کد خبر: 10879
A
وزیر ارشاد:

مردم از بداخلاق ها متنفرند / دوران انگ زنی و تخریب و انتقام جویی به سر آمده / مردم چه گناهی کرده اند که باید در بمباران تهمت و افترا زندگی کنند

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با تاکید بر اینکه در جامعه ایران مردم از بداخلاق ها متنفرند و دوران انگ زنی و تخریب و انتقام جویی به سر آمده گفت اکنون دوران اخلاق گرایی و توجه به فضلیت آغاز شده است.

مردم از بداخلاق ها متنفرند / دوران انگ زنی و تخریب و انتقام جویی به سر آمده / مردم چه گناهی کرده اند که باید در بمباران تهمت و افترا زندگی کنند
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران سیدرضا صالحی امیری در نخستین همایش ملی ' نیما، زبان و شعر طبری ' در شهرستان نور ، افزود :همه باید باور کنیم که انسان ها در جامعه نیازمند تولید و بازتولید اخلاق و معرفت برای تداوم حیات هستند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت : مردم چه گناهی کرده اند که باید در بمباران تهمت و افترا و شایعه زندگی کنند و ما باید در این تریبون و در این نقطه منادی وحدت اخلاق و معرفت و انسانیت باشیم. 
 
صالحی امیری با اشاره به تهاجم به دولت تدبیر و امید ، افزود : آنهایی که امروز دولت را مورد تهاجم قرار می دهند، بدانند که دولت منتخب مردم است و کسانی که تلاش می کنند بین این دولت و نظام جدایی ایجاد کنند ، دچار یک انحراف تحلیلی شده اند. 
 
وی ادامه داد : موفقیت نظام ، بدون بدون موفقیت دولت ناممکن است و لذا موفقیت دولت موفقیت نظام خواهد بود. 
 
وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی گفت : عده ای تلاش می کنند مجموعه تلاش دولت و خدماتی را که در کشور انجام می شود ، نادیده بگیرید . 
 
صالحی امیری با بیان اینکه لازمه توسعه استان مازندران وجود انسجام ، همدلی و همرنگی است، گفت: همه ما باید باور داشته باشیم که غرب استان سرزمینی پر گنجی است که ناشناخته مانده است.
 
وی افزود : انصاف این است که اگر این ظرفیت و این فرصت را امروز هر کس در اختیار می داشت ، هم اکنون شاهد حضور میلیون ها توریست و صدها سرمایه گذار و هزاران فعال فرهنگی در این منطقه بودیم. 
 
وی گفت : لازمه حرکت دولت برای توجه به این استان شکوفایی اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی است که امیدوارم با این همدلی که امروز بین شما و نمایندگان، ائمه جمعه ، روحانیت و نخبگان وجود دارد برای همشیه اختلاف را در استان کنار بگذارید و به فکر مردم باشید. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی خاطر نشان کرد : من و شما و نمایندگان عزیز حاضر در این جمع و روحانیت معزز هیچ شانی جز خدمت به مردم نداشته و نداریم. 
 
وی با ابلاغ سلام رئیس جمهوری به مردم مازندران ، گفت : دولت تدبیر و امید خود را خادم شما می داند و همیشه بر این باور است که مردم ، بزرگ ترین سرمایه دولت هستند . 
 
صالحی امیری افزود : آنچه که امروز بیش از هر روز دیگر به آن نیاز داریم احیای کانون های شعر ، ادب و هنر در شهرستان ها، استان ها و کشور است. 
 
وی با بیان اینکه جامعه امروز نه تنها به نشاط بلکه به هویت و غرور ملی نیاز دارد ، گفت : شعر و شاعر هویت بخش و غرور آفرین هستند و شعر و شاعر می تواند در نسل جوان نشاط و غرور ایجاد کند. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد : ما بیش از هر زمان دیگری به هنر برای تداوم حیات اجتماعی نیاز داریم. 
 
وی گفت : تاکید ما بر توسعه در حوزه فرهنگی و هنری صرفا به عنوان اوقات فراغت برای گذران وقت نیست ، بلکه امروز در کنار خوراک ، پوشاک حمل و نقل ، آموزش و مسکن ، به معرفت اخلاق، فضیلت ، همدلی و همنوایی در جامعه نیاز داریم. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از برگزاری نخستین همایش نیما ، زبان و شعر طبری ابراز خرسندی کرد و گفت : نیما یوشیج از دلدادگانی بود که تلاش های ماندگاری در حفظ زبان طبری داشت . 
 
وی افزود : به عنوان فرزند خطه مازندران ، به خود می ‌بالم و به شما اهالی فرهنگ و ادب این استان افتخار می‌ کنم. 
 
صالحی امیری گفت : این سرزمین دارای یک تبار تاریخی ماندنی و فرهنگی است و قطعا اگر ریل توسعه را از بستر فرهنگ دنبال می ‌کردیم، امروز در دنیا سرآمد بودیم؛ چرا که ذخایر فرهنگی ما بسیار بیشتر از ذخایر نفتی است. 
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآور شد : بسیار خوشحالم که مدیران، ائمه محترم جمعه و نخبگان برجسته استان مازندران، رابطه و همدلی خوبی با یکدیگر دارند که می ‌توانند این استان را در مسیر توسعه قرار دهند. 
 
وی افزود : باور داشته باشیم غرب استان مازندران، سرزمین پرگنجی است که ناشناخته مانده است ، طبرستان از دیرباز شاعران بزرگی داشته که به زبان طبری شعر می‌ سروده اند.
 
صالحی امیری با ابراز تاسف برای در معرض خطر قرار گرفتن زبان طبری، اذعان داشت : دلسوزی و دلدادگی عاشقان زبان طبری مانع از آن شده که این زبان پر ارزش به فراموشی سپرده شود و نیما یوشیج از همین دلدادگان بود که‌ تلاش‌ های ماندگاری در این مسیر داشته و امروز در تجلیل از چنین شخصیت برجسته‌ ای گرد هم آمده ‌ایم. 
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، نیز در این همایش گفت: نخستین همایش ملی 'نیما، زبان و شعر طبری'با تمرکز بر فرهنگ بومی استان مازندران، یکی از چندین برنامه فاخر و بزرگی است که در ماه ‌های اخیر برگزار شده و چند برنامه گسترده‌ دیگر نیز به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران در دست برنامه ‌ریزی است. 
 
احد جاودانی افزود : از استاندار محترم مازندران و معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری که همدلی و همراهی خوبی با دستگاه های فرهنگی استان دارند، کمال تشکر را دارم و از مدیران پرتلاش شهرستان نور برای میزبانی این همایش بزرگ سپاسگزارم. 
.
نخستین همایش ملی 'نیما، زبان و شعرطبری' به همت اداره ‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی مازندران، به منظور بازشناسی ابعاد فکری و هنری بنیان گذار شعر نو ایران، نیما یوشیج و حفظ و احیای زبان کهن طبری در شهرستان نور برگزار شد. 
 
در این همایش همایش ملی مسئولان استانی و جمع زیادی از اندیشمندان و علاقه مندان به شعر و هنر حضور داشتند . 
 
علی اسفندیاری متخلص به نیما یوشیج در 21 آبان ماه 1274 خورشیدی در روستای یوش از توابع بخش بلده شهرستان نور مازندران دیده به جهان گشود و در 13 دی 1338 در 64 سالگی بر اثر بیماری ذات الریه دار فانی را وداع گفت. 
 
او در 64سال زندگی خود توانست معیارهای هزارساله شعر فارسی را که تغییر ناپذیر می‌نمود، با شعرها و رای‌های محکم و مستدلش، تحول بخشد. 
 
' تعریف و تبصره و یادداشت های دیگر' ، 'حرف های همسایه' ، 'حکایات و خانواده ی سرباز' ، 'شعر من' ، 'مانلی و خانه ی سریویلی ، 'فریادهای دیگر و عنکبوت رنگ'، 'قلم انداز'، 'کندوهای شکسته'(شامل پنج قصه ی کوتاه)و 'نامه های عاشقانه 'از جمله آثار این شاعر مازندرانی است. 
 
مقاله‌های متعدد در زمان همکاری با نشریه‌های آن دوران و نامه‌هایی که از نیما باقی مانده که در برخی از آنها به نقد وضع اجتماعی و تحلیل شعر زمان خود می‌پرداخته است از جمله آثار دیگر نیما هستند. 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر