کد خبر: 106805
A

اصولگرایان هم مدل اصلاح طلبان را در پیش گرفتند/ تصمیم نهایی برای اجماع؛ بعد از تایید صلاحیت‌ گزینه ها!

برخلاف آنچه که چند ماه قبل تصور می‌شود، نه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی قطعی است و نه نامزد اجماعی. حالا دیگر همه نیروهای سیاسی با ظرفیت در جریان اصولگرا آستین‌ها را بالا زده‌اند و هر کدام نیز امیدوارند که در غیاب رئیسی که حالا احتمالش بیش از قبل است، نامزد اجماعی باشند. اگرچه تصمیم گیری در این باره به تصمیمات و وضعیت انتخاباتی جریان رقیب نیز بستگی دارد و از همین رو به بعد از پروسه تایید صلاحیت‌ها موکول شده است.

اصولگرایان هم مدل اصلاح طلبان را در پیش گرفتند/ تصمیم نهایی برای اجماع؛ بعد از تایید صلاحیت‌ گزینه ها!

به گزارش دیده بان ایران؛ سایت خبری نزدیک به شورای وحدت و جامعه روحانیت مبارز درباره استراتژی اصولگرایان برای انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نوشت: هر چه به انتخابات نزدیک می‌شویم، معلوم می‌شود که برنامه انتخاباتی اصولگرایان با آنچه که تصور می‌شد، فرق دارد. آن هم از زمین تا آسمان. احتمالا بر اساس وعده‌های شورای ائتلاف که یکی از دو سازکار انتخاباتی این جریان است، تصور می‌شد که در ابتدای اردیبهشت ماه تکلیف نامزد نهایی و مورد اجماع تا اندازه‌ای معلوم شده باشد. اکنون اما یازده روز گذشته و کمتر از دو هفته به ثبت نام نامزدهای ریاست جمهوری باقی است. آن هم در حالی که نه تنها نامزد اجماعی مشخص نشده بلکه هیچ پروسه و فرآیندی که رسیدن به این مرحله را نوید دهد، هم در کار نیست. 

مساله اما پیچیده‌تر از این است. با توجه به رویکرد شورای وحدت در ماه‌ها و هفته‌های اخیر نیز گمان می‌رفت که سیدابراهیم رئیسی نامزد مورد اجماع و نهایی باشد و سایر چهره‌ها و ظرفیت‌های این جریان نیز از بیرون گود نظاره‌گر فعالیت‌های انتخاباتی وی. اکنون اما ورق برگشته و به نظر می‌رسد که هم کاندیداتوری رئیسی منتفی است و هم همه ظرفیت‌های این جریان قصد ورود و کاندیداتوری دارند.

محسن رضایی که کار را تمام و رسما اعلام کاندیداتوری کرد. او تاکید کرد که به صحنه آمده تا «گفتمان شبکه نفوذ» را خنثی کند، جلوی «سراب دروغین دیپلماسی در برابر میدان» بایستد و با «آنانی که رویه دروغ‌پردازی و اغواگری را به اشکال مختلف تکرار می‌کنند و با دوگانه‌سازی کنسرت و آزادی‌های اجتماعی درمقابل دیوار و سلب آزادی‌های مردم و سراب آرامش آسایش دیپلماسی ذلت و تسلیم در مقابل مقاومت و میدان به تحریف افکار عمومی می‌پردازند» مبارزه کند. 

خبر دیگر آنکه، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس نیز تلویحا اعلام کاندیداتوری کرده است. او هم در یک پست اینستاگرامی خود نوشت: «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد» و رسانه‌ها نیز این را پای اعلام کاندیداتوی گذاشتند. مثلا سایت انتخاب نوشت: «به نظر می‌رسد با مهیا نشدن شرایط کاندیداتوری حجت الاسلام و الامسلیمن رئیسی که در تکذیب سخنگوی دستگاه قضا و مدیران روابط عمومی قوه قضاییه هم به تازگی بیان شده ، پست اینستاگرامی قالیباف حکایت از اعلام نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری دارد.»

نکته قابل توجه اینکه اینگونه گمانه‌زنی‌ها از سوی قالیباف، مشاوران و نزدیکان او تکذیب نشد!

نامه نیوز قبلا در گزارش‌های خود از این تصمیم خبر داده و تاکید کرده بود که اصولگرایان تصمیم دارند به این ترتیب از فشار انتخاباتی به یک نامزد خاص بکاهند و تصمیم گیری درباه اینکه نامزد نهایی کیست را به بعد از طی شدن فرآیند تایید صلاحیت‌ها موکول کنند. روزنامه اصلاح‌طلب اعتماد نیز در شماره امروز خود گزارشی با همین مضمون داشت و البته به جدی شدن نامزدی سعید جلیلی هم پرداخت.

به هرحال اکنون موقعیت برای کاندیداتوری سعید جلیلی کاملا فراهم است زیرا از یک طرف اوضاع منطقه‌ای و بین ‌المللی ایران به سویی تفاهم و گرمی روابط هدایت می‌شود و این به معنی مطرح شدن جدی مباحث سیاست خارجی در انتخابات است و از طرف دیگر جریان اصلاحات که برای فراهم شدن این موقعیت لحظه‌شماری می‌کرد تا با گزینه‌ای مثل ظریف وارد میدان شود، بعد از انتشار فایل صوتی وزیر خارجه آچمز شده است. لذا جلیلی که وجه شاخص او سیاست خارجی است بیش از سایرین می‌تواند حرف برای گفتن داشته باشد. فعالیت‌های خودش و حامیانش در فضای مجازی نیز شاهدی برای اثبات این ادعا است که او هم قصد آمدن دارد.

 بر این اساس برخلاف آنچه که چند ماه قبل تصور می‌شود، نه کاندیداتوری ابراهیم رئیسی قطعی است و نه نامزد اجماعی. حالا دیگر همه نیروهای سیاسی با ظرفیت در جریان اصولگرا آستین‌ها را بالا زده‌اند و هر کدام نیز امیدوارند که در غیاب رئیسی که حالا احتمالش بیش از قبل است، نامزد اجماعی باشند. اگرچه تصمیم گیری در این باره به تصمیمات و وضعیت انتخاباتی جریان رقیب نیز بستگی دارد و از همین رو به بعد از پروسه تایید صلاحیت‌ها موکول شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر