کد خبر: 109044
A

علی تاجرنیا: جریانی در کشور به دنبال حذف جمهوریت نظام است/ تعبیر انتخابات برای برخی بیعت با یک کاندیدا است/ نظارت استصوابی نه اسلامی است نه انسانی

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت می‌گوید در مجموعه فضای موجود عده‌ای تعمد دارند روح جمهوریت را از ساختار نظام بگیرند تا پوسته‌ای از جمهوری اسلامی باقی بماند.

علی تاجرنیا: جریانی در کشور به دنبال حذف جمهوریت نظام است/ تعبیر انتخابات برای برخی بیعت با یک کاندیدا است/ نظارت استصوابی نه اسلامی است نه انسانی

به گزارش دیده بان ایران؛ علی‌رغم این که بخشی از جریان اصلاحات با عبور از فضای شوک‌آور پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، در پی بررسی گزینه‌های موجود برای اعلام کاندیدا است، طیفی از این جریان اما در سکوت درباره نامزدها بر مساله اثرات سیاسی و اجتماعی رویه فعلی بررسی صلاحیت ها تمرکز کرده‌اند.

 

علی تاجرنیا، عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت در این باره گفت: یک جریان فکری در کشور خواهان قبضه تمامی قدرت است؛ یعنی پس از این که تمامی نهادهای انتصابی را در اختیار گرفته، سعی دارد تا تمامی نهادهای انتخابی را هم از کانال نظارت استصوابی در دست بگیرد.

 
 

وی تاکید کرد: تنها انتخاباتی که علی‌رغم همه محدودیت‌ها الزاما در جهت خواست این جریان نبوده، انتخابات ریاست‌جمهوری بود و اگر دقت کنیم در طی دو یا سه دهه گذشته انتخابات‌های انجام شده بعد از سال ۷۶ مورد خواست این جریان نبوده است.

 

تاجرنیا در تشریح تصمیم شورای نگهبان برای تایید صلاحیت ترکیب فعلی نیز گفت: شورای نگهبان با توجه به تجربه دوره گذشته که بخش عمده‌ای از کاندیداهای اصلاح‌طلب رد شدند و اصلاح‌طلبان بر روی آقای روحانی، که چهره‌ای اصولگرا بود، اجماع کردند و نتیجه نیز گرفتند، تمامی کسانی که احتمال رای‌آوری داشتند را ردصلاحیت کرد تا تنها کاندیداهایی از پیش تعیین شده باقی بمانند.

 

عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت تاکید کرد: این جریان می‌گوید در جمهوری اسلامی نباید انتخاباتی باشد و اگر انتخاباتی هم هست بیعت با یک کاندیدا است. انتخابات با این شیوه گام به گام در حال خالی شدن از روح دموکراسی است.

 

تاجرنیا درباره واکنش مردم به این شیوه تایید صلاحیت‌ها نیز گفت: من تصور می‌کنم این‌که مردم و گروه‌های سیاسی بدانند انتخابات برای احراز صلاحیت هیچ خط‌کشی ندارد، آنها را از حضور در انتخابات دلسرد می‌کند.

 

وی ادامه داد: البته بر اساس تحلیل‌ها، سلایق و نتایج می‌توان پیش‌بینی کرد که برای این جریان میزان اقبال مردم نیز اهمیتی ندارد و همین که ۱۵ درصد مردم را هم حفظ کنند، کفایت می‌کند.

 

تاجرنیا با بیان این که شرایط به گونه‌ای شده است که امکان تفکر دیگری غیر از مجموعه‌ای که از قبل تشخیص داده می‌شود وجود ندارد، افزود: تصور می‌کنم با توجه به مجموعه فضای موجود عده‌ای تعمد دارند روح جمهوریت را از ساختار نظام بگیرند و پوسته‌ای از جمهوری اسلامی باقی بماند.

 

وی خاطرنشان کرد: آنچه در این انتخابات و روند بررسی صلاحیت‌ها گذشت نه تنها جمهوریت، بلکه نگاه اسلامی و انسانی را خدشه‌دار کرد.

 

منبع: اعتمادانلاین

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر