کد خبر: 108277
A

یوسفی‌اشکوری: علی لاریجانی دروغ می‌گوید/ ما برای بردن آبروی نظام به «کنفرانس برلین» نرفته بودیم

پژوهشگر تاریخ گفت: «حدود ۲۱ سال از آن زمان گذشته و کل ماجرای کنفرانس برلین هم در همان زمان در قالب یک کتاب منتشر شد و به همه سخنان مجریان و سخنرانان موافقان و مخالفان به طور مفصل پرداخته شد. از آن زمان تا امروز صدها مقاله، کتاب، سند، فیلم و گفتگو در دسترس است. بنابر این آقای علی لاریجانی نمی تواند بعد از ۲۱ سال همان دروغ ها را تکرار کند یا اینکه بنده بخواهم جعل بودن آنها را آشکار کنم.»

یوسفی‌اشکوری: علی لاریجانی دروغ می‌گوید/ ما برای بردن آبروی نظام به «کنفرانس برلین» نرفته بودیم

به گزارش دیده بان ایران؛ حضور لاریجانی در شبکه اجتماعی کلاب هاوس در شامگاه پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت و مطرح شدن سوالاتی در مورد عملکرد گذشته او در صدا و سیما باعث شد تا برخی از فعلان سیاسی خارج از کشور نسبت به اظهارات این نامزد انتخابات ریاست جمهوری واکنش نشان دادند.

ماجرای «کنفرانس برلین» یکی از سوالاتی بود که در کلاب هاوس از علی لاریجانی پرسیده شد؛ کنفرانسی که پخش گزینشی بخش‌هایی از آن توسط صدا و سیما در دوران ریاست او به بحرانی برای دولت اصلاحات و تعداد زیادی از فعالان سیاسی و فرهنگی تبدیل شد. لاریجانی در این خصوص موضع انکار را کنار گذاشت و با تکرار سخنان پیشین خود از پخش این فیلم دفاع کرد.

لاریجانی گفت: «در مورد کنفرانس برلین بنده همین الان هم از آن دفاع می‌کنم، به دلیل اینکه آنجا آبروی جمهوری اسلامی را داشتند می‌بردند، این خیلی متفاوت  از [برنامه] هویت است. این افراد بروند در خارج از کشور با آن صحنه‌های مبتذل، بد و بیراه به نظام جمهوری اسلامی بگویند، آن نظامی که خود اینها را بالا آورده است و آنطور توهین آمیز انجام شود. به نظر ما کار درستی بود که مردم بشناسند که اینها وقتی از کشور می‌روند چه رفتاری دارند من از آن [پخش گزینشی کنفرانس] دفاع می‌کنم، الان هم دفاع می‌کنم.»

حسن یوسفی اشکوری، محقق، نویسنده و دین پژوه در گفتگو با یک سایت فارسی زبان خارج از کشور-زیتون- سخنان لاریجانی را از اساس و بنیاد نادرست دانست و گفت: «می توانم در یک جمله بگویم که آنچه آقای لاریجانی گفت تکرار همان جعلیات و دروغ هایی بود که در مقطع کنفرانس برلین در ارتباط با این کنفرانس و سخنرانانش در محافل و رسانه‌های حکومتی و دولتی ایران مطرح شد و به خصوص آنچه که در صدا و سیما اعلام شد. بعد از آن هم آقای لاریجانی رئیس صدا و سیما در یک مصاحبه تلویزیونی همین حرف‌ها، دروغ‌ها واتهامات را تکرار کرد.»

یوسفی اشکوری افزود: «حدود ۲۱ سال از آن زمان گذشته و کل ماجرای کنفرانس برلین هم در همان زمان در قالب یک کتاب منتشر شد و به همه سخنان مجریان و سخنرانان موافقان و مخالفان به طور مفصل پرداخته شد. از آن زمان تا امروز صدها مقاله، کتاب، سند، فیلم و گفتگو در دسترس است. بنابر این آقای علی لاریجانی نمی تواند بعد از ۲۱ سال همان دروغ ها را تکرار کند یا اینکه بنده بخواهم جعل بودن آنها را آشکار کنم.»

این پژوهشگر تاریخ، گفت که «اکثر کسانی که صحبت کردند از موضع دفاع از اصلاحات بود. همه رفته بودیم که به ایرانیان خارج از کشور و به آلمانی ها بگوییم ایران در حال حرکت در مسیر آزادی و دموکراسی است و اوضاع در حال بهتر شدن است وضعیت سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، دانشگاه ها، زنان و مطبوعات همگی رو به بهبود است.»

یوسفی اشکوری سخن لاریجانی در این مورد که «نظام اینها را بالا آورد» کذب محض خواند و گفت: «کدام یک از ۸ نفری که عضو کانون نویسندگان بودند نظام آنها را برکشیده بود؟ این خود دروغ بزرگی است هیچکدام از این ها مدیون نظام جمهوری اسلامی نبودند. حالا اگر این تعبیر در مورد امثال بنده یا مهندس سحابی هم گفته شود باید بگوییم انقلاب ما را برکشیده بود و نه نظام جمهوری اسلامی. ما همگی از جریان های مختلف مغضوب و مطرود نظام بودیم. برخوردهایی که با ما شد هم مشخص می کند. بنابر این این یک دروغ بسیار بزرگ است.»

اشکوری در مورد سخن لاریجانی مبنی بر بردن آبروی نظام، گفت: «هیچیک از ما برای بردن آبروی نظام نرفته بودیم، بلکه آنچه که گفتیم اگر نظام را به عنوان ساختار حقوقی و حقیقی آن در نظر بگیریم، به نفع آنها بود. ما می خواستیم بگوییم که جمهوری اسلامی در مسیر درستی حرکت می کند؛ البته از موضع اصلاح طلبی و دفاع از آقای خاتمی اصلاح طلبان و مجلس ششم.»

اشکوری تاکید کرد که دلیل برخوردهای لاریجانی در آن زمان موضع مخالف او با اصلاحات بوده است و افزود: «آنهایی هم که آمدند آنجا توهین کردند توهینشان بیشتر به ما بود بیش از همه به من و خانم کدیور توهین کردند. به خاطر اینکه خانم کدیور چادر بر سر داشت و من لباس روحانی پوشیده بودم. بله به جمهوری اسلامی هم بد و بیراه گفتند اما بیشتر علیه ما بود این را بنده در دفاعیات و بازجویی هایم گفتم.»

اشکوری گفت: «در همان موقع صدا و سیما به دروغ گفت که چرا اینها جلسه را ترک نکردند در حالی که بعد از آن صحنه ها همه ما جلسه را ترک کردیم و به عنوان اعتراض از سالن خارج شدیم. به جای اینکه جمهوری اسلامی بیاید از حقوق ما دفاع کند ما را متهم شماره یک کرد. به بنده در دادگاه اول حکم اعدام دادند دو اتهام در کیفرخواست من بود که می توانست حکم اعدام داشته باشد یکی ارتداد و یکی هم تشکیل گروهی به قصد براندازی که اساسا دروغ بود. آنچه که بنده فهمیدم در دادگاه بیشتر منظورشان یک بحث نظری و اعتقادی بود آنهم چیزی بود که در ایران بارها مطرح کرده بودیم.»

او نشان دادن ۳۰ دقیقه فیلم از میان ساعت‌ها سخنرانی در ایام عاشورا توسط صدا و سیما را در جهت برانگیختن عواطف و احساسات مردم دانست تا «زمینه های برخورد تند و خشن را علیه مهمانان کنفرانس فراهم شود.» و افزود: «بیش از همه علیه من چون روحانی بودم و حساسیت روی من بیشتر بود آقای لاریجانی هم در تلویزیون بطور خاص از تنها کسی که اسم برد من بودم همه اینها زمینه سازی برای حکم های خشن بود.»

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر