کد خبر: 108408
A

میرزایی نیکو: ۹ سفارتخانه قبل از زمان اصلاحات تعطیل بود که بعد از انتخابات ۷۶ باز شدند/ در دوم خرداد همه می‌خواستند ناطق‌نوری رئیس جمهور شود

فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: با توجه به شرایطی که قبل از دوم خرداد داشتیم و مناسباتی که وجود داشت، اگر امروز نگاهی به آن دوره بیندازیم و خاطرات آقای هاشمی را مرور کنیم، تقریبا دستمان می‌آید که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار بودند تا آقای ناطق نوری رییس‌جمهور شود.

میرزایی نیکو:  ۹ سفارتخانه قبل از زمان اصلاحات تعطیل بود که بعد از انتخابات ۷۶ باز شدند/ در دوم خرداد همه می‌خواستند ناطق‌نوری رئیس جمهور شود

به گزارش دیده بان ایران؛ قاسم میرزایی نیکو، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره سالگرد دوم خرداد و پیروزی جریان اصلاحات در انتخابات ریاست جمهوری سال ۷۶ گفت: دوم خرداد یک پدیده بسیار جدید و نویی بود. این روز حماسه مشارکت و آگاهی بود که ملت ایران را سربلند کرد. جنبش اصلاحات به بار نشست و با انتخاب سید محمد خاتمی دولتی روی کار آمد که تهدیدها و مخاطره‌ها را از کشور دور ساخت، با گفت‌و‌گوی تمدن‌ها منزلت ایران را در جهان بالا برد، به اقتصاد ایران رونق داد، معیشت مردم را بهبود بخشید و تا آنجا که توانست در تقویت جامعه مدنی و پیش‌برد توسعه سیاسی، مشارکت مدنی، رقابت در سطح ملی، گفتمان اصلاحات، کرامت و حرمت شهروندی، آشتی با صندوق رأی و ایجاد دولت پاسخ‌گو کوشید. امروز نام دولت اصلاحات، بخش شیرین و از یاد نرفتنی حافظه و خاطره ملت قدردان ماست.

 

 این فعال سیاسی اصلاح طلب یادآور شد: با توجه به شرایطی که قبل از دوم خرداد داشتیم و مناسباتی که وجود داشت، اگر امروز نگاهی به آن دوره بیندازیم و خاطرات آقای هاشمی را مرور کنیم، تقریبا دستمان می‌آید که ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کار بودند تا آقای ناطق نوری رییس‌جمهور شود.

 

وی خاطرنشان کرد: با وجود پیش‌بینی‌های قطعی که مطرح می‌شد؛ یک دفعه اتفاقات دیگری افتاد و آن هم این بود که ظرف دو هفته همه چیز تغییر کرد به طوری که حتی خود دوستان آقای خاتمی و مجموعه ما که در ستاد بودیم، فکر نمی‌کردیم یک رخداد این چنینی رقم بخورد، زیرا تصورمان این بود با یک رای حداقلی می‌توانیم وارد مقوله جدیدی از کنشگری سیاسی شویم و در این خط کار کنیم.

 

میرزایی تاکید کرد: وضعیت به وجود آمده نشان داد که مردم اگر حضور پیدا کنند و تصمیم بگیرند که اتفاقا تصمیمات‌شان هم درست است، شرایط به گونه دیگری رقم می‌خورد؛ آن روز نشان داد اگر ما متولی مردم و صاحب اختیارشان نشویم و آ‌زادشان بگذاریم، نتایج بسیار خوبی از انتخاب‌شان بدست خواهیم آورد و همین امر بعداً پشتوانه‌ آغاز یک نقطه عطف در مجموعه مبارزات و فعالیت‌های سیاسی شد.

 

وی یادآور شد: از زمان اصلاحات بود که جریان‌های سیاسی به صورت پرچمدار و روشن به میدان آمدند و نشان دادند که اصلاح‌طلب و اصول‌گرا کیست؛ چرا که در گذشته همه این‌ها در یک پرده غیرشفاف فعالیت می‌کردند. دوم خرداد شفافیت ایجاد کرد و مشخص کرد که نباید در مبارزات انتخاباتی مردم را ترک کنیم و نشان داد اگر مردم بیایند و انتخاب کنند، انتخابشان درست است و بعدها هم مشخص شد که نوع حرکت‌ها و مسائل جامعه بیمه شد.

 

میرزایی نیکو ادامه داد: ۹ سفارتخانه قبل از زمان اصلاحات تعطیل بود که بعد از انتخابات ۷۶ باز شدند و روابط ما با عربستان در بهترین سطح روابط در منطقه قرار گرفت، همین‌طور با سایر کشورهای همسایه. بسیاری از این نوع اتفاقات رقم خورد که ای کاش نظام از این شرایط استفاده مطلوب را می‌کرد اما مشاهده کردیم بعد از چند وقت که گذشت، به مذاق برخی خوش نیامد و قتل‌هایی زنجیره‌ای و سایر اتفاقات را به وجود آورند و به قول آقای خاتمی هر ۹ روز یک چالش را به ایجاد کردند.

 

وی در پایان با اشاره به سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر گفت: سوم خرداد ۱۳۶۱ به دست برادرانم، رفقای جانانم خرمشهر آزاد شد، در سوم خرداد، ما مردمان ایران در کنار هم سپاهی، ارتشی، بسیجی، زن، مرد، کودک، همه و همه در جنگی نابرابر در برابر تمام قدرت‌های جهانی به دفاع از جان و مال و ناموس و وطن، به فرمان بزرگ مردمان روح خدا، سر نهادیم و دل باختیم و هزاران شهید و آزاده و جانباز و رزمنده، افتخار ملیت و اسلامیت ماست.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر