کد خبر: 108364
A

احمدی نژاد: قتل ندا آقا سلطان یک توطئه و برای تخریب چهره ایران بود/ سال 84 به عارف اصرار کردم معاون اول بماند

داوطلب شرکت در انتخابات ریاست جمهوری شب گذشته در شبکه اجتماعی «کلاب هاوس» گفت: سال 84 به عارف اصرار کردم معاون اول بماند.

احمدی نژاد: قتل ندا آقا سلطان یک توطئه و برای تخریب چهره ایران بود/ سال 84 به عارف اصرار کردم معاون اول بماند

به گزارش دیده بان ایران؛ محمود احمدی نژاد داوطلب شرکت در انتخابات ۱۴۰۰ و رئیس دولت‌های نهم و دهم با حضور در کلاب هاوس به سوالات خبرنگاران پاسخ داد که بخش هایی از آن را در ادامه می خوانید:

احمدی نژاد در ابتدای این گفت و گو، آرزوی امیدواری کرد تا به یک الگو و اصلاح امور در این جمع دوستانه برسیم.

در کشور ما در مجموع یک سلسله مشکلاتی است که پایداری از خود نشان می‌دهد و علارغم نوسانات جزئی که در آنها رخ می‌دهد، بازهم مشکلات ثابت است. مانند مشکلات سیاسی کشور که یک زمان کوتاهی رضایت حاصل می‌شود و بعد از آن دوباره اعتراض و نارضایتی.

یک سری زیرساخت در کشور ما دچار مشکل است. ما در 70 سال یک مدیریت تلفیقی در کشورمان داریم و یک هویت بیرون نمی‎آید. سرمایه داری مشکلات را حل نکرده است.

تعیین سرنوشت حق تک تک انسان‌ها است و هیچ کس حق بیشتری ندارد و جامعه ایده‌آل جامعه ای است که همه بتوانند از آن استفاده کنند. این حلقه بسته مدیریت باید باز شود و نیازمند بازگشت به ساختارها است. دیدن منابع طبیعی یا همان ثروت طبیعی یکی از همین زیرساخت‌ها است.

از زمانی که نفت استخراج شده، پول آن در بودجه آمده و هر کسی که دسترسی بیشتری داشته، بیشتر برده است. فاصله طبقاتی به صورت تصاعدی در حال افزایش است زیرا از ثروت طبیعی به صورت تبعیضی استفاده می‌شود.

زمانی که یک بخشی از مردم ثروت کمتری در اختیارشان است، کجای مدیریت خواهند بود؟ این فاصله طبقاتی فرصت‌ها و زیرساخت ها را از بین می‌برد.

اینکه نهادهای موازی درباره یک موضوع تصمیم گیری می‌کنند باعث فساد می‌شود. واژه حکومت را قبول ندارم که عده ای بشینند و بر دیگران تحکم کنند و مردم نیز مجبور به تبعیت باشند.

هرچقدر دولت بزرگ و دایره اختیاراتش بزرگ می‌شود، اختیار مردم کوچکتر می‌شود.

برای مبارزه با فساد یک فرد را بازداشت می‌کنیم و با او برخورد می‌کنیم و فکر می‌کنیم در حال مبارزه با فساد هستیم.

می‌توانیم دایره انتخاب مدیران را وسیع کنیم. اگر رئیس جمهور شوم، راه را باز می‌کنم که همه کسانی که توانایی دارند بتوانند حضور موثر و تعیین کننده ای داشته باشند.

هر امری باید با موافقت و خواست جامعه اجرا شود. ما قانون اساسی را داریم که یک زمانی تصویب شده است و اگر روزی بخواهند دوباره باید تغییر کند. هرکسی می‌خواهد نمایندگی مردم را به عهده بگیرد باید نماد خواست و اراده مردم باشد.

کار ما دفعی نیست. بله اگر بخواهیم می‌توانیم به یکباره برش بزنیم که در عمل شدنی نیست و نیازمند فرایند 10 ساله نیازمند است. ولی کارشناسان دیگری می‌گویند این فرایند 20 ساله است. ولی من چون همه امور را زودتر و سریعتر انجام می‌دهم و به خودم و مردم اعتماد دارم، می‌گویم این روند 10 ساله است.

چون در جمهوری اسلامی هستیم نباید منتقد باشیم؟ من زمانی که رئیس دولت بودم هم از دولت و جمهوری اسلامی نقد می‌کردم و بخاطر این نقدها به من فشار وارد می‌کردند. تا یک نفر نقد کرد می‌گویند ساختار شکنانه است. همان کاری که در گذشته قوه قضاییه انجام می‌دادند. هر کسی از شرایط نقد می‌کند که مزدور نیست. دفاع از وضع موجود کشور خیانت است. انقدر در را برای طرح انتقادات بستیم که تا یک نفر نقد می‌کند می‌گویند ساختارشکنی است! ساختار انقدر ضعیف است که با یک نقد از بین می‌رود؟ اگر از حقوق مردم حمایت نکنید من هم از حقم می‌گذرم و در انتخابات شرکت نمی‌کنم. این که ساختار شکنی نیست. حتی به اعتراض قیمت بنزین هم می‌گویند ساختار شکنی.

چه کسی گفته من از قدرت کنار گذاشته شدم؟ بله دو دوره رد صلاحیت شدم ولی برای این رد صلاحیت شدن برایم کف می‌زنند؟ من احساس خطر می‌کنم و برای این حس خطر وارد صحنه شدم.

سفر من به مصر دوجانبه نبود زیرا سفرهای دوجانبه پروتکل‌ها متفاوت است. ما برای کنفرانس کشورهای اسلامی به مصر رفتیم و آقای مرسی تا پای پرواز با من آمد و کلی بامن صحبت کردند و همه از من دعوت کردند و جلسه قوی باهم داشتیم و به من احترام گذاشتند. در سفر من به مصر کسی به من کفش پرت نکرد. همه مردم به استقبال من آمدند و خیلی شعار دادند و استقبال خوبی کردند.

اگر دادگاه بقایی علنی برگزار شود، همه امور مشخص و شفاف می‌شود.

هرکسی برای آزادی مردم کار کند برایش پیام می‌فرستم،(او خطاب به خبرنگار پرسش کننده گفت نه تنها به آنجلینا جولی بلکه به شماهم علاقه دارم.

معاونین و نزدیکان من را هم بازداشت کردند، من با بازداشت شدگان سال 88 ابراز همدردی می‌کنم اما من هم زخم خورده هستم.

تنها کسی که در جمهوری اسلامی می‌توانید در مقابل او آزادانه صحبت کنید و محاکمه نشوید، احمدی نژاد است.

لاریجانی به خاطر توافق با سولانا برکنار نشد، توافق خوبی هم نبود اگر بود مردم در جریان قرار می‌گرفتند.

جلیلی نقش مستقیمی در مذاکرات نداشت.

معاون رئیس جمهور در سازمان ملل تعیین می‌کند که رئیس جمهور با چه کسی دیدار کند؟ ظریف یک ادعایی مطرح کرده است و دلیل برکناری او را مانند سایر افرادی که برکنار کردم، تاکنون مطرح نکردم.

در دولت ما تلاش زیادی برای احیای حقوق ایرانیان خارج از کشور شد. شخصا پیگیری می‌کردم و سعی کردم فضا را برای رفت و آمد ایرانیان باز کنم.

حقوق اساسی فارغ از نژاد و زبان است و حکومت باید به همه یکسان نگاه کند. تبعیض پذیرفته شده نیست.

قتل ندا اقا سلطان یک توطئه و برای تخریب چهره ایران بود. ایرانیان دست به چنین کارهایی نمی‌زنند. از قوه قضاییه خواستم عوامل را پیدا و مجازات کند. ما سالیانه میلیون ها نفر تظاهرات می‌کنند و خون از دماغ کسی نمی‌آید.

من تلاشی برای بدست آوردن قدرت ندارم، مردم از سراسر ایران از من خواستند که در انتخابات ریاست جمهوری حضور پیدا کنم. اگر برای قدرت تلاش داشتم، حزب درست می‌کردم، باج می‌دادم باج می‌گرفتم.

براردان لاریجانی در آن زمان با ما همکاری و همراهی نداشتند. در زمان فروش نفت رئیس بانک مرکزی و مدیران را گرفتند و انفرادی بردند. من بیشترین انتقاد را به لاریجانی ها در همان زمان ریاستم داشتم. من به روش آنها انتقاد داشتم و بیشترین کارشکنی را علیه دولت من داشتند. نمی‌خواهم برخی از کدها را بدهم.

سال 84 به عارف اصرار کردم معاون اول بماند.

با همه می توانم کار کنم اما همه نمی توانند.

هماهنگ ترین دولت تاریخ دولت من بود. اگر مانعم نمی شدند پنج برابر بیشتر کار می کردم.

منبع: رویداد24

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر