کد خبر: 10819
A
دیده بان ایران گزارش می دهد؛

دلایل تلاش تندروها از القای شایعه رد صلاحیت روحانی / پاسخ رئیس جمهور : «کفر چو منی گزاف و آسان نبود»

همه چیز از سوال مرتضی حیدری در گفت و گو ی ویژه و زنده از رییس جمهور آغاز شد. جاییکه روحانی در پاسخ به سوال مجری تلویزیون درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 96 اظهار کرد: «هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده است.»

 دلایل تلاش تندروها از القای شایعه رد صلاحیت  روحانی /  پاسخ رئیس جمهور : «کفر چو منی گزاف و آسان نبود»

به گزارش پایگاه خبری و تحلیلی دیده بان ایران، این روزها تلاش تندروها در القای شایعه رد صلاحیت شدن روحانی در روزهای اخیربیش از گذشته شده است.

  همه چیز از سوال مرتضی حیدری در گفت و گو ی ویژه و زنده از رییس جمهور آغاز شد. جاییکه  روحانی در پاسخ به سوال مرتضی حیدری مجری تلویزیون درباره کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری 96 اظهار کرد: «هنوز زمان زیادی تا انتخابات مانده است.»

همین یک جمله کافی بود تا فضای گمانه زنی ها درباره عدم میل به کاندیداتوری روحانی در فضای مجازی شدت پیدا کند و بسیاری از کارشناسان رقیب هم به  شایعات رد صلاحیت شدن احتمالی حسن روحانی  که از مدت ها قبل شروع شده بود  دامن بزنند.

 

موضوعی که محمد باقر نوبخت، سخنگوی دولت هم در نشست خبری روز سه شنبه خود به آن اشاره کرد و گفت: «این حرف (رد صلاحیت روحانی) حرف پوچ و بی‌ربطی است.»

اما با این وجود دو دستگی بوجود آمده در فاصله کمتر از 5 ماه مانده به انتخابات، باعث شده تا برخی  تندرو های داخلی به بهانه اینکه دولت یازدهم منافع و مصالح ملی و نظام را به خطر انداخته؛ بر این باورند که رییس جمهور قطعا باید در انتخابات بعدی رد صلاحیت شود. 

اما از سوی دیگر برخی بر این عقیده اند که حسن روحانی قطعا تائید صلاحیت خواهد شد و دلیل آن نیز رئیس جمهور بودن فعلی وی است. زیرا اگر وی ردصلاحیت شود به این معناست که حداقل از روز رد صلاحیت وی مشروعیت ریاست جمهوری را ندارد و این خود می تواند مشکلات و تناقضات شدیدی را حتی در برگزاری انتخابات بوجود آورد. 

 

کارشناسان سیاسی: رد صلاحیت روحانی هزینه دارد

 

عباس عبدی، تحلیگر مسائل سیاسی کشور یکی از کسانی است که عقیده دارد افرادی که احتمال رد صلاحیت روحانی را مطرح می‌کنند «هنوز سیستم سیاسی ایران را نشناخته‌اند.» 

عبدی که اوایل هفته گذشته با خبرگزاری ایرنا به گفت و گو نشسته بود درهمین رابطه افزود: سیستم حکومتی ایران بسیار باهوش است و به همین دلیل تاکنون توانسته از بدترین شرایط و بحران‌ها عبور کند؛ یعنی حداقل تا اینجای کار توانسته چنین کند. عبدی با بیان « اینکه تف سربالاست که بگویند روحانی صلاحیت ندارد، بعد رهبری بگویند خیر ایشان صلاحیت دارد یا مصلحت است و بعد هم وی در انتخابات رای بیاورد؛ یعنی مردم به فرد مصلحتی رای دهند.» 

اما مصطفی تاج زاده دیگر کارشناس مسایل سیاسی هم در این رابطه نظر جالبی دارد. او اعتقاد دارد که « روحانی اگر رییس جمهور نبود حتما رد صلاحیت میشد.»

وی اوایل دی ماه در گفت و گوی خود با سایت رویداد24 با اشاره به اهمیت انتخابات سال آینده اظهار داشت: «به نظر من شرایط کشور به گونه‌ای است که در مجموع آقای روحانی مجاب می‌شود به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری سال آینده ثبت نام کند. او قطعا در این دوره از انتخابات نیز رد صلاحیت نخواهد شد چون رد صلاحیت او به معنای بر هم زدن بساط انتخابات است که به این امر به خوبی متولیان برگزاری انتخابات واقفند. نمی‌شود که آقای احمدی‌نژاد از آمدن به انتخابات نهی شود و آقای روحانی نیز رد صلاحیت شود. در آن صورت دیگر انتخابات معنی نخواهد داشت. بنابراین تایید صلاحیت خواهد شد و تصور می‌کنم رای هم خواهد آورد. شاید به همین دلیل آقای روحانی اصرار ندارد که از الان رسما اعلام نامزدی نکند تا خیلی زود فضای کشور انتخاباتی شود. »

تاج زاده همچنین دامن زدن به انتشار این گونه شایعات از سوی اصلاح طلبان را هم به دلیل اعتراض به نظارت استصوابی دانست و گفت: « اصلاح طلبان خوشحال نیستند که بگویند چقدر خوب است آقای روحانی را ردصلاحیت می‌کنند. بلکه می‌گویند این شورای نگهبان چون می‌داند آقای روحانی رای می‌آورد ممکن است او را رد صلاحیت کند. همانطور که دوره قبل آقای هاشمی را رد صلاحیت کردند. من که رد صلاحیت آقای روحانی را در سال ۹۶ شوخی می‌دانم به علت این است که او هم اکنون رئیس جمهور است. اگر رئیس جمهور نبود او را نیز رد صلاحیت می‌کردند. »

اما با این وجود گمانه زنی های برخی رسانه های خارجی هم جالب توجه است. این رسانه ها که در برخی مواقع همسو با نشریات تندروی داخل کشور نقش بسزایی در شیوع اینگونه شایعات دارند، پس از انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا، آینده برجام را شکست خورده می دانند و بر این باورند که جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با رییس جمهور آمریکا به شخصتی مانند ترامپ نیاز دارد.

پیش بینی رسانه ها 

مجله آمریکایی فوربس (Forbes) یکی از نشریاتی بود که چند ماه قبل از به ریاست جمهور رسیدن ترامپ در همین رابطه و طی نگارش گزارشی با عنوان «صف آرایی اصلاح طلبان در مقابل اصولگرایان برای انتخابات آماده می کند» به انتخابات سال آینده ایران و همچنین رابطه آن با آمریکا پرداخت و نوشت: « روحانی در رقابت آینده انتخاباتی تنها نیست. چرا که افرادی که به دنبال رئیس جمهوری شدن در ایران هستند باید به تایید شورای نگهبان نیز برسند. در زمینه رابطه آقای روحانی با رهبر عالی ایران نیز باید گفت در برخی موراد تنش هایی دیده شده است. تاکنون رهبر ایران سیگنال های پیچیده ای را در قبال انجام توافق هسته ای ارسال کرده است و در برخی موارد با تصمیمات دولت حسن روحانی در زمینه توافق برجام مخالفت کرده است. باید گفت پیش بینی اینکه چه کسی برای انتخابات ریاست جمهوری تایید صلاحیت می شود غیر ممکن است و حتی اکنون امکان رد صلاحیت حسن روحانی برای دور دوم انتخابات ریاست جمهوری وجود دارد.»

فوربس به موضوع رد صلاحیت ریس تشخیص مصلحت نظام هم اشاره ای داشته و در ادامه گزارش خود نوشت: «در انتخابات مجلس گذشته ایران 30 نماینده اصلاح طلب از میان 3000 نامزد تایید صلاحت شدند. در انتخابات پیشین ریاست جمهوری ایران نیز هاشمی رفسنجانی تایید صلاحیت نشد. به هر حال همچنان احتمالات محکمی نیز وجود دارد که حسن روحانی تایید صلاحیت نشود و یا حتی خود وی برای رقابت وارد میدان نشود زیرا امکان شکست وی نیز می رود، البته باید دید چه کسانی وارد این رقابت خواهند شد.»

 

کدخدایی: تضمین نمی دهیم

 سخنان و گمانه زنی هایی که از اواسط تابستان گذشته با اظهارات کدخدایی درباره انتخابات آینده آغاز شد و همچنان ادامه دارد.

عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان 17 مردادماه گذشته در پاسخ به سوالی درباره ۴ ساله شدن دوره ریاست جمهوری روحانی، گفته بود: اعلام تایید صلاحیت افراد توسط شورای نگهبان فقط برای یک دوره از انتخابات است و شورا در دوره‌های بعد باید مجددا صلاحیت داوطلبان را بررسی کند. 

اظهاراتی که وی بار دیگر در روز سه شنبه تکرار کرد و این‌بار با قاطعیت بیشتری به یک سؤال پاسخ داد؛ سؤالی که مدت‌هاست در فضای سیاسی کشور مطرح است. آیا ممکن است روحانی این‌بار ردصلاحیت شود؟ آیا این یک عرف است که رؤسای‌جمهوری هر دو دوره تأییدصلاحیت شوند؟ پاسخ کدخدایی این بود: «هیچ تضمینی در این جهت نبوده و نیست». 

جمله ای که بلافاصله با استقبال گروه های مجازی و کانال های تلگرامی اصولگرایان مواجه شد و آنها در این رابطه نوشتند:

شایعه رد صلاحیت حسن روحانی ساخته محفل عالی‌جناب پدرخواندهِ دولت یازدهم است (بخوانید هاشمی رفسنجانی). و آنها قصد تعویض روحانی با جهانگیری را دارد.

اما با همه این اوصاف 133 روز مانده تا برگزاری انتخابات ریاست جمهوری، حسن روحانی اعتقاد دارد که دولت تا روز آخر به وعده هایش پایبند خواهد بود و به شایعات توجه ای نخواهد داشت. حسن روحانی که سال ٩٢ در پاسخ به این سؤال که اگر از سوی شورای نگهبان ردصلاحیت شوید چه اقدامی خواهید کرد، هم گفته بود: «کفر چو منی گزاف و آسان نبود». این روزها تمام تلاش خود را بکار گرفته تا به وعده هایش با مردم عمل کند. عهد و پیمانی که به نظر می رسد برخی در هیچ صورتی آنرا برنمی تابند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر