کد خبر: 107021
A

غلامرضا مصباحی مقدم: تعیین محدوده سنی در شان شورای نگهبان است

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: علت مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه مجلس تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بر این اساس بود که سیاست های ابلاغی برای انتخابات در حیطه وظایف و اختیارات شورای نگهبان اعلام شده است و مجلس نمی تواند در حوزه اختصاصی شورای نگهبان در مورد انتخابات دخالتی کند.

غلامرضا مصباحی مقدم: تعیین محدوده سنی در شان شورای نگهبان است

به گزارش دیده بان ایران؛ «غلامرضا مصباحی مقدم»، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در رابطه با "مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری" گفت: علت مخالفت هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام با مصوبه مجلس تحت عنوان اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری بر این اساس بود که سیاست های ابلاغی برای انتخابات در حیطه وظایف و اختیارات شورای نگهبان اعلام شده است و مجلس نمی تواند در حوزه اختصاصی شورای نگهبان در مورد انتخابات، دخالتی کند.

او ادامه داد: براساس سیاست های ابلاغی به شورای نگهبان، نهایتا این مصوبه توسط خود شورای نگهبان ابلاغ شد. شورای نگهبان حق اعلام حداقل سن برای کاندیداتوری را دارد و می تواند این محدوده سنی را مشخص کند. مصوبه جدید شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری کمک می کند کسانی که زیر این سن بودند و قصد ورود به عرصه انتخابات ریاست جمهوری را داشتند دیگر ثبت نام نکنند. مجلس بنا داشت تا با تعیین حداقل سن در قانون، تعداد ثبت نامی ها را کاهش دهد اما این در شان قانون گذاری مجلس نبود و از این جهت هیات عالی نظارت این طرح را رد کرد؛ تعیین محدوده سنی در شان شورای نگهبان است و حال که توسط شورای نگهبان ابلاغ شده استقبال می کنیم.

او در خصوص اینکه این مصوبه مغایرتی با اصل 115 قانون اساسی ندارد؟ گفت: این ابلاغیه هیچ مغایرتی با اصل 115 قانون اساسی ندارد زیرا تفسیر قانون اساسی بر عهده شورای نگهبان است و شورای نگهبان در تفسیر خود اینگونه دیده که کاندیداها باید حداقل 40 سال سن داشته باشند، این موضوع مطابق با قانون اساسی تلقی میشود.

منبع: برنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر