کد خبر: 10712
A

فلاحت پیشه: پان ترک ها را جـدی نگیرید

مولفه های امنیت ملی ایران به حدی قوی است که رفتارهای مبتنی بر پان یا تجزیه، نمی تواند آسیب جدی به آن وارد کند اما در عین حال باید حساسیت ملی و روشنگرایانه مردم به این موضوع وجود داشته باشد.

فلاحت پیشه: پان ترک ها را جـدی نگیرید

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، فلاحت پیشه عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس در گفت و با قانون با اشاره به اینکه موضوع وحدت قومیت در عین کثرت در کشور وجود دارد، اظهار داشت: مردم ایران از قومیت های مختلف همیشه تمام توان خود را در اتفاقات و حوادث سیاسی و اجتماعی مختلف در قالب یک روح ملی در اختیار کشورشان گذاشته اند. در ادامه این گفت و گو آمده است:

*فصل فعالیت های پان در دنیا گذشته و از طرفی واقعیتی وجود دارد که هیچ کدام از مرزهای جغرافیایی در منطقه ای مانند خاورمیانه و قفقاز به خاطر فعالیت های تجزیه طلبانه و فعالیت های همگرایانه ای مثل پان به‌هم نریخته است. نمونه های زیادی در مورد این ادعا وجود دارد مانند داعش که دولت اسلامی عراق و شام را شکل می دهد یا اتحادیه هایی که می خواستند به صورت قومی شکل گیرند. در شرایط فعلی، آن

دست از قومیت هایی توانسته اند برای خودشان آینده مطمئنی ایجاد کنند که روش مسالمت آمیز و همگرایی قومی را در پیش گرفته اند. موضوعاتی که تحت عنوان پان یا تجزیه طلبی مطرح می شود، رد پاهای استعماری در آن وجود دارد. خیلی از جریان هایی که با عنوان قداست قومیت ها شکل می گیرد هدف شان این است که به هر حال مناطق مختلف خارج از حوزه های استعماری را دچار نا آرامی های مزمن کنند.

*ایران کشوری است با قومیت های مختلف که همیشه وحدت را در عین کثرت داشته است. یک سری تحولات و جریان ها که برای ایران شکل گرفته بیانگر این است که در زمان انقلاب، دفاع هشت ساله، دیدن تحریم ها، کودتاها و سایر این قبیل موارد تمام قومیت ها در قالب یک روح ملی کنار سیاست های کشورشان بوده اند. دشمنان تنها توانسته اند روی معدودی از رفتارها دست بگذارند و با آن ها حواشی مختلفی را ایجاد کنند اما در نهایت، تمام قومیت ها در کشور، خود را ایرانی می دانند و باید برخورد روشنگرانه در مقابل سیاست های پان و تجزیه طلبانه داشته باشند.

*مولفه های امنیت ملی ایران در کوران تحولات مختلف قوام یافته است و با یک سری رفتارهای مختلف، این مولفه ها دچار آسیب نمی شوند. مردم ما با هرگونه رفتاری که حمایت ضد ملی را به همراه داشته باشد برخورد می کنند. مولفه های امنیت ملی ایران به حدی قوی است که رفتارهای مبتنی بر پان یا تجزیه، نمی تواند آسیب جدی به آن وارد کند اما در عین حال باید حساسیت ملی و روشنگرایانه مردم به این موضوع وجود داشته باشد.

*شکل گیری فراکسیون ترک زبان را یک موضوعی خارج از رفتارهای تجزیه طلبانه می دانم. به هر حال قومیت های مختلف در مجلس می توانند فراکسیون هایی را شکل دهند. این فراکسیون شکل گرفته همان طور که در اساسنامه آن هم آمده است، وحدت در عین کثرت را در قالب اصول اخلاقی و سیاست های نظام و با نیت همگرایی با تمام ملت ایران دنبال می کند. هیچ یک از نماینده های ترک نشین مجلس به دنبال سیاست های تجزیه طلبانه نیستند و در حوزه هایی که رخنه های تفرقه انگیز دشمنان وجود دارد همیشه رفتار هایی توام با در نظر گرفتن روح ملی از آن ها شاهد بودیم.

*نوع سیاست خارجه جمهوری آذربایجان به گونه ای است که امکان همکاری با کشورهای متعدد را دارد. همان طور که ر‍‍ژیم صهیونیستی از سیاست های خارجه جمهوری آذربایجان استفاده می کند جمهوری اسلامی نیز می تواند از این فضا به شکل بهینه فرصت سازی کند.

در این رابطه پتانسیل های لازم وجود دارد و همین طور سفیر ایران در جمهوری آذربایجان دارای سه دوره عضویت در کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه است. رابطه جمهوری آذربایجان با رژیم صهیونیستی به معنای نادیده گرفتن رابطه با ایران نیست و نوعی ارتباط هست که میان کشورهای آسیای مرکزی قفقاز می تواند شکل بگیرد. این موضوع قابل مدیریت است و در شرایط فعلی با آمد و شد مسئولان دو کشور شرایط میان این دو بهتر شده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر