کد خبر: 108362
A

تاجرنیا: جهانگیری به نفع لاریجانی کنار نمی رود/ پزشکیان نسبت به سایر اصلاح‌طلبان رای منفی کمتری دارد

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: جهانگیری نامزد شاخص جریان اصلاح‌طلبان هستند و نباید انتظار داشته باشیم که ایشان به‌نفع لاریجانی کنار برود، اما ازسوی دیگر باید منتظر بود و دید که پس از تاییدصلاحیت‌های شورای نگهبان چه اتفاقاتی می‌افتد و در آن صورت تصمیم نهاد اجماع‌ساز چه خواهد بود؟ بنابراین درحال حاضر زود است بخواهیم درباره کناره‌گیری نامزدها و مسائلی از این قبیل صحبت کنیم.

تاجرنیا: جهانگیری به نفع لاریجانی کنار نمی رود/  پزشکیان نسبت به سایر اصلاح‌طلبان رای منفی کمتری دارد

به گزارش دیده بان ایران؛ روزگذشته مسعود پزشکیان کاندیدای اصلاح‌طلب انتخابات ریاست‌جمهوری در حکمی الیاس حضرتی دبیرکل حزب اعتماد ملی و نماینده مجلس دهم را به‌عنوان رئیس و علی تاجرنیا فعال اصلاح‌طلب، نماینده مجلس ششم و عضو حزب اتحاد ملت را به‌عنوان قائم‌مقام ستاد انتخاباتی‌اش منصوب کرد.

طبق نظرسنجی‌ها و مشخصا نظرسنجی ایسپا، پزشکیان وضعیت به‌مراتب بهتری نسبت به دیگر کاندیداهای اصلاح‌طلب همچون اسحاق جهانگیری دارد و همین موضوع به مباحث مختلف درباره ویژگی‌های نامزد نهایی اصلاح‌طلبان دامن زده است. نظرسنجی مرکز افکارسنجی ایسپا در هفته آخر اردیبهشت نشان می‌دهد رای پزشکیان تقریبا دوبرابر رای جهانگیری است. با این حال برخی معتقدند اصلاح‌طلبان از گزینه جهانگیری عدول نخواهند کرد و پزشکیان در انتخابات نقش تقویت‌کننده گفتمان اصلاح‌طلبی را دارد و قرار نیست کسی برای او کناره‌گیری کند. ازسوی دیگر این کاندیدا توان رای‌سازی ندارد. با وجود این ‌کناره‌گیری جهانگیری به‌نفع لاریجانی نیز محتمل است و برخی کارشناسان فضای دوقطبی انتخابات را بین لاریجانی و رئیسی می‌دانند.برای بررسی وضعیت جریان اصلاح‌طلب، نحوه حضور مسعود پزشکیان، احتمال کناره‌گیری او به‌نفع جهانگیری یا بالعکس و گفتمان پزشکیان در این انتخابات با علی تاجرنیا، قائم‌مقام ستاد مسعود پزشکیان گفت‌و‌گو کرده‌ایم. این گفت‌وگو در ادامه آمده است.

 با توجه به اینکه پزشکیان پیش از این سابقه ردصلاحیت داشته است آیا خبری مبنی‌بر تایید صلاحیت ایشان از شورای نگهبان دریافت کرده‌اید؟

اخباری که از شورای نگهبان می‌رسد باید این خبر را تایید کند اما با توجه به سابقه و رزومه پزشکیان علی‌القاعده نباید مشکلی برای تاییدصلاحیت ایشان وجود داشته باشد، اما خبر دقیقی در این زمینه نداریم و منتظر هستیم شورای نگهبان نتایج را اعلام کند.

  پزشکیان نسبت به سایر اصلاح‌طلبان رای منفی کمتری دارد

 موضوع دیگر بحث محبوبیت پزشکیان بین اصلاح‌طلبان است؛ کمااینکه در نظرسنجی اخیر ایسپا رای ایشان حدودا دوبرابر رای جهانگیری بوده، با توجه به این وضعیت آیا ممکن است ایشان بخواهد به‌نفع جهانگیری کناره‌گیری کند یا ترجیح می‌دهد که در انتخابات بماند؟

درحال حاضر در شرایطی قرار داریم که صحبت‌کردن از کناره‌گیری درست نیست. پزشکیان از نظر کاندیداهای موجود ممکن است کمتر در عرصه عمومی بوده باشد اما به همان نسبت رای منفی کمتری دارد و در همین مدت کوتاه پس از ثبت‌نام نیز استقبال بسیار خوبی از حضور ایشان شده است.

نظر ایشان درباره کناره‌گیری چیست؟

 پزشکیان اعلام کرده اگر سازوکارهای حاکم بر نهاد اجماع‌ساز به‌درستی جلو برود طبیعتا نقطه‌نظرات آنها را ملاک قرار خواهد داد، از این‌رو باید منتظر ماند و نتیجه را در این نهاد دنبال کرد.

   انتظار نداشته باشیم جهانگیری به‌نفع لاریجانی کنار برود

 نهاد اجماع‌ساز معتقد است پس از تایید صلاحیت‌ها و طبق نظرسنجی درباره کاندیدای نهایی اقدام خواهند کرد، البته ازسوی دیگر اخباری مبنی‌بر کناره‌گیری جهانگیری به‌نفع لاریجانی نیز شنیده می‌شود. در این صورت کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان ممکن است پزشکیان باشد؟

صحبت‌هایی که در این زمینه می‌شود بیشتر گمانه‌زنی است چراکه جهانگیری نامزد شاخص جریان اصلاح‌طلبان هستند و نباید انتظار داشته باشیم که ایشان به‌نفع لاریجانی کنار برود، اما ازسوی دیگر باید منتظر بود و دید که پس از تاییدصلاحیت‌های شورای نگهبان چه اتفاقاتی می‌افتد و در آن صورت تصمیم نهاد اجماع‌ساز چه خواهد بود؟ بنابراین درحال حاضر زود است بخواهیم درباره کناره‌گیری نامزدها و مسائلی از این قبیل صحبت کنیم.

آنچه مهم است اینکه همه کاندیداهای مطرح جبهه اصلاحات، سازوکارهای نهاد اصلاح‌طلبان را پذیرفته‌اند و در همین راستا نیز حرکت خواهند کرد لذا اگر برنامه به‌درستی پیش برود ما هیچ دغدغه و نگرانی خاصی درباره کاندیدای نهایی اصلاح‌طلبان نخواهیم داشت.

   شعارهای اصلی پزشکیان

 درباره گفتمان اصلی پزشکیان و دال مرکزی گفتمان او نیز توضیح دهید، با توجه به مشکلات فعلی کشور ایشان برنامه خود را بر چه موضوعاتی متمرکز می‌کند؟

آنچه پزشکیان را متمایز کرده، شعارهای اوست. این موضوع نشان می‌دهد مشی و روشی که پزشکیان در سال‌های گذشته داشته همیشه مبتنی‌بر زندگی اخلاقی و سالم بوده است و از این‌رو شعارهای ایشان نیز مبتنی‌بر عدالت، انصاف، مقابله با نابرابری و تبعیض به‌عنوان محوری‌ترین برنامه‌ها و شعارهای ایشان است. ازسوی دیگر این مسائل جزء نیازهای اساسی جامعه ایران است و طبیعتا در آینده و درقالب سخنرانی‌های مختلف هم پزشکیان به این مسائل می‌پردازد.

منبع: فرهیختگان

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر