کد خبر: 108386
A
دیده بان ایران:

انتقاد نشریه داخلی سپاه از «حسن روحانی»/ استراتژی کاسبان قطبی ساز، نخ نما شده است

نشریه اخبار روزانه سپاه نوشت: رئیس‌جمهور هفته گذشته در جلسه هیئت دولت، اظهاراتی داشت که به شائبه دخالت در انتخابات، دوگانه‌سازی و تغییر دغدغه‌های مردم دامن زد!

انتقاد نشریه داخلی سپاه از «حسن روحانی»/ استراتژی کاسبان قطبی ساز، نخ نما شده است

به گزارش دیده بان ایران؛ نشریه اخبار و تحلیل‌های روزانه که در سپاه پاسداران منتشر می شود با اشاره به اظهارات اخیر رئیس جمهوری درباره انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نوشت:

انتخابات خرداد 1400 همچنان مهم‌ترین مسئله سیاست داخلی است و طبیعی است که مسئولان کشور به هر میزان که می‌توانند باید در مسیر تمهید برگزاری خوب و دعوت از مردم برای مشارکت حداکثری در این انتخابات تلاش نمایند؛ اما مرز بایدها و نبایدهای این تلاش‌ها کجاست؟ مشارکت‌آفرینی آن‌هم از نوع حضور باشکوه حداکثری مردم، لازم است؛ اما آیا می‌توان با هزینه منکر به این معروف توصیه کرد؟!

نکات تحلیلی: 1- رئیس‌جمهور هفته گذشته در جلسه هیئت دولت، اظهاراتی داشت که به شائبه دخالت در انتخابات، دوگانه‌سازی و تغییر دغدغه‌های مردم دامن زد! آقای روحانی در فرازی از سخنانش تصریح کرد: «کاندیداها استراتژی‌شان را بیان کنند، مردم باید بفهمند که این فرد دنبال تعامل با جهان است و یا به دنبال دعوا با جهان!»؛ قطبی‌سازی جامعه در کنار رقیب‌هراسی، دو شگرد مهم و البته نخ‌نمای هر رقابت انتخاباتی در دنیا به‌ویژه در انتخابات کشورمان در سال‌های اخیر است که در گستره و طیفی وسیع از رسانه‌های بیرونی تا رسانه‌های زنجیره‌ای اصلاحات و اعتدال تا بالاترین مقام دولت در این دوره و برای انتخابات پیش رو دنبال می‌شود. 2- البته دوقطبی سازی هم بر دو گونه است؛ مثبت و انگیزشی و منفی و مخرب! طبعاً، دوگانه‌های مثبت خود عاملی برای مشارکت‌آفرینی بوده و مستحسن است، اما دوگانه‌سازی مخرب می‌تواند افراد، شخصیت‌ها و هنجارها و ایستارهای نظام و مردم را تخریب نماید و بر دشمنی‌ها به‌جای حل مسائل بیفزاید. 3- دوقطبی‌سازی منفی جامعه چراغ سبز به رقیب هراسی و حاکمیت دروغ، فریب و اغواگری است و به‌تبع آن‌ها متضرر اصلی مردمی است که در این زمین و زمینه قرار می‌گیرند و حل مشکلاتشان در حاشیه قرار می‌گیرد. 4- دوقطبی‌سازی‌های مخرب در انتخابات زمینه کنشگری و تأثیرگذاری برخی جریان‌ها، عوامل خارجی و ضدانقلاب در انتخابات را تقویت می‌کند. دوقطبی‌سازی‌های مخرب آن‌هایی‌اند که اولاً میان منافع حقیقی و مجازی مردم تضاد ایجاد می‌کنند و ثانیاً در خلال آن‌ها، سیاست‌ها، راهبردها، آرمان‌ها، شعارها و رفتارهای نظام به کانون منازعه تبدیل می‌شود.

نکته راهبردی: رقیب هراسی و دوقطبی‌سازی‌های مخرب در انتخابات، ابزار دشمن برای جلوگیری از تحقق راهبردهای نظام به‌ویژه در بحث مشارکت حداکثری و انتخاب اصلح در انتخابات است. ترس کاسبان قطبی‌ساز این است که نگاه انقلابی که بیشتر به دوقطبی‌های عملی مثل کارآمدی در برابر ناکارآمدی و فسادستیزی در برابر فساد انگیزی فکر می‌کند، پیروز شود. برای پرهیز از دوقطبی‌های مخرب، باید مطالبه دوقطبی‌های مثبت از سوی مردم را به فرهنگ انتخاباتی تبدیل کرد. (نویسنده: فتح‌الله پریشان)

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر