کد خبر: 108227
A

«نه» به ممنوعیت «خانم رئیس‌جمهور»

زهرا شجاعی در روز ثبت‌نام این‌چنین به چرایی این حضور اشاره کرد: «من «زهرا شجاعی»، معتقد به اصلاحات، پایبند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست‌جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.»

«نه» به ممنوعیت «خانم رئیس‌جمهور»

به گزارش دیده بان ایران؛ بسیاری اذعان دارند این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری با دوره‌های گذشته تفاوت دارد که علل مختلفی را برای این ادعا مطرح می‌کنند که نخستین آن مشخص نبودن کاندیداهای نهایی دو جریان سیاسی کشور در فاصله یک‌ماه تا برگزاری انتخابات است. دلیل دیگر هم تعدد کاندیداها در جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی است، با این تفاوت که اصلاح‌طلبان ساز‌و‌کاری برای عبور از این موضوع تبیین کرده‌اند، اما اصولگرایان کماکان با تعدد کاندیدا مواجه هستند؛ یعنی مشخص نیست از میان رئیسی و لاریجانی و جلیلی کدام یک عزم ماندن و کدامین یک عزم انصراف دارد. اما پررنگ‌ترین تفاوت این دوره از انتخابات با دوره‌های گذشته عزم ویژه زنان برای نقش‌آفرینی در انتخابات است. زهرا شجاعی، رئیس مرکز مشارکت امور زنان دولت اصلاحات و دبیر‌کل مجمع زنان اصلاح‌طلب است که در رزومه فعالیت‌های خود، مشاور وزیر آموزش و پرورش، مشاور وزیر کشور، رئیس کمیسیون‌های امور بانوان و از سال ۱۳۶۷ تا ۱۳۸۴ عضویت در شورای فرهنگی اجتماعی زنان را دارد؛ بنابراین شخصیت مناسبی است که به نمایندگی از زنان کاندیدای انتخابات ریاست‌جمهوری شده است. پیش از شجاعی خانم اعظم طالقانی در چند دوره کاندیدای ورود به پاستور شده بود که هر بار با ردصلاحیت از این رقابت کنار رفت.  آذر منصوری، قائم مقام حزب اتحاد معتقد است‌: «‌زهرا شجاعی از نگاه من تمام ویژگی‌های  رجال سیاسی را دارد. سابقه مدیریتی او در مقایسه با مردانی که ثبت‌نام کرده‌اند هم این واقعیت را به رخ می‌کشد. فرصت دوباره‌ای فراهم شده است تا حاکمیت پیامی متفاوت و اعتمادساز به نیمی از جمعیت کشور بدهد». کمپین خانم رئیس‌جمهور بیش از یک‌سال است فعالیت خود را آغاز کرده و اکنون در انتظار تایید صلاحیت زنان و ارائه تفسیر درست از رجل سیاسی است.

 پایان ممنوعیت ورود زنان به پاستور؟
زهرا شجاعی در روز ثبت‌نام این‌چنین به چرایی این حضور اشاره کرد: «من «زهرا شجاعی»، معتقد به اصلاحات، پایبند به اصول انقلاب اسلامی، حامی تحول و باورمند به شایسته‌سالاری و محو هرگونه تبعیض قومی، مذهبی و جنسیتی، با تجربه چند دهه فعالیت سیاسی و مدیریت اجرایی در سطح کلان در وزارت کشور و ریاست‌جمهوری، با ارائه برنامه‌ای جامع از سوی حزب مجمع زنان اصلاح‌طلب برای اداره دولت سیزدهم، و در مرحله اول برای تحقق تفسیر عملی و رسمی اصل۱۱۵ قانون اساسی از واژه «رجال»، به میدان آمده‌ام.» آنچه شجاعی به آن اشاره کرده یعنی اصل 115 می‌گوید: «‌رئیس‌جمهور باید از میان رجال مذهبی و سیاسی که واجد شرایط زیر باشند، انتخاب گردد: ایرانی‌الاصل، تابع ایران، مدیر و مدبر، دارای حسن سابقه و امانت و تقوی، مومن و معتقد به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور».  عدم‌تقسیر رسمی از رجل سیاسی سبب محروم ماندن زنان از ورود به پاستور است اما این طیف از جامعه این‌بار جدی درصدد تحقق حق خود هستند. در همین راستا معصومه ابتکار، معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور  در حساب توئیتری خود نوشت: «‌با توجه به ثبت‌نام حدود ۴۰ نفر از زنان کشور برای انتخابات ریاست‌جمهوری و حضور چهره شاخصی مانند خانم دکتر زهرا شجاعی در میان آنها، انتظار می‌رود شورای نگهبان این‌بار رجل سیاسی مونث را تایید کند تا یکی دیگر از ظرفیت‌های بالفعل‌نشده قانون اساسی محقق شود.»
 واکنش شجاعی به ردصلاحیت احتمالی
روز گذشته هم زهرا شجاعی در رابطه با نگاه شورای نگهبان در انتخابات ریاست‌جمهوری به برنا گفت: «اگر شورای نگهبان بررسی دقیق و کافی را در مورد سوابق‌کاری، تخصص و تجربه‌ام به‌دست آورد قطعا می‌تواند صلاحیت بنده را احراز کند، زیرا هم از نظر رشته تحصیلی علوم سیاسی و مدیریت استراتژی خوانده‌ام  و هم فعالیت‌های مدیریتی من در سطح کلان مانند رئیس شورای فرهنگی اجتماعی زنان، مشاورت در دو وزارتخانه مهم، آشنایی با استان‌ها و حضور در مجتمع بین‌المللی، تایید‌کننده مدیریت و رجل سیاسی و مذهبی بودن است. به نظر من شورای نگهبان نمی‌تواند دلیلی برای رد‌صلاحیتم داشته باشد، این صلاحیت را در وجود خودم دیده‌ام که پا در عرصه گذاشته‌ام.» او ادامه داد: «نگرش و تفکر مرد‌سالاری یک فرهنگ جهانی است و فقط مختص کشورهای اسلامی نیست، مرد‌سالاری به این معنا که جنس مذکر را از جنس مونث برتر می‌داند و این موضوع مرور زمان و تلاش و همت جمعی را برای اصلاح می‌طلبد، در بدو ورود به وزارت کشور افرادی که در ابتدای مسیر برای راهنمایی حضور داشتند، تصور نمی‌کردند یک خانم هم ممکن است رجل سیاسی باشد، برخوردشان با من متفاوت با سایر افراد بود، به این صورت که حتی من را به سالن اصلی که خبرنگاران در آنجا مستقر بودند و پخش زنده صداوسیما انجام می‌شد، هدایت نکردند و به سمت طبقه دوم راهنمایی کردند، البته من هم آشنایتی نداشتم و گمان می‌کردم این مرحله مقدماتی است و ثبت‌نام اصلی در طبقه اول و با حضور خبرنگاران انجام می‌گیرد. این کاندیدای سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری گفت: اگر آن روز‌ در وزارت کشور اعتراض نمی‌کردیم حتی ما را به سالن کنفرانس هدایت نمی‌کردند. اعلام کردیم که بیانیه داریم و می‌خواهیم در جمع خبرنگاران صحبت کنیم که با این جمله مواجهه شدیم در سالن بسته شده اما با پافشاری موفق به حضور در جمع خبرنگاران شدیم. او در خصوص اینکه واکنش شما به رد صلاحیت‌تان چه‌ خواهد بود، گفت: قطعا در برابر رد‌صلاحیت توضیح می‌خواهیم و شورای نگهبان باید بگوید با استناد به کدام بند این رد‌صلاحیت را انجام داده است. آیا تابعیت ایرانی نداشتم؟ یا سابقه مدیریتی؟ یا از لحاظ‌ سنی‌ مشکل‌ داشتم، البته که‌ هیچ‌‌کدام از این موارد برای ‌من‌ صدق نمی‌کند، اگر توضیح شورای نگهبان ‌قانع‌کننده باشد می‌پذیریم، اگر هم نباشد که نارضایتی خود را اعلام می‌دارم. او در خصوص حضورش در کابینه دولت بعد در جایگاه معاونت یا وزارت گفت: با سازوکار جبهه اصلاحات در عرصه انتخابات ریاست‌جمهوری حضور یافتم. تابع تصمیمات جمعی و تشکلات جبهه اصلاحات ایران خواهم ماند و بر همان اساس فعالیت سیاسی خود را ادامه می‌دهم. 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر