد. از میان ۲۱ عضو فعلی شورای شهر یکدست اصلاح‌طلب تهران تنها 12 نفر برای انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ نام‌نویسی کرده بودند و حالا اخبار غیررسمی حکایت از آن دارد که از این میان تنها ۲ نفر از آنها تایید صلاحیت شده و شانس ورورد به کارزار انتخابات شهری را دارند. از میان محمدجواد حق‌شناس، حجت نظری، محمد سالاری، زهرا نژادبهرام، الهام فخاری، محمود میرلوحی، آرش میلانی، علی اعطا، افشین حبیب‌زاده، زهرا صدر اعظم‌نوری، محمد علیخانی و مجید فراهانی درحالی تنها دو نفر تایید صلاحیت شده‌اند که بنابر شنیده‌های خبرنگار روزنامه «اعتماد» محمد علیخانی و مجید فراهانی تنها اعضای فعلی شورای شهر تهرانند که صلاحیت‌شان تایید شده و می‌توانند کاندیدای ورود به شورای شهر ششم شوند.

این درحالی است که برخی منابع از رایزنی‌هایی خبر می‌دهند که ممکن است منجر به تایید صلاحیت چند نفر دیگر از اعضای فعلی شورای شهر شود. براساس این اخبار ظاهرا محمد سالاری، زهرا نژادبهرام و علی اعطا آن 3 نفری هستند که ممکن است مشکل‌شان برطرف شده و برای ورود به انتخابات شورای شهر ۱۴۰۰ تایید صلاحیت شوند. همچنین بنابر خبری که پایگاه خبری اقتصاد نیوز منتشر کرد، احتمال تایید صلاحیت الهام فخاری و افشین حیب‌زاده هم وجود دارد. اما این تنها اعضای اصلاح‌طلب شورای شهر تهران نیستند که با مشکل تایید صلاحیت مواجه‌اند چراکه بنابر آنچه حسن فائضی، رییس ستاد انتخاباتی اصلاح‌طلبان اصفهان در انتخابات شورای شهر اعلام کرده، تمامی اعضای فعلی شورای شهر اصفهان که برای شرکت در دوره ششم انتخابات شوراهای شهر و روستا نام‌نویسی کرده بودند، رد صلاحیت شدند. این رد صلاحیت حتی شامل اعضایی شده که توسط هیات اجرایی و مراجع چهارگانه تایید شده بودند. همزمان اما محمدصادق جوادی‌حصار، عضو ارشد حزب اعتماد ملی و رییس شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب خراسان رضوی از رایزنی و گفت‌وگو با مسوولان اجرایی و امنیتی این استان گفته و با اشاره به تاکید این مسوولان بر اجرای مر قانون و استقبال از حضور تمامی سلایق و جریان‌ها در انتخابات پیش‌رو به نقل از این مقامات از تایید صلاحیت هر ۶ نفر اعضای فعلی شورای شهر مشهد خبر داده که برای انتخابات نام‌نویسی کرده بودند.  با این وجود اما رد صلاحیت گسترده اصلاح‌طلبان در تهران، اصفهان و برخی از دیگر کلان‌شهرها در آستانه انتخابات شورای شهر ششم، یادآور همان نگاهی است که مانع از ورود اصلاح‌طلبان به کارزار انتخابات مجلس یازدهم شد که حالا از جانب منتخبان همان انتخابات اعمال شده است.

در انتخابات مجلس ۹۸ اصلاح‌طلبان با رد صلاحیت گسترده کاندیداهای خود از سوی شورای نگهبان مواجه شدند. ماجرایی که واکنش گسترده اصلاح‌طلبان و البته افکار عمومی را در پی داشت و درنهایت انتخابات مجلس یازدهم با برچسب «بیشترین رد صلاحیت» در تاریخ انتخابات جمهوری اسلامی ثبت شد و کاندیداهای عمدتا اصولگرا در انتخاباتی با «کمترین میزان مشارکت» راهی «بهارستان» شدند. اگرچه همان زمان انتقادات بسیاری نسبت به این موضوع مطرح شد اما آنچه اخبار تایید صلاحیت کاندیداهای این چند روزه شوراهای شهر در سراسر کشور نشان می‌دهد ظاهرا نمایندگان مجلس یازدهم به عنوان ناظران انتخابات شورای ششم با همان نگاه استصوابی شورای نگهبان بررسی صلاحیت متقاضیان را دنبال کرده‌اند. چنانکه پایگاه خبری- تحلیلی شهر ما در گزارشی با اشاره به دو برابر شدن تعداد رد صلاحیت کاندیداها در مرحله بررسی هیات نظارت نسبت به مرحله نخست و هیات اجرایی که زیر نظر وزارت کشور انجام می‌شود از استناد به بندهای «ج و د ماده 30» همچنین «ج و د ماده 33» در توضیح علت رد صلاحیت کاندیداها از سوی هیات نظارت خبر داده و تاکید کرده که این مفاد به مسائل سیاسی مربوط است. آن هم درحالی که استاندار تهران نسبت به اینکه «رد صلاحیت‌های فراوانی نسبت به دوره‌های قبل در هیات نظارت صورت گرفته» ابراز تاسف کرده است. با این همه با توجه به گفته‌های اخیر جوادی‌حصار درباره انتخابات شوراهای مشهد همچنین اخباری که از احتمال تایید صلاحیت برخی دیگر از اعضای شورای فعلی تهران منتشر شده هنوز می‌توان امیدوار بود که اراده‌ای برای حضور همه سلایق و جناح‌ها در انتخابات شورای شهر حاکم باشد تا مردم بتوانند از میان کاندیداها، افرادی را که منتخبان واقعی‌شان هستند، راهی پارلمان‌های شهری کنند.

منبع: اعتماد

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر