کد خبر: 108185
A

صوفی: جهانگیری اعتبار گذشته را ندارد/ لاریجانی به رهبری هم نزدیک است

فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: «باید دید که آقای جهانگیری که الان به صحنه آمده می‌خواهد با چه برنامه و گفتمانی با مردم طرف شود و اعتماد آنان را جلب کند و بی اعتمادی موجود را از بین ببرد. به هرحال او وابسته به دولت بوده و از این وابستگی آسیب دیده است لذا اعتبار گذشته را ندارد. آقای جهانگیری باید اول آسیب‌ها را رفع کرده و بعد نظر مردم را جذب کند. در واقع کارش سخت‌تر از پزشکیان است. بر همین است این امیدواری وجود دارد که پزشکیان به صحنه بیاید و موقعیت بهتری از دیگران داشته باشد».

صوفی: جهانگیری اعتبار گذشته را ندارد/  لاریجانی به رهبری هم نزدیک است

به گزارش دیده بان ایران؛ انتخابات ریاست جمهور یک ماه دیگر برگزار خواهد شد و تمام حواس سیاسیون و رسانه‌ها معطوف به گمانه‌زنی در این خصوص است. وضعیت هر کدام از نامزدها و جریان‌های سیاسی زیر ذره‌بین بوده و سناریوهای مختلف مورد بررسی قرار می‌گیرد. یکی از این سناریوها محتمل‌تر از سایر موارد به نظر می‌رسد تشکیل دوقطبی لاریجانی – رئیسی و امکان بهره‌مندی اصلاح‌طلبان از چنین وضعیتی است.


علی صوفی، دبیرکل حزب پیشرو اصلاحات از جمله کسانی است که بروز این شرایط امید داشته و معتقد است که اصلاح‌طلبان می‌توانند حداکثر استفاده را از این فرصت داشته باشند. او در گفت‌وگویی با «آزادی» احتمال حمایت اصلاح‌طلبان از لاریجانی در صورت ایجاد دوقطبی رئیسی – لاریجانی را رد کرد و گفت: «اینکه رقابت اصلی در این انتخابات بین لاریجانی و رئیسی خواهد بود، فرضی است که با داده‌های فعلی مطرح می‌شود اما ممکن است که به تدریج شاهد تغییرات دیگری در شرایط باشیم».


وی گفت: « به عنوان مثال ممکن است که گزینه‌های اصلاح‌طلبی مثل دکتر پزشکیان یا محمد شریعتمداری به صحنه بیایند و این احتمال بسیار است». صوفی در پاسخ به اینکه چرا حضور پزشکیان را بیش از حضور جهانگیری جدی می‌گیرد، گفت: «آقای پزشکیان تا کنون تحت عنوان نامزد ریاست جمهوری مطرح نبوده است لذا ممکن است که در این شرایط حرکت رو به جلو داشته باشد. در این رقابت دیگرانی حضور دارند که مثل آقای رئیسی و آقای لاریجانی یک بار نامزد شده و رای نیاوده‌اند، یا حتی مثل جهانیگری یک بار نامزد شده اگرچه مورد استقبال قرار گرفته، از رقابت خارج شده است. اکنون اما فضا خیلی تغییر کرده و رویکرد جامعه کاملا عوض شده است».


وی تاکید کرد: «منظور از تغییر شرایط این نیست که تغییرات لزوما به نفع جناح رقیب است. مساله این است که مردم کلا از جریان‌های سیاسی رویگردان شده‌اند و در این وضعیت یک چهره جدید شانس بیشتری خواهد داشت که بتواند نظر مردم را جلب کند. همین که در نظرسنجی‌ها می‌دیدم که ظریف از دیگران جلوتر است به همین خاطر بود. آقای پزشکیان  چهره جدیدی است و احتمال دارد که بتواند به تدریج از دیگران پیشی بگیرد».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب افزود: «باید دید که آقای جهانگیری که الان به صحنه آمده می‌خواهد با چه برنامه و گفتمانی با مردم طرف شود و اعتماد آنان را جلب کند و بی اعتمادی موجود را از بین ببرد. به هرحال او وابسته به دولت بوده و از این وابستگی آسیب دیده است لذا اعتبار گذشته را ندارد. آقای جهانگیری باید اول آسیب‌ها را رفع کرده و بعد نظر مردم را جذب کند. در واقع کارش سخت‌تر از پزشکیان است. بر همین است این امیدواری وجود دارد که پزشکیان به صحنه بیاید و موقعیت بهتری از دیگران داشته باشد».


صوفی در عین حال شکل‌گیری دوقطبی بین لاریجانی و رئیسی را محتمل دانست و گفت: «آقای لاریجانی از نظر دیپلماسی از رئیسی قوی‌تر است. او در همه مسائل کشور اطلاعات بیشتری دارد و به رهبری هم نزدیک است لذا ممکن است که یک دو قطبی در درون جریان اصولگرا شکل بگیرد و این بازی می‌تواند به فرصتی برای اصلاح طلبان تبدیل شود. اما اینکه اصلاح‌طلبان بخواهند در این قضیه مثل سال 92 که آقای عارف اصلاح‌طلب را کنار گذاشته و از روحانی حمایت کردند، عمل کنند شدنی نیست».


وی تاکید کرد: «به نظر من اگر بعد از تایید صلاحیت‌ها آقای پزشکیان و جهانگیری در صحنه مانده باشند هر کدام که در نظرسنجی‌ها جلوتر است و شانس بیشتری دارد مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد و جبهه اصلاحات در صورت وجود دو قطبی در جریان رقیب نیز با مهره خود بازی می‌کند».

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر