کد خبر: 108356
A

لاریجانی: اگر کاخ سفید درست انتخاب کند، امکان همکاری تهران-واشنگتن وجود دارد

شبکه المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه جاری، با «علی لاریجانی» مصاحبه کرد. المیادین از امکان مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا پرسید و لاریجانی گفت، «بستگی دارد به نحوه انتخاب آمریکا در این دوراهی که قرار دارد

لاریجانی: اگر کاخ سفید درست انتخاب کند، امکان همکاری تهران-واشنگتن وجود دارد

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ شبکه المیادین در ادامه ویژه‌برنامه‌های خود برای انتخابات ریاست جمهوری ایران در خردادماه جاری، با «علی لاریجانی» رئیس سابق مجلس مصاحبه کرد.

لاریجانی در این مصاحبه به سؤالاتی در خصوص فلسطین، دلایل نامزدی خود در انتخابات، رابطه یا مذاکره با آمریکا و... پاسخ داد.

بخش هایی از این گفتگو در زیر می آید:

المیادین پرسید که آیا می‌شود به آمریکا اعتماد کرد؟ همه می‌دانند که رهبر ایران بارها اعلام کرده که میان دو کشور اعتمادی وجود ندارد. آیا این بار به دولت بایدن اعتماد هست که حقوق ایران را کامل بدهد نه به شکل تدریجی؟ و لاریجانی پاسخ داد، «باید آزمود، من فکر می‌کنم این الان یک پاسخ یک خطی ندارد. این پروسه عمل او را آزمود. فرمایشی که رهبری فرمودند فرمایش درستی است، یعنی آمریکایی‌ها نشان دادند که بعد از توافق به راحتی آن را از بین می‌برند، مثل توافق هسته‌ای که انجام شد. کشوری که عملا زیر میز زد آمریکایی‌ها بودند و این برای وجهه خودشان بد بود، حالا آقای بایدن گفته که می‌خواهد همه آن اشتباهات را جبران کند، خُب باید منطقی را دنبال کرد و یک پایه‌هایی را بهش رسید که دوباره آن اشتباه رخ ندهد... .

لاریجانی درباره تأثیر موضع و حمایتش از توافق هسته‌ای (برجام) بر وضعیتش در انتخابات پیش رو گفت: «من فکر نمی‌کنم [تأثیرگذار باشد] چون مواضع کاندیداها در موضوع هسته‌ای و برجام از قبل روشن هست، بنابراین بعید هست خیلی تاثیر مهمی داشته باشد. ما هم نباید برای انتخابات خیلی تعجیلی داشته باشیم و طرف مقابل از این سوء استفاده کند. من خودم موافق با توافق هسته‌ای بودم و الان هم موافق هستم این کار صورت بگیرد و عقب هم نیفتد ولی موافق با تعجیل نیستم که یک وقتی منافع کشور هدر برود. امیدواریم وزارتخارجه با دقت نظر این کار را دنبال کند و همه بخش‌های حکومت هم کمک بکنند به تعبیری که رهبری معظم هم گفتند حتی یک ساعت زودتر هم این توافق صورت بگیرد به نفع مردم هست.

المیادین از امکان مذاکره مستقیم بین ایران و آمریکا پرسید و لاریجانی گفت، «بستگی دارد به نحوه انتخاب آمریکا در این دوراهی که قرار دارد. اگر در این مذاکرات هسته‌ای [در وین] نشان بدهد که رفتار قبلی‌اش را اصلاح کرده و می‌خواهد با ایران مسیر جدیدی دنبال کند، می‌تواند این تاثیر بگذارد روی روابط ایران و آمریکا در آینده».

المیادین پرسید بر روابط تأثیر می‌گذارد یا فضایی برای مذاکره باز می‌کند و لاریجانی توضیح داد: اگر به خاطر داشته باشید، [درباره] برجام... رهبری معظم انقلاب در مشهد یک سخنرانی داشتند، آنجا گفتند اگر آمریکایی‌ها در اینجا صداقت نشان بدهند و درست عمل کنند در روابط بین ما تاثیر می‌گذارد و کارهای دیگری هم می‌شود تعریف کرد. این همان مطلبی هست که بنده هم عرض می‌کنم. البته آمریکایی‌ها از آن فرصت استفاده نکردند و فکر می‌کردند سختگیری اقتصادی به ایران بشود نتایجی برایشان دارد، این که باطل شد. اما الان دوباره سر یک انتخاب قرار گرفتند اگر در این انتخاب باز اشتباه کنند، نه دیگر هیچ امیدی به این نیست. اما اگر درست تصمیم بگیرند به نظر من زمینه برای همکاری‌های دیگر وجود دارد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر