کد خبر: 106806
A

واکنش معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به میانجگری بغداد در مناقشه تهران - ریاض/ رحیم پور: عراق برای خودش است که این کار را انجام می دهد

ابراهیم رحیم پور، معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه درباره میانجیگری عراق بین ایران و عربستان گفت: عراق برای ایران و یا حتی عربستان این میانجیگیری را انجام نمی دهد بلکه برای خودش این کار را انجام می دهد. وضعیت به نحوی است که قاعدتاً می خواهد در این مسئله نفع خود را داشته باشد. وضعیتی که بین ایران و عربستان شاهد هستیم، اتفاقاتی در حال رقم خوردن است و امیدواریم این چنین شود و این رابطه به نفع عربستان هم است.

واکنش معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه به میانجگری بغداد در مناقشه تهران - ریاض/ رحیم پور: عراق برای خودش است که این کار را انجام می دهد

به گزارش دیده بان ایران؛ ابراهیم رحیم پور، معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه درباره میانجیگری عراق بین ایران و عربستان گفت: عراق برای ایران و یا حتی عربستان این میانجیگیری را انجام نمی دهد بلکه برای خودش این کار را انجام می دهد. وضعیت به نحوی است که قاعدتاً می خواهد در این مسئله نفع خود را داشته باشد. وضعیتی که بین ایران و عربستان شاهد هستیم، اتفاقاتی در حال رقم خوردن است و امیدواریم این چنین شود و این رابطه به نفع عربستان هم است.

وی ادامه داد: تا چند سال گذشته عراق نمی توانست بین این دو کشور میانجیگیری داشته باشد به دلیل اینکه به حدی وضع وخیم و بد بود که نمی توانستند همچنین در عراق هم افرادی به ترتیب وارد این مسئولیت شدند که سعی کردند این مسر را طی کنند اما ابزار و ادوات جور نبود. در این پدیده های سیاسی هم این چنین نیست که درباره موضوعی که بیان می کنید همان را بتوان جواب داد.

او افزود: الکاظمی نسبت به نخست وزیرهای سابق عراق بیشتر هدف اقتصادی دارد البته وی هدف های امنیتی و نظامی نیز دارد ولی آنچه مشخصات الکاظمی است مشخصات اقتصادی است و تعهداتی که برای مسائل اقتصادی عراق دارد و از سوی غربی ها و مشخصاً آمریکایی ها حمایت هم می شود.

رحیم پور براین باور است: نخست وزیر عراق این دستور کار را دارد بجای اینکه درباره مسائل امنیتی با ایران و عربستان کار کند از مسیر اقتصادی این حرکت را بزند. البته مسئله امنیتی منطقه در دل کار وجود دارد. این هم موقعی این کار را می کند که ایران از جهت مسائل اقتصادی در بدترین وضع مشخص است.

معاون اسبق آسیا و اقیانوسیه وزارت خارجه اشاره کرد: اگر قرار است کسی در این امر میانجیگیری کند عراقی ها بهترین کشور هستند. چون با همه فراز و نشیب هایی که ایران داشته است روابط خوبی دارند و عربستان هم مدتی است قبل از الکاظمی شروع کرد کار بیشتری کند به نیت جدا کردن عراق از ایران و یا به نیت اینکه در مقطعی بتواند مسئله شیعه را حل کند. عربستان از نظر مسئله شیعیان خود نقطه ضعف دارد. وقتی با کشور بزرگ شیعه در می افتد اقلیت شیعه کشور خودش نیز از جهت تعداد، موقعیت ژئوپولتیک شیعه نشین عربستان نیز اهمیت دارد. از این جهت شاهد هستیم عربستان هم این فاکتور را اهمیت می دهد که نشان دهد پیوند آن با شیعیان بد نیست و عراق هم دومین کشور شیعه است.

در پاسخ به این پرسش، با توجه به حضور بایدن در کاخ سفید و اینکه بایدن مثل ترامپ ارتباط با عربستان را از سر نمی گیرد همچنین نمی تواند جنگ یمن را مدیریت کند تن به ارتباط مجدد به ایران داده است گفت: این به نظر من فاکتور مهمی است چون در موقعی که بایدن در آستانه انتخابات ریاست جمهوری بود شواهد نشان می داد که شانس بایدن بیشتر است. برای چه با اسرائیل این بازی را راه انداختند که مشخص بود عربستان پشت این کار است ولی زرنگی این است که خود را خط مقدم کار با اسرائیل نشان ندهد. بنابراین به همان دلیلی که احساس می کرد اتفاق دیگری می افتد، برگه های جدیدی را روی زمین می گذاشت.

رحیم پور در پایان اذعان داشت: آمریکا مخالف ارتباط مجدد ایران و عربستان نیست ولی موافق این است که عربستان از گذشته ای که با آقای ترامپ داشته و بیشتر از حد سرمایه گذاری روی جمهوری خواهان کرد تغییر مسیر دهد. من فکر می کنم، عربستان چند کار جدید کرد که یکی مسئله اسرائیل و نمایشی که نشان داد، بود و بحرین و امارات را جلو انداخت و درباره ایران هم این اقدام را انجام داد. در حالی که عربستان درباره شیعیان خود هم به عراق نزدیک می شود و هم ژست دوستی با ایران را برای کاربرد داخلی خود و حتی برای این که کمی حوثی های یمن را تحریک کند که به ایران نزدیک می شود، اهداف چند بعدی است که عربستان به دنبال آن است.

منبع: سایت خبری مدارا

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر