کد خبر: 10706
A

کواکبیان: امام می گفت سیگارهایی که طبقه محروم می‌کشند را گران نکنید اما سیگارهای اعیانی را گران کنید/ ما داریم برعکس عمل می کنیم

مصطفی کواکبیان در جریان بررسی مالیات بر دخانیات داخلی به بیان خاطره‌ای از امام خمینی در مخالفت با افزایش قیمت سیگار طبقه محروم پرداخت.

کواکبیان: امام می گفت سیگارهایی که طبقه محروم می‌کشند را گران نکنید اما سیگارهای اعیانی را گران کنید/ ما داریم برعکس عمل می کنیم

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، در جلسه علنی امروز-چهارشنبه،15 دی- زمانی که قرار شد دلخوش به بیان پیشنهادش در رابطه با مالیات بر دخانیات بپردازد، عضو هیئت رئیسه از او خواست به دلیل اولویت پیشنهاد مصطفی کواکبیان در رابطه با همین موضوع، فرصت را به او بدهد:آقای دلخوش اجازه میدهید کواکبیان مطرح کنند همسایه تان هستند.

لاریجانی نیز برای اینکه بتواند نظر دلخوش را جلب کند،‌ به شوخی به او و کواکبیان گفت: به صورت تواشیح هم می‌توانید مطرح کنید.

سرانجام میکروفون برای مصطفی کواکبیان باز شد تا به بیان دلایل پیشنهاد حذف بند یک جز الف ماده 88 برنامه لایحه ششم توسعه بدهد.

این قسمت از لایحه مربوط به مالیات بر دخانیات تولید داخلی و خارجی است: مالیات هر پاکت انواع سیگار تولید داخلی به میزان 20% و وارداتی و تولید مشترک به میزان 30% قیمت خرده فروشی تعیین می‌گردد.

مصطفی کواکبیان برای تشریح پیشنهادش به بیان خاطره‌ای از امام راحل پرداخت و گفت: من می‌خواهم به خاطره ای از حضرت امام(ره) شروع کنم. امام خمینی در زمان جنگ تحمیلی شنیده بودند که کمیسیون برنامه بودجه می‌خواهد سیگار را گران کند. به همین دلیل ایشان به دولت دستور دادند که به مجلس بگویید حق ندارند سیگار را گران کنند. برای اهالی مجلس سئوال پیش آمد که سیگار خوب نیست، پس چرا امام حساسیت دارند؟

این نماینده اصلاح طلب مجلس در ادامه افزود: بعد از چند بار رفت و برگشت امام گفتند سیگارهایی که طبقه محروم می‌کشند را گران نکنید اما سیگارهای عیانی را گران کنید.

او با خطاب قرار دادن نمایندگان گفت که «در اینجا ما داریم برعکس عمل می‌کنیم مالیات داخلی را افزایش دادیم و خارجی را کاهش دادیم. دوستان توجه کنند این 20 درصد که اینجا آمده است برای دخانیات داخلی مشکلاتی درست می‌کند. از دوستان میخواهم که به این پیشنهاد حذف رای دهند.

سرانجام این پیشنهاد که دولت و کمسیون تلفیق نیز مخالفش بودند، با نظر منفی نمایندگان مجلس مواجه شد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر