کد خبر: 107171
A

سپنتا نیکنام: اعتقاد و التزام عملی اقلیت‌های دینی به دین خودشان است/ به موارد مربوط به عدم احراز صلاحیت اعتراض کرده‌ام

سپنتا نیکنام، عضو زرشتی شورای شهر یزد، تاکید دارد که اعتقاد و التزام عملی اقلیت‌های دینی به دین خودشان که در قانون اساسی قید شده باشد، متن صریح قانون است.

سپنتا نیکنام: اعتقاد و التزام عملی اقلیت‌های دینی به دین خودشان است/ به موارد مربوط به عدم احراز صلاحیت اعتراض کرده‌ام

به گزارش دیده بان ایران؛ سپنتا نیکنام نام آشنایی در شوراهای اسلامی شهر و روستا و انتخابات این شوراها و البته مساله بررسی صلاحیت است. وی که سابقه عضویت در چهارمین دوره شورای اسلامی شهر یزد را دارد، در دوره پنجم با ۲۲ هزار رای به عنوان نفر چهارم، بار دیگر به عضویت در این شورا انتخاب شد اما با شکایت علی‌اصغر باقری، نامزد اصولگرا و شکست خورده انتخابات از نیکنام به دلیل زرتشتی بودن او، شعبه ۴۳ دیوان عدالت اداری در حکمی عضویت او را به دلیل مسلمان نبودن معلق کرد. این پرونده پس از اظهارنظرهای فراوان، به فقهای شورای نگهبان سپرده شد که در نهایت این شورا رای به لغو عضویت نیکنام داد اما به دلیل اختلاف‌نظرهای مجلس و شورای نگهبان در این حوزه، این پرونده تا مجمع تشخیص مصلحت نظام پیش رفت. در جلسه ۳۰ تیر ۱۳۹۷ مجمع تشخیص، بیش از دو سومِ اعضاء به بازگشت سپنتا نیکنام به شورای شهر یزد رای دادند. حالا اما در آستانه برگزاری انتخابات دوره ششم شوراهای اسلامی شهر و روستا، نیکنام خبر داده است که به خاطر عدم التزام به اسلام در انتخابات شورای شهر تهران ردصلاحیت شده است

 

سپنتا نیکنام، عضو شورای شهر یزد، با ابراز تعجب از نتیجه اعلام شده، گفت: مواردی دیگری نیز در کنار عدم التزام به اسلام به عنوان دلایل رد صلاحیت قید شده که به همه آنها اعتراض کرده و منتظر نتیجه هستم اما این مورد بسیار عجیب است.

 
 

نیکنام همچنین می‌گوید که در تبصره بند ج ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراها در این باره به صورت شفاف توضیح داده است. وی در این زمینه تاکید کرد: بند ج ماده ۳۰ قانون انتخابات شوراها درباره «عدم التزام به اسلام و ولایت فقیه» توضیح دارد و در تبصره توضیح داده می‌شود که اقلیت‌های دینی شناخته شده در قانون اساسی به جای اسلام باید به اصول دین خود اعتقاد و التزام عملی داشته باشند.

 

وی همچنین میگوید ۲۴ اردیبهشت نتیجه اعتراض او مشخص می‌شود.

منبع: اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر