کد خبر: 108039
A

فعال سیاسی اصلاح طلب: اصولگرایان سنتی ته قلب خود لاریجانی را به رئیسی ترجیح می‌دهند

علی محمدنمازی گفت: «باید به این نکته توجه داشت که تبلیغاتی علیه رئیسی شروع شده و امکان افشاگری‌هایی نیز هست اما تبلیغات سوء علیه لاریجانی در کار نیست لذا شانس او می‌تواند بیشتر باشد. در عین حال من معتقدم که بخشی از اصولگرایان سنتی نیز از ته قلب خود به لاریجانی گرایش داشته و او را به رئیسی ترجیح می‌دهند».

فعال سیاسی اصلاح طلب: اصولگرایان سنتی ته قلب خود لاریجانی را به رئیسی ترجیح می‌دهند

به گزارش دیده بان ایران،  سیاسیون در هر دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا سعی خود را می‌کنند تا در این یک ماه باقی‌ مانده تا انتخابات به هر نحوی شده مقدمات موفقیت و پیروزی خود را فراهم کنند. این طور که به نظر می‌رسد اما اصلاح‌طلبان تجربه‌ای شبیه به سال 84 یا 92 خواهند داشت. برخی از تحلیل‌گران تصور می‌کنند که ثبت نام 9 چهره شاخص اصلاح‌طلب به رقابت همزمان برخی از آنان و واگذار کردن نتیجه منجر شده و نهایتا تجربه 84 تکرار می‌شود. برخی دیگر اما بر این باورند که اصلاح‌طلبان بعد از حذف نیروهایشان و یا در پی یک نگاه واقع‌بینانه و مشاهده ریزش رای خود، به این نتیجه خواهند رسید که الگوی 92 را تکرار کرده و پشت گزینه غیراصلاح‌طلب بایستند. 

علی‌محمد نمازی، عضو شورای مرکزی کارگزاران از جمله تحلیل‌گرانی است که در گروه دوم قرار می‌گیرد. او می گوید: «آنچه که این روزها پیش‌بینی می‌کنیم بر مبنانی حدس و گمان است اما باید بگویم که اگر آقای تاجزاده تایید صلاحیت شود، حتما رئیس جمهور آینده خواهد بود».

وی افزود: «اما اگر او رد صلاحیت شده و فقط آقای جهانگیری، پزشکیان و یکی، دو نفر دیگر از نیروهای اصلاح‌طلبان در مقابل رئیسی، لاریجانی و چند گزینه اصولگرا قرار بگیرند وضعیت فرق خواهد کرد».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب با اشاره به برنامه انتخاباتی جبهه اصلاحات ایران گفت: «بنا بر این است که از طریق یک سری نظرسنجی‌های دقیق معلوم شود سبد رای کدام کاندیدا بیشتر است و همان هم در صحنه بماند اما طبیعتا گزینه‌های اصلاح‌طلب در مناظرات حاضر شده و شرکت خواهند داشت. اتفاق سال 84 از این جهت که اصلاح‌طلبان ببازند تنها در صورتی رخ می‌هد که آقای رئیسی تنها گزینه اصولگرایان باشد».

نمازی افزود: «این وضعیت چندان بعید نیست به خصوص اگر در نظر داشته باشیم که آقای رئیسی ریاست قوه قضاییه را برای رسیدن به ریاست قوه مجریه رها کرده و اگر انتخاب نشود هزینه زیادی خواهد پرداخت. این را نیز باید در نظر داشت که این انتخابات با مشارکت پایین همراه است و در مواقعی که مشارکت پایین است، بدنه رای اصولگرایان بیشتر در صحنه حاضر هستند لذا اگر رئیسی در چنین شرایطی برنده نباشد، ماندن او در قوه قضاییه نیز سوال برانگیز است و تبعات خوبی ندارد. ورود او به این رقابت‌ها یعنی که یک سری گروه‌ها و دست‌های پشت پرده یا خودش که قطعا تحلیل‌هایی دارد به این نتیجه رسیده‌اند از جناح مقابل، رقیب جدی ندارد و پیروزی قطعی است. بر این اساس باید رئیسی را رئیس جمهور دوره بعدی دید».

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب ادامه داد: «در چنین شرایطی خیلی مهم نیست که اصلاح‌طلبان چه نقشی را ایفا کرده و چه اتفاقی برای آنان رخ می‌دهد. اما احتمال دیگر این است که بعد از طی شدن مناظرات و رویارویی چند نفره اصولگرایان با نامزد اصلاح‌طلب بر اساس نظرسنجی‌ها معلوم شود که وضعیت لاریجانی بهتر از رئیسی است. اینکه رئیسی می‌پذیرد و به نفع لاریجانی کنار می‌رود معلوم نیست. اما اگر هر دو نفر در صحنه بمانند و با نامزد اصلاح‌طلبان رقابت کنند. رای آنان خواهد شکست. به این ترتیب اتفاق سال 92 و 96 تکرار نشده و اصلاح‌طلبان پشت لاریجانی نخواهند ایستاد».

وی اما یک استثنا قائل شد و گفت: « مگر آنکه اصلاح‌طلبان نامزد نداشته باشند. یعنی اینکه نیروهایشان حذف شده باشد و یا بر اساس نظرسنجی‌ها بفهمند که نامزد آنان رای‌آوری لازم را ندارد. در این شرایط ممکن است که بخشی از اصلاح‌طلبان از لاریجانی حمایت کنند. به هرحال رقیب اصلی اصلاح‌طلبان مشارکت مردم است و اگر ببیند که در یک فضای مشارکت حداقلی جهانگیری و پزشکیان شانسی ندارند، شاید از لاریجانی حمایت کنند و تجربه 92 تکرار شود».

نمازی خاطر نشان کرد: «باید به این نکته توجه داشت که تبلیغاتی علیه رئیسی شروع شده و امکان افشاگری‌هایی نیز هست اما تبلیغات سوء علیه لاریجانی در کار نیست لذا شانس او می‌تواند بیشتر باشد. در عین حال من معتقدم که بخشی از اصولگرایان سنتی نیز از ته قلب خود به لاریجانی گرایش داشته و او را به رئیسی ترجیح می‌دهند».

منبع: نامه نیوز

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر