کد خبر: 107983
A

علت عدم استقبال زنان از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری چه بود؟/ فائزه هاشمی: زنان اعتماد به نفس ندارند و محافظه کاری می کنند

نماینده مجلس پنجم در گفت وگو با دیده بان ایران، محافظه کاری، عدم داشتن اعتماد به نفس و نداشتن روحیه ایثارگری را به عنوان سه علت عدم استقبال زنان از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم معرفی کرد.

علت عدم استقبال زنان از ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری چه بود؟/ فائزه هاشمی: زنان اعتماد به نفس ندارند و محافظه کاری می کنند

به گزارش دیده بان ایران؛ مرحله نخست برگزاری انتخابات ریاست جمهوری که با ثبت نام نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آغاز شده بود روز شنبه به پایان رسید و طبق آمار وزارت کشور ۵۹۲ نفر طی پنج روز برای ثبت نام راهی وزارت کشور شدند که از این تعداد 52 نفر زن بودند و شاخص ترین چهره آنها هم «زهرا شجاعی» بود که به دور از قیل وقال رسانه ای راهی وزارت کشور شد. زهرا شجاعی در بیانیه انتخاباتی اش گفت: "من «زهرا شجاعی»، معتقد به اصلاحات، پای‌بند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل ۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام."

بیانیه ای که در مرحله اول بیش از هر چیز یادآور جمله معروف مرحوم اعظم طالقانی است که به صورت نمادین، هر دوره در انتخابات ریاست جمهوری اقدام به ثبت نام می کرد تا تکلیف «رجل سیاسی» را مشخص کند.

فائزه هاشمی، نماینده مجلس پنجم شورای اسلامی که پیشتر آمادگی خودش را جهت شرکت در انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرده بود و کمی بعد بنا به دلایلی از این کار منصرف شد درباره همین موضوع یعنی حضور زنان در انتخابات پیش رو به خبرنگار دیده بان ایران گفت: "انتظار می رفت که زنان استقبال بیشتری از این انتخابات داشته باشند که متاسفانه علی رغم اینکه فضای رسانه ای خوبی شکل گرفته بود این اتفاق رخ نداد که به نظر بنده بخشی از این موضوع به «محافظه کاری زنان» بر می گردد که شاید به عنوان یک ویژگی زنانه بتوان از آن یاد کرد. 

فرزند آیت الله هاشمی ضمن تاکید بر این نکته که "نداشتن اعتماد به نفس هم می تواند یک عامل دیگر در عدم مشارکت زنان در ثبت نام انتخابات ریاست جمهوری باشد، اظهار کرد: شاید زنان با خودشان فکر می کنند که اصلاح طلبان و اصولگرایان به هرترتیب و در نهایت نامزد - مَرد - خودشان را خواهند داشت و در این دو جناح جایی برای آنها نیست به همین دلیل اعتماد به نفس کافی جهت ثبت نام و یا ورود به بحث انتخابات ریاست جمهوری را ندارند. البته ذکر این نکته هم حائز اهمیت است که اساساً ورود به عرصه انتخابات یک نوع شجاعت هم می خواهد زیرا کسی که نامزد می شود باید میدان را باز کند تا همه بتوانند درباره او - چه خوب چه بد- حرف بزنند که به نظر می رسد زنان شجاعت و ایثارگری لازم را ندارند و بیشتر محافظه کار هستند که به نظرم اینها دلیل نمی شود و زنان باید به صورت جدی در این انتخابات حاضر می شدند.

فعال سیاسی حوزه زنان همچنین تصریح کرد: بنده اگر از تاییدصلاحیتم مطمئن بودم قطعاً برای حل مشکل زنان هم که شده در این انتخابات ثبت نام می کردم حتی اگر مورد آماج حملات قرار می گرفتم. بالاخره حضور در این عرصه نیاز به ایثارگری دارد.

فائزه هاشمی همچنین با اشاره به ثبت نام علی لاریجانی در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم و استراتژی اصلاح طلبان درباره حمایت یا عدم حمایت از او گفت: بنده موافق حمایت اصلاح طلبان از یک گزینه غیراصلاح طلب نیستم و فکر می کنم گزینه نهایی اصلاح طلبان باید قطعاً یک اصلاح طلب باشد. زیرا تجربه نشان داده است که حمایت اصلاح طلبان از یک گزینه غیراصلاح طلب نتیجه خوبی را به دنبال ندارد ضمن اینکه اصلاح طلبان تجربه دولت روحانی را هم پشت سر گذاشته اند و به خوبی با آن آشنا هستند. 

وی درباره عملکرد علی مطهری اظهار داشت: آقای مطهری در مسائل سیاسی خوب عمل کرده است و از این نظر یک اصلاح طلب واقعی محسوب می شود اما در مسائل زنان و یا فرهنگی عملکرد خوبی از خودش به نمایش نگذاشته است البته ایشان خودش هم به این نکته اذعان دارد که در اینگونه موضوعات با اصلاح طلبان اختلاف نظر دارد و بیشتر به سمت اصولگرایان است.

نماینده مجلس پنجم در پاسخ به این سوال که پیش بینی شما از تاییدصلاحیت شده های این دوره از انتخابات ریاست جمهوری گفت: در این دوره فکر می کنم شورای نگهبان می تواند تعداد زیادی را تایید کند زیرا بسیاری از کسانی که ثبت نام کرده اند می توانند در تعریف «رجل سیاسی» بگنجند و تاییدصلاحیت شوند. 

دخترآیت الله هاشمی همچنین درباره امکان گرم شدن تنور انتخابات با برگزاری مناظره بین نامزدها و احتمال بیان افشاگری ها در این بین گفت: به نظر من دیگر مثل قبل نیست که برگزاری مناظره ها بتواند تنور انتخابات را گرم کند و مردم را پای صندوق های رای بکشاند چرا که مردم دیگه از حرف عبور کرده اند و نیاز به عمل دارند و به صرف شعار یک نامزد حاضر به رای دادن به او نمی شوند ضمن اینکه جمع کردن رای با «افشاگری در مناظره» کار غیراخلاقی است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر