کد خبر: 10849
A
اعتراف رسانه‌های ترکیه؛

ایران کلید صلح در سوریه است

روزنامه ترکیه ای «دیلی صباح» در گزارشی به نقش کلیدی ایران در صلح سوریه اشاره کرد و مدعی شد: ایران از اینکه ترکیه و روسیه ابتکار عمل آتش‌بس در سوریه را به دست گرفته‌اند و خود نقش حاشیه‌ای را بازی می‌کند، ناراحت است.

ایران کلید صلح در سوریه است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران؛ «دیلی صباح» روزنامه طرفدار دولت در ترکیه در گزارشی تحت عنوان «ایران کلید صلح در سوریه است» مدعی شد که از زمانی که ترکیه و روسیه با توافق آتش‌بس بین دولت سوریه و گروه‌های معارض ابتکار عمل را در مذاکرات صلح در منطقه به دست گرفته‌اند، نقش ایران به عنوان یکی از بازیگران کلیدی در سوریه که از این هم‌پیمانی روسیه و ترکیه ناراحت است، مهم‌تر شده است. 

در این گزارش گفته شده همکاری نزدیک بین ترکیه و روسیه توسط رجب طیب اردوغان و همتای روس او ولادیمیر پوتین منجر به اعمال آتش‌بس سراسری در سوریه شود و قرار است همه طرف‌های درگیری در سوریه برای مذاکره صلح دور هم جمع شوند. 

 «دیلی صباح» به نقش مهم ایران در سوریه اشاره کرده و گفته: یکی از بازیگران اصلی در این بین ایران است. ایران به نیروهای مردمی سوریه در کنار ارتش بشار اسد در سوریه کمک مستشاری می‌دهد.

این رسانه مدعی شده که قطعا ما نمی‌توانیم نقش روسیه در تهدید به بمباران نیروهای اسد و نیروهای مردمی در صورت ادامه رفتار‌های تهاجمی آن‌ها را در مساله آزادسازی حلب نادیده بگیریم.

در ادامه این ادعا آمده است: در حال حاضر آتش‌بس سراسری در سوریه اعمال شده است. در نزدیکی دمشق جایی که نیروهای اسد به نیروهای معارض حمله کردند این آتش بس نقض شده و معارضان نیز تهدید کردند که آتش‌بس پوچ و بی‌معنی است. نشست پیش رو در آستانه قرار است برگزار شود ایران نیز به نظر می‌رسد با ارتقای صلح در سوریه موافق است.  البته قطعا ایران تنها کشوری نیست که در حاشیه نمایش ترکیه و روسیه نقش بازی می‌کند. 

دیلی صباح همچنین نوشت: آمریکایی‌ها از اینکه به واسطه سیاست‌های دولت اوباما مبنی بر محدود کردن نقش این کشور در سوریه و در جنگ علیه داعش نقش کمرنگی در این مذاکرات دارند، خوشحال نیستند. این جنگ نیز به دلیل این اشتباه آمریکا زیادی طول کشیده است. آمریکا با تروریست‌های سوریه برای تسلیح حزب اتحاد دموکراتیک که شاخه‌ای از پ. ک. ک در سوریه است همکاری کرده است. آن‌ها بر این باورند که اتحاد دموکراتیک در جنگ علیه داعش به خوبی عمل خواهد کرد اما با توجه به دخالت موثر ترکیه این امر به اثبات رسید که این حزب با ارتش ترکیه که در حال مبارزه با داعش است، هم خوانی ندارد. 

آمریکا به تدریج به قطع‌نامه شورای امنیت سازمان ملل برای آتش بس سوریه که با میانجی‌گری روسیه و ترکیه اعمال شده موافقت کرد و به آن رای داد. با این حال آن‌ها به وضوح از اینکه هیچ جای بازی سوریه نیستند ناراحتند و همین مساله آن‌ها را به شدت عصبانی کرده است. 

آمریکایی‌ها به شدت تلاش می‌کنند که ترکیه را از اشغال شهر استراتژیک الباب که الان در دست داعش است بازدارند. آن‌ها احساس می‌کنند در صورت اشغال الباب توسط ترکیه توجه ترک‌ها به شهر منبیج که تحت کنترل حزب اتحاد دموکراتیک است، جلب خواهد شد و بعد از آن نیز رقه که پایتخت داعش است در اولویت‌های ترکیه قرار می‌گیرد. پس به این نتیجه می‌رسیم که آمریکایی‌ها بیش از اینکه خواستار نابودی داعش باشند خواهان نجات حزب دموکراتیک‌اند که یک گروه تروریستی است. 

در نتیجه اگر ایران بر توسعه‌طلبی‌ در سوریه غلبه کند و آمریکایی‌ها نیز حسادتشان را کنار بگذارند شاید بتوان به صلح در بخشی از جهان امیدوار بود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر