کد خبر: 108188
A

مولاوردی: برنامه‌ای برای حضور در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا نداشتم/ ثبت نام زهرا شجاعی، یک آزمون جدی برای شورای نگهبان و کدخدایی است

معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده گفت: حدودا ۵ اسم توسط احزاب و اعضای جبهه از میان خانم‌ها طرح شده بود که هر یک که بیشترین معرفی را داشتند در فهرست قرار گرفتند. از این بین، من و خانم شجاعی در مجموع از سوی ۱۱ عضو معرفی شدیم. در این مرحله، سوای من و خانم شجاعی، خانم‌ها؛ کولایی، ابتکار و منصوری معرفی شدند.

مولاوردی: برنامه‌ای برای حضور در عرصه انتخابات به عنوان کاندیدا نداشتم/ ثبت نام زهرا شجاعی، یک آزمون جدی برای شورای نگهبان و کدخدایی است

به گزارش دیده بان ایران؛ با پایان ثبت نام کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، روند بررسی صلاحیت این افراد در شورای نگهبان در حال انجام بوده و یکی از مطالبات جدی افکار عمومی، توجه این نهاد به صلاحیت کاندیداهای زن در انتخابات پیش رو است.

شهیندخت مولاوردی، معاون پیشین رئیس جمهور در امور زنان و خانواده و فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفتگویی با امتداد با تاکید بر این مسئله و بحث صلاحیت زهرا شجاعی در این دوره از انتخابات، اظهار داشت: ثبت نام چهره شاخص و شخصیت سیاسی و مذهبی چون، زهرا شجاعی، یک آزمون جدی برای شورای نگهبان و سخنگوی آن بوده که بارها در ماه‌های اخیر بر این مهم تاکید داشتند که ثبت نام و حضور زنان، هیچ منعی از نظر قانونی ندارد.

وی افزود: هرچند که در طول این سال‌ها، این منع را چه به لحاظ قانونی و چه به لحاظ عملی نداشتیم. چرا که ثبت نام به هر صورت از خانم‌ها انجام می‌شده و کسی به واسطه زن بودن از پروسه آن منع نشده است. اما مهم، روند و فرایند بعد از ثبت نام است. ما تا کنون، هیچ گاه شاهد نبودیم که هیچ یک از خانم‎‌ها از جمله زنده یاد اعظم طالقانی از سد تائید صلاحیت شورای نگهبان رد شده باشد.

متاسفانه در سال ۱۴۰۰ و در قرن بیست و یک، شاهدیم که مرد بودن، معیار انسان بودن تلقی می‌شود

دستیار سابق رئیس جمهور در امور حقوق شهروندی، تصریح کرد: الان، این مسئله را به سان یک آزمون جدی می‌بینیم. جای تاسف بسیار است که در سال ۱۴۰۰ و در قرن بیست و یکم، هنوز در جامعه‌ای که مهد تمدن بوده و تاریخ و پیشینه تمدنی غنی دارد، شاهد هستیم که مرد بودن، معیار انسان بودن تلقی می‌شود. تازه داریم می‌جنگیم تا ثابت کنیم که زنان هم جزو رجال سیاسی و مردان هستند تا بتوانند از ابتدایی‌ترین حق انسانی خود که حق انتخاب شدن بوده، بهره‌مند شوند.

مولاوردی همچنین در ادامه با اشاره به بحث دعوت برای حضورش در کارزار انتخابات، خاطرنشان کرد: ما این رویکرد و برنامه جبهه اصلاحات را در این دوره داشتیم. اتفاقی که در این دوره افتاد، رسمیت بخشیدن احزاب و تشکل‌های سیاسی و جبهه اصلاحات ایران به این مهم بوده که در فهرست کاندیداهای خود، نامزد زن را هم داشته باشند. اعضای جبهه، اعم از حقیقی و حقوقی، خانم‌ها را معرفی کردند.

 

وی که از چهره‌های پیشنهادی بسیاری از احزاب از جمله حزب اتحاد ملت برای حضور در عرصه بوده، تصریح کرد: در مرحله ارائه برنامه نیز، خانم‌ها جزو فهرست بوده و برنامه‌های خود را ارائه کردند و انصافا استقبال خوبی هم از آن به عمل آمد. من از آنجا که بنا به ملاحظاتی، تصمیم برای ورود به عرصه نداشتم، ثبت نام را انجام ندادم ولی، خانم شجاعی این مرحله را پشت سر گذاشته و باید دید که شورای نگهبان از این آزمون به چه نحوی بیرون خواهد آمد.

 

پنج تن از خانم‌ها توسط احزاب و اعضای جبهه اصلاحات معرفی شده بودند

 

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب، همچنین اشاره‌ای نیز به چهره‌های زن پیشنهاد شده در جبهه اصلاحات ایران داشت و عنوان کرد: حدودا ۵ اسم توسط احزاب و اعضای جبهه از میان خانم‌ها طرح شده بود که هر یک که بیشترین معرفی را داشتند در فهرست قرار گرفتند. از این بین، من و خانم شجاعی در مجموع از سوی ۱۱ عضو معرفی شدیم. در این مرحله، سوای من و خانم شجاعی، خانم‌ها؛ کولایی، ابتکار و منصوری معرفی شدند.

وی در پایان نیز، تصریح کرد: طبق آئین نامه جبهه  اصلاحات ایران به محض اینکه، اعلام می‌‍شد، فردی نامزد شده و یا بنای کاندیداتوری دارد باید از جبهه کنار می‌رفت. لذا اساسا، توافقی که بین خانم‌ها داشتیم تا حتی‌المقدور از جبهه خارج نشویم نیز بر مسئله معرفی تعداد خانم‌ها سایه انداخت. به عبارت دیگر، وقتی دیدیم که آقایان در احزاب اقدام به معرفی خانم‌ها کرده‌اند ما، خودمان از معرفی صرف نظر کردیم و اگر چنین نبود، می‌توانستیم، شاهد حضور تعداد بیشتری از چهره‌های خانم در میان معرفی‌شدگان باشیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر