کد خبر: 106817
A
دیده بان ایران:

حفاظت از سایت های هسته ای به سپاه واگذار شد؟

هر چند مشخص نیست که ایراد چنین اظهاراتی - که در طول یکماه گذشته عنوان شده - از سوی سردار محسن رضایی و فریدن عباسی با چه هدفی مطرح می شود اما به نظر می رسد نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین دلایلی باشد که نامزد های انتخاباتی اصولگرا سعی دارند با نشان دادن ضعف دولت در حراست از مراکز حساس کشور از آن به عنوان نقطه قوت خود برای کسب آرای مردم استفاده کنند.

حفاظت از سایت های هسته ای به سپاه واگذار شد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ برخی شنیده ها حاکی از این است که پس از حوادث اخیر- ۲۲ فروردین- در سایت هسته ای نطنز  شورای عالی امنیت ملی در نشست اخیر خود مقرر کرده است که سیستم حفاظتی سایت های هسته ای به ستاد کل نیروهای مسلح واگذار شده است و با نظر ستاد کل از این پس سپاه پاسداران درباره اقدامات حفاظتی از این سایت ها تصمیم گیری می کند. 

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت در سخنانی که اخیراً ایراد کرد با اشاره به حوادث یک دهه گذشته که سایت هسته ای نطنز، بحران‌های هسته‌ای را نشانه «آلودگی امنیتی» دانسته و خواستار «پاکسازی امنیتی» شده بود. این در حالی است که علیرضا زاکانی، رئیس مرکز پژوهش‌های مجلس یازدهم در شبکه افق مدعی شده بود که کشور «بهشت جاسوسان» شده و در یک برنامه زنده از عملکرد دستگاه‌های امنیتی مسئول در حوزه اتمی به شدت انتقاد کرد..

مالک شریعتی، نماینده مجلس و مسئول پیشین بسیج دانشجویی در دانشگاه تهران هم در همین رابطه حوادث خرابکاری اخیر در سایت هسته ای نطنز را «نفوذ و خرابکاری» توصیف و در شبکه اجتماعی توییتر خواستار «جایگزینی افراد جدید در راس حفاظت» تاسیسات اتمی شد.

مسئولیت حفاظت از تاسیسات غنی سازی نطنز برعهده کیست؟

بر اساس اطلاعاتی که پیشتر توسط برخی رسانه ها منتشر شده است، چند نهاد و قرارگاه امنیتی و نظامی در حفاظت از تاسیسات و برنامه هسته‌ای ایران نقش دارند.

نیروی هوافضای سپاه پاسداران، نقش محوری را در حفاظت فیزیکی و پدافند هوایی تاسیسات هسته‌ای بر عهده دارد و نیروی انتظامی نقش حراست و حفاظت از فضای خارج از سایت‌های هسته‌ای را بر عهده دارد.

سازمان «پدافند غیرعامل» نقش محدودی در حوزه ایمنی هسته‌ای ایفا می‌کند. یک قرارگاه دفاع سایبری از دهه گذشته در سازمان انرژی اتمی راه‌اندازی شده است.

تعیین حریم و رده‌های حفاظتی مراکز هسته‌ای بر عهده شورای عالی امنیت ملی است و از سال ۹۰ و با تغییراتی در تشکیلات سازمان انرژی اتمی، مرکز مقاومت بسیج این سازمان نقش فعال‌تری ایفا کرده است.

 

این در حالی است که مرتضی صفاری نطنزی، نماینده فقید مردم نطنز در مجلس دهم، 13 دی ماه سال 1395 با اشاره به تدوین طرحی از سوی سازمان انرژی اتمی برای حفاظت از نیروگاه ها و سایت های هسته ای اظهار کرده بود: تاسیسات هسته ای حساسیت های خاص خود را دارند بنابراین برای پیشگیر از خسارات های ناشی از حوادث در این فضاها باید پیش بینی کنیم.
نماینده مردم نطنز در مجلس دهم شورای اسلامی پیرامون این طرح گفته بود: بر این اساس حفاظت داخلی این فضاها برعهده سازمان انرژی اتمی قرار گرفت اما حفاظت بیرون آن همچنان بر عهده سازمان پدافند غیرعامل است.

موضوعی که به نظر می رسد با توجه به حوادث یک دهه اخیر در نطنز؛ شورای عالی امنیت ملی حفاظت و حراست از آنرا صراحتاً برعهده سپاه پاسداران واگذار کرد.

وب‌سایت مشرق‌نیوز، نزدیک به نهادهای امنیتی پیشتر  با انتقاد از سوابق عملکرد وزارت اطلاعات، و اشاره به حادثه نطنز نوشته بود: «چرا حفاظت سازمان انرژی هسته‌ای این‌چنین بی مسوولیت عمل می‌کند که دقیقاً از یک سوراخ، دوبار گزیده می‌شویم؟»

 

فریدون عباسی، نامزد احتمالی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم روز گذشته در خبرگزاری فارس و در اظهارنظری جنجالی اعلام کرده است که: "در طول ۱۵ سال گذشته پنج انفجار «بزرگ» در تاسیسات هسته‌ای نطنز رخ داده و به جز آن انفجارهای کوچک هم انجام داده است."

هر چند مشخص نیست که ایراد چنین اظهاراتی - که در طول یکماه گذشته عنوان شده - از سوی سردار محسن رضایی و فریدن عباسی با چه هدفی مطرح می شود اما به نظر می رسد نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری یکی از مهمترین دلایلی باشد که نامزد های انتخاباتی اصولگرا سعی دارند با نشان دادن ضعف دولت در حراست از مراکز حساس کشور از آن به عنوان نقطه قوت خود برای کسب آرای مردم استفاده کنند.

منبع: دیده بان ایران

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر