کد خبر: 108064
A

طیبه سیاووشی: خانم شجاعی به‌عنوان یک رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور زهرا شجاعی، به‌عنوان نامزدِ انتخاباتِ ریاست جمهوری گفت: «خانم شجاعی به‌عنوان یک رجل سیاسی ثبت نام کرد. ایشان سابقه مدیریتی و اجرایی دارد و این حق را داشت که برای پست ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند. تمام جوانب درنظر گرفته شد و ایشان به‌عنوان کاندیدای برآمده از جبهه اصلاحات در حوزه زنان معرفی شد. همچنین باتوجه به موارد بررسی شده ایشان قاعدتاً می‌توانند خواستی که سال‌ها توسط مرحوم خانم اعظم طالقانی به‌عنوان خانم رئیس‌جمهور پیگیری می‌شد، برآورده کند.

طیبه سیاووشی: خانم شجاعی به‌عنوان یک رجل سیاسی در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام کرد

به گزارش دیده بان ایران؛ «رجل سیاسی» در تمام سال‌های گذشته محل مناقشه شورای نگهبان با نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری بوده است. عبارتی‌که مانع شده بسیاری از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری نتوانند خودشان را در برابر رای مردم قرار دهند. این مسئله اگرچه درباره مردان هم صدق می‌کند اما تاثیر آن در رد صلاحیت زنان بیشتر احساس می‌شود، طوری‌که از بعد از انقلاب تا کنون هرگز زنی نتوانسته به‌عنوان نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شانس تشکیل کابینه  و هیأت دولت را داشته باشد. از همین روی خواست تحقق «خانم رئیس‌جمهور» بدون توجه به نگاه جنسیتی به آن، خواستی بود که سبب می‌شد مرحوم اعظم طالقانی با ثبت‌نام در هر دوره از انتخابات ریاست جمهوری آن را زنده نگه دارد.

درهمین‌باره طیبه سیاوشی، نماینده سابق تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به حضور زهرا شجاعی، به‌عنوان نامزدِ انتخاباتِ ریاست جمهوری گفت: «خانم شجاعی به‌عنوان یک رجل سیاسی ثبت نام کرد. ایشان سابقه مدیریتی و اجرایی دارد و این حق را داشت که برای پست ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند. تمام جوانب درنظر گرفته شد و ایشان به‌عنوان کاندیدای برآمده از جبهه اصلاحات در حوزه زنان معرفی شد. همچنین باتوجه به موارد بررسی شده ایشان قاعدتاً می‌توانند خواستی که سال‌ها توسط مرحوم خانم اعظم طالقانی به‌عنوان خانم رئیس‌جمهور پیگیری می‌شد، برآورده کند. بنابراین باید دید که نظر شورای نگهبان چه خواهد بود اما قطعاً موردی که بخواهد سبب ردصلاحیت ایشان شود مانند نداشتن سابقه اجرایی و مدیریتی وجود ندارد، ایشان در انقلاب و در دستگاه اجرایی سابقه مدیرتی دارد و موردی برای مردود شمردن صلاحیتش وجود ندارد.»

این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به این پرسش که موانع اصلی عدم حضور زنان در انتخابات ریاست جمهوری به عنوان کاندیدا چیست بیان کرد: «از ابتدای انقلاب که حضرت امام عنوان کردند زنان باید در همه عرصه ها حضور داشته باشند، زنان حضور داشتند و دارند، اما ظاهراً یک سقف فراتر از شیشه‌ای، یعنی یک سقف بتونی بالای سر زنان وجود داشت که ظاهراً از آن حد بالاتر نمی‌آمدند. در زمان آقای خاتمی تلاش شد که پست مربوط به زنان و خانواده در دولت ایشان تقویت شود و به مرکز مشارکت تبدیل شد، در اواخر دولت احمدی‌نژاد تبدیل به معاونت شد و متاسفانه در دولت یازدهم و دوازدهم تمام تلاش زنان برای تبدیل این معاونت به سازمان به جایی نرسید. آن‌چه مهم است وجود یک سازمان در بدنه دولت است که بتواند زنان را از آن سقف بتنی فراتر ببرد و زنان توانمند را در عرصه‌های مدیریتی قرار بدهد. اگر زنان با تمام لیاقتی که دارند می‌توانستند بیست سی سال در پست کارشناسی باقی نمانند و فرصت مدیریتی را براساس شایستگی که دارند کسب کنند سریعتر می‌توانستند وارد عرصه رقابت برای نامزدهای ریاست جمهوری شوند. بنابراین اگر آن قانون عدالت جنسیتی که در برنامه ششم توسعه آورده شده و در راستای آن تلاش‌های زیادی هم انجام شده ادامه پیدا کند مطمئناً می‌تواند تعداد بیشتری را وارد عرصه انتخاباتی کند.»

با این وجود یکی از چالش‌های انتخابات پیش‌رو احتمال مشارکت پایین مردم پای صندوق‌های رای است. سیاوشی ضمن اشاره به این مسئله درخصوص راهکار افزایش این مشارکت بیان کرد: «نه‌تنها خانم شجاعی بلکه اگر نامزدها از جناح‌های مختلف مورد تایید شورای نگهبان قرار بگیرند قطعاً می‌توانند مشارکت را بین مردم افزایش دهند. اما متاسفانه تا الان بحث عدم عبور نامزدها از فیلتر شورای نگهبان مانع ورود آن آرای خاکستری به عرصه انتخابات و آمدن پای صندوق‌های رای شده است.»

وی ادامه داد: «نکته مهم این است که در این دوره می‌شود با چهره‌هایی جدیدی که وارد کارزار انتخابات شدند، چهره‌هایی که جدید هستند و این‌گونه نیست که مردم سال‌ها آن‌ها را دیده باشند، چهره‌هایی که می‌توانند مردم را پای صندوق رای بیاورند، اگر این چهره‌ها تایید صلاحیت شوند قطعاً مشارکت بیشتر می‌شود. یک موضوع دیگر هم این است که مباحث مطرح شده توسط نامزدها باید ملموس‌تر شود، شعارها مانند سال‌های قبل آن‌طور نباشد که فقط گفته شوند اما در عرصه اجرایی به فراموشی سپرده شوند.»

منبع: صبح ما

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر