کد خبر: 106662
A
دیده بان ایران:

از اختصاص بودجه برای نهادهای غیردولتی تا ردیف های تبلیغاتی؛ تغلب هیئت رئیسه مجلس بر قانون/ هشت هزار میلیاردتومان در بودجه دولت به نفع کدام نهادها دستکاری شد؟

دیده بان ایران با نگاهی به لایحه ابلاغی مجلس به دولت ،که تاریخ 27 اسفند ماه سال 99 را در سربرگ خود دارد به برخی از این دستکاری های انجام شده و اضافه شدن برخی ردیف ها دست یافته است که با درج تصویر در پیوست این گزارش ارائه می شود.

از اختصاص بودجه برای نهادهای غیردولتی تا ردیف های تبلیغاتی؛ تغلب هیئت رئیسه مجلس بر قانون/ هشت هزار میلیاردتومان در بودجه دولت به نفع کدام نهادها دستکاری شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ چند روزی است که خبر تغییرات بودجه سال جاری توسط هیئت رئیسه مجلس یازدهم تیتر بسیاری از رسانه های داخلی و خارجی شده است. موضوعی که حتا منجر به نامه نگاری 100 تن از نمایندگان خطاب به  محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی شد و آنها خواستار شفافیت در تنظیم و تهیه جداول و ردیف‌های بودجه سال 1400 شدند.

در نامه این نماینده ها آمده است که "بررسی جداول بودجه حاکی از تغییرات گسترده ارقام و اعداد نسبت به جدول ارائه‌شده از سوی دولت است که در صحبت با اعضای کمیسیون تلفیق مشخص شد که جداول صرفاً توسط یک یا چند نفر و در نهایت با تأیید رییس کمیسیون تلفیق و چند روز پس از رأی‌گیری لایحه در صحن مجلس در 99/12/29 نهایی شده است.

و البته تأسف‌بارتر اینکه این جداول تا حدود یک ماه بعد یعنی تا تاریخ 1400/1/21 نیز به‌کرّات تغییر نموده است و در کمال تعجب جداول 25 روز پس از تصویب بودجه در صحن ابلاغ شده است و متأسفانه بر اساس اخبار مستند، این تغییرات محدود به ارقام جداول نشده بلکه حتی تغییرات کلی در تبصره‌ها و جداول داخل آنها و تصحیح بندها بر اساس اشکالات شورای نگهبان را نیز شامل شده است."

این ماجرا تا جایی پیش رفت که روز گذشته خبرگزاری دولتی ایرنا، با انتشار جدولی از تغییر 7 هزار و 825 میلیارد تومانی اعتبارات برخی نهادها چون صداوسیما، شورای سیاستگذاری ائمه جمعه، قوه قضاییه، صندوق ذخیره بسیجیان و... خبر داد.

جدولی که پس از چند ساعت توسط خبرگزاری خانه ملت تکذیب شد و «خانه ملت» رسانه هایی که اقدام به انتشار این جدول کرده بودند را تهدید به شکایت کرد.

طبق گزارشی که روزنامه اعتماد از توضیح امیرآبادی فراهانی درباره ماجرای دستکاری بودجه توسط هیئت رئیسه مجلس یازدهم در کلاب هاوس منتشر کرده، این عضو هیئت رئیسه می گوید: "هیات رییسه کمیسیون تلفیق 10 فروردین باتوجه به مجوزی که 27 اسفند ماه از صحن علنی مجلس گرفت، اقدام به رفع ایرادات شورای نگهبان کرده و همین مساله سبب شده تا برخی بندهای بودجه با توجه به ایرادات این شورا تغییر کند."

این در حالی است که برخی دیگر از نزدیکان محمدباقر قالیباف اساساً دستکاری در بودجه ابلاغی به دولت را قبول ندارند و انتشار جدولی که توسط خبرگزاری ایرنا منتشر شده است را صراحتاً جعلی می نامند.

غلامرضا تاجگردون، رییس کمیسیون تلفیق مجلس دهم در پاسخ به همین مطلب یعنی جنجال اخیر هیات رئیسه مجلس یازدهم به اعتماد می گوید: "نمایندگان همان زمان که بودجه در مجلس رد شد و سپس در فرآیندی کاملا غیرقانونی در صحن مجلس دوباره به تصویب رسید آن‌هم در حالی که هیچ‌کس به درستی متوجه نشد چه چیزی به رای نمایندگان گذاشته شده! باید این پیش‌بینی را می‌کردند که در ادامه مسیر هم با اقدامات غیرقانونی دیگری مواجه خواهند شد."

تاجگردون در ادامه با اشاره به تغییرات انجام شده در بودجه خاطرنشان می کند که"  آنچه از مصوبات تلفیق پیداست، آن است که ردیف‌های تغییریافته بسیار بسیار زیاد است و به چند مورد خاص ختم نمی‌شود. یعنی برخی از ردیف‌ها به جای آنکه با هماهنگی کمیسیون‌های تخصصی اعتبارات‌شان مشخص شود، خودسرانه از سوی گروهی مشخص شده است. مثلا به جای آنکه هزار میلیارد تومان اعتبار بخش آموزش و پرورش با کمیسیون آموزش هماهنگ شود و به ردیف‌های مشخص شده اختصاص یابد، از سوی همان گروه خاص اختصاص داده شده و نمایندگان اطلاعی از آن ندارند. آنچه من اطلاع دارم، اکثر این تغییرات با تصمیم هیات‌رییسه مجلس مشخص شده و نمایندگان اطلاعی از آن نداشتند."

مطلبی که البته روز گذشته احمدتوکلی در نامه ای خطاب به محمدباقر قالیباف به آن اشاره کرده و نوشت: "خبر تغییر برخی ارقام جدول‌های لایحه بودجه ۱۴۰۰ در کمیسیون تلفیق بودجه بدون رعایت قواعد قانونی برای دیده‌بان شفافیت و عدالت مهم بود. زیرا مخاطب اصلی اعتراض، رئیس محترم کمیسیون تلفیق جناب آقای دکتر نادران است که عضو هیأت امنای این سازمان مردم نهاد نیز هست و باید در شفاف‌سازی و پاسخ‌گویی آماده‌تر باشد."

توکلی در ادامه نامه اش از جلسه با الیاس نادران درباره همین مطلب خبر می دهد و می نویسد: "ما چون توضیحات آقای نادران را شفاف ساز بسیاری از ابهامات دانستیم به جنابعالی پیشنهاد می‌شود که ترتیبی مقرر فرمایید تا ابتدا رئیس کمیسیون در نخستین جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، گزارش خود را به نمایندگان ارائه کند. آقای دکتر نادرانی که ما می‌شناسیم به پنهان‌کاری و سرکردن در محیط سیاسی غیرشفاف تن نمی‌دهد!"

اما نکته حائز اهمیت دیگر در ادامه این نامه اتهامی است که توکلی به مجلس وارد می داند. او می نویسد: "تغییر ارقام در جهت منافع فردی و یا منافع اشخاص حقیقی و حقوقی خاص خیانت بوده و به هیچ وجه قابل چشم‌پوشی نیست."

دیده بان ایران با نگاهی به لایحه ابلاغی مجلس به دولت که تاریخ 27 اسفند ماه سال 99 را در سربرگ خود دارد به برخی از این دستکاری های انجام شده و اضافه شدن برخی ردیف ها دست یافته است که با درج تصویر در پیوست این گزارش ارائه می شود.

با نگاهی به برخی از این نهادها و سازمان های قید شده در جداول مورد اشاره این سوال مطرح می شود که این نهادها اولاً بر چه اساسی مستحق دریافت بودجه از بیت المال هستند و دوم اینکه کارکرد و هزینه مصرف این بودجه ها به کدام نهاد سازمان و یا... گزارش داده می شود.

به عنوان مثال در حالیکه در لایحه ابتدایی سال 1400 هیچ بودجه ای برای «طرح رعد ولایت» درنظر گرفته نشده بود در لایحه  مصوب هیئت رئیسه مجلس یازدهم مبلغ 929000 میلیون ریال برای آن در نظر گرفته شده است. یا طرح «نسیم ولایت» که گفته می شود به فعالیت سایبری نیروهای بسیج اختصاس دارد مبلغ 81000 میلیون ریال تخصیص داده شده است.

قرارگاه امام حسن مجتبی که در توضیح آن محرومیت زدایی ذکر شده از جمله همین موارد است که در لایحه ابتدایی بودجه ایی برای آن اختصاص داده نشده بود اما در نهایت با تصمیم مجلس مبلغ 1000000میلیون ریال برای این قرارگاه  درنظر گرفته شده است.

بنیاد چهارم خرداد یکی دیگر از همین موارد است که طبق اطلاعات مندرج در روزنامه رسمی کشور یک نهاد غیردولتی است و در سال 96 به شماره 43080 به ثبت رسیده و دفتر آن در یکی از محله های خوش آب و هوای تهران (اقدسیه) است. در توضیح عملکرد این نهاد غیردولتی نوشته شده "کلیات آگاه سازی نسلها از جانفشانی‌ها و پایداری مردم ایران خصوصا مردم دزفول در دفاع از ارزشهای اسلامی و دفاع مقدس" که به همین منظور مجلس محترم در سال جاری 50000 میلیون ریال برای آن بودجه از محل بیت المال اختصاص داده است.

دانشکده اصول دین با مدیریت آیت الله محسن اراکی یکی دیگر از همین موارد است که درسایت آن عنوان"غیردولتی" ذکر شده است و در توضیح آن آمده: "هدف از تاسیس این دانشکده  گسترش آموزش علوم دینی ونشر مذهب اهل بیت (علیهم السلام)، وتربیت مبلغین ومتخصصان عالم در این زمینه، ونیز فراهم ساختن امکانات لازم به منظور ارتقای سطح علمی علاقمندان علوم دینی، در جهت تحقق کلیه اهداف تعیین شده در اساسنامه دانشکده که به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسیده است."

 

در ادامه به برخی عناوین موجود در جدول که با تصمیم هیئت رئیسه مجلس، به آنها ردیف بودجه اختصاص داده شده است می پردازیم:

توضیح: در لایحه ارسالی دولت برای این نهادهای بودجه ای اختصاص داده نشده بود

*«فعالان فضای مجازی صداوسیما» 15000000 میلیون ریال

*ساترا- وابسته به صداوسیما 3000000 میلیون ریال

*گسترش و تقویت شبکه تلویزیونی تعاملی (وابسته به صداوسیما) 2000000 میلیون ریال

*کمک به صندوق های سرمایه گذاری در طرح های حرم مطهر 300000 میلیون ریال

*دانشکده اصول دین 10000 میلیون ریال

*پرداخت دیون و تعهدات مجلس شورای اسلامی در سال 99 / 1497000 میلیون ریال

*موسسه شهید مدنی 20000 میلیون ریال

*بنیاد چهارم خرداد 50000 میلیون ریال

*تولید محتوای فضای مجازی وابسته به حوزه هنری سازمان تبلیغات 1750000میلیون ریال

*اعتبارات مقابله با کرونا 1000000 میلیون ریال

*طرح تحول قوه قضاییه 4000000میلیون ریال

*پژوهشکده شورای نگهبان 150000 میلیون ریال

*طرح شهید موسوی وابسته به ستاد مشترک سپاه 2000000 میلیون ریال

*تقویت بنیه دفاعی و امنیتی بسیج2000000 میلیون ریال

*مرکز راهبری سپاه40000میلیون ریال

*مجتمع فرهنگی نور وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی 1000000 میلیون ریال

*هیات رزمندگان اسلام وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی1000000 میلیون ریال

*کمک و حمایت از حلقه های میانی وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی800000 میلیون ریال

*فعالیت سایبری وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی2000000 میلیون ریال

*طرح شهید نوروزی 1500000 میلیون ریال

*طرح شهید پاشایی پور- وابسته به ستاد مشترک سپاه 10000000میلیون ریال

گفتنی است دیده بان ایران چندی قبل با انتشار گزارشی درباره همین موضوع از نقش سردار آبرومند در دستکاری بودجه 1400 خبر داده بود. در بخشی از این گزارش آمده : " یک رسانه نزدیک به جبهه پایداری که طی ماه های اخیر اختلاف آنها با اصولگرایان شدت پیدا کرده است درباره همین موضوع می نویسد:  «جمال الدین آبرومند» دستیار ریاست مجلس در امور آبادانی و پیشرفت و الیاس نادران رئیس کمیسیون تلفیق عضو تیمی هستند که بدون اطلاع نمایندگان د بودجه دست برده اند تغییرات صدها میلیارد تومانی را در ردیف های بودجه 1400 اعمتال کرده اند."

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

WhatsApp Image 2021-04-29 at 2.23.12 PM (2)

 

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر