کد خبر: 108602
A

ناصر ایمانی: اصولگراها با اصل برجام مشکلی ندارند

یک تحلیلگر اصولگرا گفت: جریان‌های اصولگرا همان‌طور که اعلام هم کرده‌اند، عمدتاً کاندیدای مورد قبول‌شان آقای رئیسی خواهد بود. این یک نوع ایجاد وحدت در میان اصولگراهاست. ممکن است برخی از کاندیداهای اصولگرا در روزهای آخر انتخابات به نفع کاندیدای اصلح‌ یعنی آقای رئیسی انصراف بدهند.

ناصر ایمانی: اصولگراها با اصل برجام مشکلی ندارند

به گزارش دیده بان ایران؛ کمتر از یک ماه تا سیزدهمین دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری باقی مانده است، اما دیگر از آن تب و تاب و شور و شوق مردم در کوچه و خیابان خبری نیست. در این شرایط مسئولان و جناح‌ها همانند گذشته تقصیر را به گردن یکدیگر می‌اندازند و دنبال مقصر می‌گردند. ناصر ایمانی، فعال سیاسی اصولگرا، دولت روحانی را مسبب دلسردی مردم نسبت به انتخابات ۱۴۰۰ می‌داند.

 

ایمانی درباره انتخابات ۱۴۰۰ و برخی حواشی مربوط به آن نکات قابل توجهی بیان کرده است. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

 
 

 

*با توجه به نظرسنجی‌هایی که خبر از مشارکت حداقلی مردم در انتخابات ۱۴۰۰ می‌دهند و توصیه رهبری به حضور گسترده مردم در انتخابات، به نظر شما امکان دارد شورای نگهبان برای گرم شدن تنور رقابت در تایید صلاحیت کاندیداها منعطف‌تر رفتار کند؟

 

این سوال بازگشت به این موضوع دارد که اگر افراد بیشتری کاندیدا شوند یا افرادی از هر ۲ جریان سیاسی در لیست نامزدهای انتخابات باشند، مشارکت بالا خواهد بود. این موضوع محل خدشه است؛ یعنی اگر نگاهی به آمار مشارکت در انتخابات سال‌های گذشته بیندازید، متوجه خواهید شد که این قاعده خیلی حکمفرما نبوده است. بعضی سال‌ها بوده که عمدتاً نامزدها فقط از طرف یک جناح و مشارکت هم بالا بوده است. یا در انتخاباتی پیش آمده که هر ۲ جناح بوده‌اند ولی میزان مشارکت چندان قابل توجه نبوده است. در واقع این ۲ موضوع لزوماً خیلی به‌ هم مربوط نیستند.

 

در شرایط موجود فرض کنید که هم از جریان اصلاح‌طلب و هم از جریان اصولگرا پنج نفر تایید صلاحیت شوند؛ چند درصد میزان مشارکت بالا می‌رود؟ به نظر من میزان مشارکت بسیار بسیار ناچیز است. چون فاکتورهایی که در مورد کم بودن مشارکت مردم وجود دارد به خاطر تعدد کاندیداهای ۲ جناح نیست، بلکه به دلایل دیگری مربوط می‌شود که یکی از مهم‌ترین آنها دلسرد شدن مردم برای شرکت در انتخابات است.

 

ناامیدی مردم نسبت به انتخابات را با شعار و تبلیغات نمی‌شود جبران کرد

 

*جریان‌های مختلف برای به‌ دست آوردن مشارکت بیشتر باید چه راهکاری در پیش گیرند؟

 

مساله دلسردی مردم نسبت به انتخابات دلایلی دارد که طی این یک ماه باقی‌مانده آن مسائل مرتفع نمی‌شود. مردم از وضعیت کشور، شکل اداره کشور و وضعیت اقتصادی ناامید شده‌اند و طی کمتر از یک ماه مانده به انتخابات و با تبلیغات و شعار نمی‌شود این ناامیدی را جبران کرد.

 

طبیعی است که مساله مناظره‌ها و تبلیغات تا حدودی تاثیرگذار خواهد بود، اما تغییر چندان جدی‌ای که میزان مشارکت را از ۴۰ درصد به ۷۰ درصد برساند، اتفاق نمی‌افتد.

 

اصولگراها با اصل برجام مشکلی ندارند

 

*در حال حاضر مهم‌ترین مساله کشور وضعیت معیشت مردم است. با توجه به رویکرد اصولگرایان در قبال برجام و تاثیر آن بر زندگی مردم، آیا بهتر نیست اصولگرایان برای آوردن قشر بیشتری از مردم پای صندوق‌های رأی رویکرد خود را منعطف‌تر کنند؟

 

اصولگراها با برجام مخالف نیستند. انتقادات اصولگرایان، که البته مشخص شد بخش عمده‌ای از آن درست بود، به کم‌دقتی در متن قرارداد برجام، نحوه اجرای برجام و البته امیدواری‌ طرف غربی نسبت به کوتاه آمدن ایران از موضع خود مربوط است. اصولگراها با اصل برجام مشکلی ندارند. هیچ‌ یک از اصولگرایان موافق پابرجا بودن تحریم‌ها و اوضاع بد معیشت مردم نیستند الا یک عده‌ خیلی کمی که البته اصلاً مورد توجه نیستند.

 

کاندیدای مورد قبول جریان اصولگرا رئیسی است

 

*طیف‌های اصولگرا الان که دارای کاندیداهای متنوعی هستند چقدر شانس ائتلاف دارند؟

 

جریان‌های اصولگرا همان‌طور که اعلام هم کرده‌اند، عمدتاً کاندیدای مورد قبول‌شان آقای رئیسی خواهد بود. این یک نوع ایجاد وحدت در میان اصولگراهاست. ممکن است برخی از کاندیداهای اصولگرا در روزهای آخر انتخابات به نفع کاندیدای اصلح‌ یعنی آقای رئیسی انصراف بدهند. از این طریق نوعی هم‌نظری میان اصولگرایان درباره شخص آقای رئیسی وجود دارد.

 

کاندیدای قابل توجهی از جریان اصلاح‌طلب ثبت‌نام نکرده است

 

*گفته‌ می‌شود اصولگراها راحت پیروز انتخابات می‌شوند، نظر شما چیست؟

 

اصلاً این نظریه را قبول ندارم. تجربه انتخابات گذشته به ما نشان داد که مردم در لحظات آخر بعضاً تصمیمات خاصی می‌گیرند و اصلاً چنین نیست که بگوییم یک انتخابات تضمین‌شده‌ داریم. از سوی دیگر، کاندیداهایی که از طرف جریان اصلاح‌طلب در صحنه انتخابات هستند افرادی نیستند که خیلی اقبال عمومی داشته باشند. بنابراین اگر نامزد اصولگرایی رأی آورد، بخشی از آن بدین دلیل است که کاندیدای قابل توجهی از جریان اصلاح‌طلب ثبت‌نام نکرده است.

 

از طرفی دیگر نیز به دلیل حمایت جریان اصلاح‌طلب از دولت روحانی، این جریان امروز خیلی در افکار عمومی جایگاهی ندارد. اگر حتی فرد خیلی شاخصی از جبهه اصلاحات هم کاندیدا می‌شد، شاید به همین دلیل خیلی شانسی نداشت. خیلی از افراد شاخص جریان اصلاح‌طلب اگر در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند و از فیلتر شورای نگهبان هم رد می‌شدند، باز هم شانس چندانی برای پیروزی در انتخابات نداشتند. به همین دلیل بسیاری از چهره‌های شاخص اصلاح‌طلبان در این دوره از انتخابات شرکت نکردند و دلیل آن این است که می‌دانستند خیلی اقبال عمومی به سمت جریان اصلاح‌طلب نیست.

 

در انتخابات اسفند ۹۸ با اینکه برخی از چهره‌های معروف جریان اصلاح‌طلب از جمله آقای انصاری شرکت کردند و تاییدیه شورای نگهبان را هم گرفتند، هیچ رأیی حداقل در تهران به دست نیاوردند.

 

*با همه این تفاصیل، شما جایگاه علی لاریجانی را در جریان اصولگرایی می‌بینید، با وجود اینکه یک اصولگراست انتقادات فراوانی از جانب جریان اصولگرا به ایشان وارد است. به نظر شما دلیل حمله اصولگراها به آقای لاریجانی چیست؟

 

اصولگرابان نسبت به عملکرد آقای لاریجانی و حمایتی که ایشان از دولت روحانی می‌کند، انتقاد دارند. همچنین اصولگرایان به خاطر نحوه رفتار ایشان در مواجهه با برجام در مجلس انتقاداتی دارند، اما به هر حال و  با همه این انتقادات آقای لاریجانی یک اصولگرا محسوب می‌شود.

منبع: اعتمادانلاین

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر