کد خبر: 10876
A
یادداشت/

نقدی بر نگرشی که شورا را سیاسی جلوه میدهد

بارها مطرح شده ( همواره بنده نیز بر ان تاکید کرده ام ) که شورای شهر عرصه ای تخصصی و کارشناسی است همانطور که تاکید دارم شهرداری نهادی خدماتی است و نباید وارد عرصه رقابت های سیاسی شود.

نقدی بر نگرشی که شورا را سیاسی جلوه میدهد

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران بارها مطرح شده ( همواره بنده نیز بر ان تاکید کرده ام ) که شورای شهر عرصه ای تخصصی و کارشناسی است همانطور که تاکید دارم شهرداری نهادی خدماتی است و نباید وارد عرصه رقابت های سیاسی شود.
ولی جالب ان است که نقد و تذکر جدی نسبت به مراقبت از عدم ورود شهردار تهران و به طبع نهاد خدماتی شهرداری به عرصه رقابت های سیاسی و انتخاباتی با تعابیر و تفاسیر متعددی همراه می شود که شاید ذکر چند نکته را ضروری می نماید :

١- شهرداری با متن مشکلات و مسایل مردم سر و کار دارد که اهمیت دقت و سرعت در خدمتگزاری اش ملموس ترین واژه ای است که مطرح می شود ولی تجربه ای که اقای احمدی نژاد برای پرش از سکوی شهرداری پایتخت به کرسی ریاست جمهوری ایران داشت موجب شد تا بدنه نهادی خدماتی با شالوده ی سیاسی کاری همراه شود که شاید ته مانده های همان تفکر سالها بعد جناب اقای قالیباف را به تکرار حضور در عرصه رقابت انتخاباتی کشاند . هر چند که نمی توان از اقدامات خوب شهرداری چشم پوشی کرد ولی غلبه رویکرد و رفتار و رویه سیاسی در مواجه با دولتها و شورا چیزی جز این حکایت نمی کند که بهتر است با نگاهی مبنی بر ثبات مدیریتی در شهرداری به طور عینی تر برای کلانشهر تهران به برنامه ریزی پرداخت . حال علی رغم تعبیر برخی نگرانی نسبت به حضور یک شخص در انتخابات پیش رو به عنوان رقیب انتخاباتی شخصی دیگر وجود ندارد بلکه نگرانی از حاکمیت سیاست به جای خدمت در نهادی است که توقف یک لحظه خدمت رسانی اش صلاح شهروندان را با مشکل مواجه خواهد کرد و لذا توصیه مان این بوده که چنانچه شهردار تهران قصد ورود به عرصه ای دیگر را دارد به برنامه ریزی برای ان میدان بپردازد و عرصه خدمت به مردم تهران در جایگاه شهرداری را به فرد دیگری بسپارد تا اینک این چنین طرفداران و رسانه های وابسته به ایشان به زعم خودشان به تعبیر خودساخته از تذکر یک عضو شورا نپردازنند و تصور میکنم این مهم دغدغه ای جز نیت خدمت به مردم نیست .

٢- به نظر می رسد دوستان و رسانه هایی که این روزها سعی در وارونه سازی نقد دلسوزانه یک عضو شورا دارند ، بیشتر به دنبال جلوه گری اظهار نظر و یا اقدامات و فعالیت منطبق با قانون عضوی از شورا نسبت به تعهداتش به مردم در چارچوب مسئولیتش با واژه و تعاریفی سیاسی هستند . چرا که مطابق انچه در قانون امده است سوال، تذکر و مراقبت از عدم انحراف شهرداری جز وظایف مسلمی است که هر یک از اعضای شورا بر عهده دارند ولی انچه قابل تامل است اینکه جریانی به دنبال ان است انچه خلاف بر خواست و نظر خودش بود را سیاسی بپندارد و عملکرد خویش را عین مسولیت پذیری ! و این جای سوال جدی دارد .

٣- بی شک معتقدم شورای شهر عرصه ای تخصصی در ارتباط مستقیم با مردم برای رفع بدیهی ترین مشکلات و کمک به بهبود شرایط زندگی مطلوب است . بنده هم از این فرصت برخوردار شدم تا در شورای چهارم با اتکاء به تجربیاتم از ورود به حوزه تدوین قوانین در اولین دوره شورای شهر ، با رویکردی تازه و با درک اهمیت و باوری که به حفظ میراث ملی و مذهبی کشورم دارم در کمیته میراث فرهنگی،گردشگری و بافتهای تاریخی به خدمتگزاری بپردازم . فرصتی که خود سرشار از تجربه ای گران است. در این مدت در همراهی با سازمانهای مرتبط و با پیگیری های مستمر در کنار سازمانهای مردم نهاد و رسانه ها به عنوان دیده بان های اجتماعی مهم ترین ماموریت را حفظ و احیا میراث تهران و توسعه بستر گردشگری دانستیم که شکل گیری حرکت نتیجه بخش تجلیل از حافظان میراث تهران خود اقدامی بس مهم برای پیشبرد اهدافمان شد و اینک تصور می کنم خارج از انصاف باشد که بخواهیم عرصه فعالیت کارشناسی و تخصصی مان در شورای شهر را با تعاریفی چون "سیاسی کاری" صرفا از روی اختلاف سلایق فکری و یا اثبات طرفداری از جریانی در برابر نقدی دلسوزانه زیر سوال ببریم که این موجب دلسردی کسانی است که با امید و دغدغه در کنار همه ما برای ارتقاء کیفیت و مطلوبیت شهرشان قدم بر میدارند.

امیدوارم بتوانیم در همدلی و درست انگاری ، عرصه فعالیت تخصصی و میدان سیاست را از یکدیگر تفکیک کنیم که هر گاه چنین باشد دیگر نه تنها تذکرات و مواضع بلکه اقدامات هر یک از اعضای شورا سیاسی تعبیر نمی شود بلکه مصداق صداقت و خدمت به مردم خواهد بود همانطور که تفکیک بخشی به مسئولیت اهمیت حضور در عالی ترین سطح خدمت به مردم در شهرداری با میدان داری سیاسی می تواند به ثبات مدیریتی و سلامت حوزه برنامه ریزی برای حفظ صرفه و صلاح شهروندان منجر شود .

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر