کد خبر: 108712
A

هشدار خمینی ها به نظام/ نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیافتد/ باید به بازگشت پست نخست وزیری به قانون اساسی «سلام» کرد؟

یک روز پس از اعلام نتایج نهایی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، انتقادها نسبت به شدت یافتن نظارت استصوابی شورای نگهبان تا حدی بالاگرفت که شخصیت های مذهبی نزدیک به جریان اصولگرایی هم نسبت به آن سکوت نکرده و واکنش نشان دادند.

هشدار خمینی ها به نظام/ نگذارید انقلاب به دست نااهلان بیافتد/ باید به بازگشت پست نخست وزیری به قانون اساسی «سلام» کرد؟

به گزارش دیده بان ایران؛ یک روز پس از اعلام نتایج نهایی نامزدهای نهایی انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، انتقادها نسبت به شدت یافتن نظارت استصوابی شورای نگهبان تا حدی بالاگرفت که شخصیت های مذهبی نزدیک به جریان اصولگرایی هم نسبت به آن سکوت نکرده و واکنش نشان دادند.

شیخ حسین انصاریان، واعظ مشهور در همین رابطه در شبکه اجتماعی نوشت: به حق مردم خیانت نکنید.

آیت الله جوادی آملی هم که گفته می شد علی لاریجانی قبل از ثبت نام در انتخابات از او رخصت طلبیده هم در همین رابطه نوشت:

«اگر امام گفتند معیار رای مردم است، به خاطر آن بود که اگر مردم برنجند با هیچ عاملی نمی شود آنها را سرپا نگه داشت. مردم ستون دین هستند. حاکم شرع باید ستون مردم را نگه دارد تا بتواند بر آن تکیه کند.»

اما تا اینجای کار واکنش خاندان خمینی، نزدیک به بنیانگذار جمهوری اسلامی را می توان تندترین واکنش نسبت به ردصلاحیت های گسترده شورای نگهبان دانست.

زهرا مصطفوی خمینی شب گذشته جزو نخستین کسانی بود که در واکنش به عملکرد شورای نگهبان ضمن اظهار تاسف در این رابطه گفت: متأسفانه این گونه گزینش های سلیقه ای سال ها است نظام جمهوری اسلامی را به خطر انداخته و بزرگترین سرمایه آن را که ارتباط ملت و دولت است، تضعیف می کند. 

فرزند آیت الله خمینی در ادامه واکنش تندش به تصمیم شورای نگهبان گفت: «هیچ نظامی بدون تکیه بر حمایت و اعتماد مردم، توان ایستادگی در برابر مشکلات و خطرات را ندارد. سکوت امثال بنده در این نوع حوادث، نگرانی مردم را برای آینده افزایش می دهد.»

اظهارتی که به نظر می رسد دعوتی بود برای واکنش نشان دادن سایر افراد و شخصیت های انقلابی تا سکوت خود در برابر اقدام شورای نگهبان را بشکنند.

سیدحسن خمینی از نخستین افرادی بود که به این دعوت لبیک گفت و ضمن توصیه به استعفا نسبت به نامزدهای تایید شده گفت:  

هر حرکتی که نافی عنصر جمهوریت باشد، حرکت ضدانقلابی است. سیدحسن خمینی که اصلاح طلبان از او به نام یادگار امام یاد می کنند همچنین در انتقاد از اظهارات اخیر کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: اینکه کسی بگوید اگر مردم نیایند هم مشروعیت نظام باقی است ناشی از نشناختن روح و ماهیت جمهوری اسلامی است.

آیت الله سید حسین موسوی تبریزی دبیرکل مجمع محققین و مدرسین حوزه علمیه قم هم در یادداشتی درباره سابقه داشتن برخی وابستگان به حاکمیت در نادیده گرفتن مردم در امر حکومت داری و همچنین مخالفت آنها با مشارکت مردم در انتخابات نوشت: «هــر چنــد رد صلاحیــت‌ها باعث تعجــب مــردم و چهر‌ه‌های سیاسی شده اما  آنچه که مسلم است این است که یک عده‌ای از ابتدا و از زمان امام هم بودند که با انتخابات و اینکه حکومت با حرف و نظر و رای مردم پیش برود چندان خیلی دل خوشی نداشتند و حتی به حضرت امام (ره) هم نامه نوشتند که انتخابات معنا ندارد و خود شخص اصلح را انتخاب کنید.»

موسوی تبریزی همچنین تاکید دارد که این این رویه شورای نگهبان بدعتی بود که از پس از رحلت امام گذاشته شده است.

بسیاری از فعالان اصولگرا که با اعلام نتیجه شورای نگهبان به چند دسته تقسیم بندی شده اند اعتقاد دارند که ابراهیم رئیسی نباید در این رقابت بی رقیب حاضر شود. حتا از شب گذشته برخی اعلام کردند که او قصد کنار کشیدن به نفع «سعید جلیلی» در انتخابات را دارد که اطلاعات رسیده به دیده بان ایران این خبر اساسا کذب است و ابراهیم رئیسی قصد دارد این بار با شعار «ایران قوی» راهی کاخ ریاست جمهوری شود.

به گزارش دیده بان ایران؛ بسیاری از تحلیلگران سیاسی بر این باورند که اصرار یک جریان خاص (!) به یکدست شدن حاکمیت در این دوره همچون انتخابات مجلس یازدهم باعث می شود که تندورهای انقلابی حداقل مردم را متولی اصلی شرایط کنونی کشور به واسطه انتخاب شان ندانند.

مذاکرات هسته ای ایران در وین، شرایط نامساعد اقتصادی، وضعیت نامعلوم واکسیناسیون کرونایی و ..صدها مشکل دیگر از عمده ترین مسایلی است که دولت آینده باید برای حل آنها یک برنامه مدون و مشخص داشته باشند.

مطلبی که به گواه بسیاری از تحلیلگران حل آنها از توان رییس کنونی قوه قضایی و رییس قوه مجریه آینده خارج باشد. در همین موضوع 

هر چند برخی دیگر اعتقاد دارند که با رئیس جمهور شدن ابراهیم رئیسی، تا حدی که صدای مردم کوتاه شود، مشکلات اقتصادی فعلی حل خواهد شد. آنگونه که امیرحسین قاضی زاده هاشمی وعده داده است که مشکل بورس را سه روزه حل خواهد کرد.

طی روزهای گذشته بسیاری با اشاره به این سخن امام خمینی(ره) که هشدار داده بود: «نگذارید انقلاب به دست نااهلان و نامحرمان بیفتد.» خود را مکلف به اعتراض نسبت به تصمیم های غیرمعقول شورای نگهبان می دانند و در مقابل برخی دیگر بر این باورند که واکنش نشان دادن به شرایط حال حاضر هزینه هایی به دنبال دارد که حاضر به پرداخت آن نیستند. هر چه هست باید منتظر ماند و دید که واکنش مردم در روز ۲۸ خرداد چه خواهد بود.

آیا همانگونه که سعید حجاریان پیش بینی کرده باید به بازگشت پست نخست وزیری به قانون اساسی «سلام» کرد و یا اینکه با نقش مردم در سرنوشت خودشان و کشور «خداحافظی»کرد./ دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر