کد خبر: 108486
A
دیده بان ایران:

پیگیری ماجرای دستکاری در بودجه ۱۴۰۰به کجا رسید؟

خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در تازه‌ترین اظهار نظر و ادعای خود گفته است که سقف بودجه در مجلس، حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با کسر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بند «و» تبصره ۲، حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان، منابع بودجه افزایش یافته است. این رقمی است که رئیس کمیسیون تلفیق، راسا و بدون آگاهی نمایندگان برای آن تصمیم‌گیری کرده است. »

پیگیری ماجرای دستکاری در بودجه ۱۴۰۰به کجا رسید؟

"نماینده خرم آباد در مجلس یازدهم: به چه حقی در بودجه دست بردید و به جای مجلس تصمیم گیری کردید؛ جواب افکار عمومی را بدهید."

به گزارش دیده بان ایران؛ چند هفته پس از افشاگری علی خضریان درباره دستکاری بودجه 1400 توسط هیات رییسه مجلس انقلابی یازدهم و همچنین انتشار نامه یکصدنماینده خطاب به قالیباف، هنوز از بررسی این موضوع در مجلس و توضیح به افکار عمومی خبری نیست و به نظر می رسد با توجه به نزدیک شدن به انتخابات ریاست جمهوری این مطلب به فراموشی سپرده شود.

همانطور که علی نیکزاد، روز گذشته در پاسخ به سخنان مهرداد ویس کرمی، نماینده مردم خرم آباد با از سر باز کردن این تذکر گفت: فکر می کنم منظور آقای ویس کرمی هیات رییسه کمیسیون تلفیق است که آن ها هم چندین و چندین بار درباره جداول توضیح دادند.

موضوع از این قرار است  که پس از تصویب بودجه سال 1400 در صحن علنی مجلس، بالغ بر چندین هزار میلیارد تومان برای برخی از نهاد ها بودجه جدید تعریف شده است.

کاظم دلخوش، سخنگوی کمیسیون قضائی مجلس نیز با تایید دستکاری‌های انجام شده در بودجه، آن را بی‌سابقه خواند و هیات رئیسه مجلس را در این موضوع مسئول دانست و گفت که «چنین دستکاری در بودجه در طول تاریخ قانون‌گذاری سابقه نداشته است.»

 

خبرگزاری ایرنا هم به دنبال انتشار این اخبار گزارش داد که کمیسیون تلفیق مجلس "بدون اطلاع" دولت و نمایندگان، بودجه سال ۱۴۰۰ را تغییر داده و به بعضی از نهادها و دستگاه‌های "خاص" بودجه بیشتری داده است.

دیده بان ایران پس از انتشار این اخبار در گزارشی که در تاریخ 11 اردیبهشت منتشر کرد با اعلام این خبر نوشت: 

با نگاهی به برخی از این نهادها و سازمان های قید شده در جداول مورد اشاره این سوال مطرح می شود که این نهادها اولاً بر چه اساسی مستحق دریافت بودجه از بیت المال هستند و دوم اینکه کارکرد و هزینه مصرف این بودجه ها به کدام نهاد سازمان و یا... گزارش داده می شود.

به عنوان مثال در حالیکه در لایحه ابتدایی سال 1400 هیچ بودجه ای برای «طرح رعد ولایت» درنظر گرفته نشده بود در لایحه  مصوب هیئت رئیسه مجلس یازدهم مبلغ 929000 میلیون ریال برای آن در نظر گرفته شده است. یا طرح «نسیم ولایت» که گفته می شود به فعالیت سایبری نیروهای بسیج اختصاس دارد مبلغ 81000 میلیون ریال تخصیص داده شده است.

قرارگاه امام حسن مجتبی که در توضیح آن محرومیت زدایی ذکر شده از جمله همین موارد است که در لایحه ابتدایی بودجه ایی برای آن اختصاص داده نشده بود اما در نهایت با تصمیم مجلس مبلغ 1000000میلیون ریال برای این قرارگاه  درنظر گرفته شده است.

مشروح این گزارش را اینجا می توانید بخوانید.

خضریان، سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ در تازه‌ترین اظهار نظر و ادعای خود گفته است که سقف بودجه در مجلس، حدود ۴۳۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که با کسر ۱۵۰ هزار میلیارد تومان بند «و» تبصره ۲، حدود ۲۸۰ هزار میلیارد تومان، منابع بودجه افزایش یافته است. این رقمی است که رئیس کمیسیون تلفیق، راسا و بدون آگاهی نمایندگان برای آن تصمیم‌گیری کرده است. »

آنچه که تاکنون مشخص است دستکاری بودجه سال جاری توسط هییات رییسه مجلس است که به دور از چشم نمایندگان اتفاق افتاده است و پیگیری های نماینده هایی مانند خضریان و دلخوش هم تا اینجای کار نتیجه ای را در پی نداشته است.
 

منبع: دیده بان ایران

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر