کد خبر: 109084
A

ابوذر ندیمی: بنا نبود از جیب مردم بخشی از هزینه‌های حکومت را بپردازیم

نماینده ادوار مجلس در یک برنامه اینترنتی گفت: بازار سرمایه برای دولت نقش قلک را دارد و حتی زیان‌دهی شرکت‌های دولتی را با آن جبران می‌کند؛ بنا نبود از جیب مردم بخشی از هزینه‌های حکومت را بپردازیم.

ابوذر ندیمی: بنا نبود از جیب مردم بخشی از هزینه‌های حکومت را بپردازیم

به گزارش دیده بان ایران؛ شب گذشته برنامه اینترنتی «تبادل» با حضور ابوذر ندیمی نماینده سه دوره مجلس و حسین قربانزاده مشاور رئیس مجلس و با موضوع «بازار پول و سرمایه در دولت آینده» از طریق فضای مجازی پخش شد.

در ابتدای این برنامه، ابوذر ندیمی نماینده سه دوره مجلس گفت: با انجام اصلاحاتی در مجلس هفتم در زمینه قانون بورس اوراق بهادار، این بازار گسترده‌تر شد. وعده‌های اصلاح بورس از جانب نامزدهای انتخاباتی قابل احترام است و این نشان می‌دهد که مسئله اصلی کشور اقتصاد است، اما اینکه بخواهند زمانی برای اصلاح آن تعیین کنند، غیرممکن و زمان‌بر است.

وی با بیان اینکه بازار سرمایه باید اعتمادبخش و امیدآفرین باشد، افزود: بازار سرمایه برای دولت نقش قلک را دارد و حتی زیان‌دهی شرکت‌های دولتی را با آن جبران می‌کند؛ بنا نبود از جیب مردم بخشی از هزینه‌های حکومت را بپردازیم.

مبنای بازار سرمایه ریسک‌پذیری است

نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه سودآوری افسارگسیخته در بورس قابل تأمل است، بیان کرد: مبنای بازار سرمایه ریسک‌پذیری است و اداره بازار سرمایه باید در حد قانون باشد نه امیال فردی. سوددهی در میان‌مدت در بازار سرمایه طبیعی است، اما در لحظه خرید سهم، عقلانی نیست.

این کارشناس مسائل اقتصادی تأکید کرد: به‌عنوان فردی که در حدود ۴۰ سال با نهادهای دولتی کار کرده‌ام، باور دارم که دخالت‌هایی در بازار سرمایه صورت گرفته است؛ برای مثال تولیدکننده یک جنس را با قیمت تمام شده ۶ تومان می‌فروشد، اما دولت می‌گوید باید ۵ تومان در بازار عرضه شود.

ندیمی با بیان اینکه اقتصاد ایران با یک پدیده‌ای به نام بودجه سنواتی درگیر است، گفت: بخش عمده آن بودجه عمومی است و مهم‌ترین عامل تشکیل نقدینگی را نیز باید بودجه‌های جاری و سنواتی بدانیم.

وی افزود: دستگاه‌های نظارتی پیشگیرانه برخورد نمی‌کنند، برای مثال بازرسی کل کشور نیاز به دستور نهادی ندارد و می‌تواند به همه امور نظارت کند. رأی ندادن مردم مشکلی را حل نمی‌کند و مشکلات موجود با حضور پای صندوق‌های رأی حل می‌شود.

برخی در واقعیت زندگی نمی‌کنند

نماینده پیشین مجلس با اشاره به اینکه نامزدهای انتخاباتی باید شعارهای مبتنی بر برنامه عملیاتی بدهند، گفت: روسای جمهوری که قانون برنامه را نخوانده‌اند، در مسائل اقتصادی اشتباه تصمیم‌گیری می‌کنند. متأسفانه برخی در واقعیت زندگی نمی‌کنند و در خیال به سر می‌برند.

ندیمی گفت: تا زمانی که دولت به حوزه کارفرمایی ورود کند، شرایط بدتر خواهد شد. یک ثروتی به نام عبرت عبور در کشور وجود دارد و در طول ۴ دهه گذشته، از همه تجربه‌های اقتصادی مکاتب سوسیالیستی و لیبرالیستی در کشور استفاده شده است. ناامید نیستیم، اما به‌شرط و شروطی. باید خودمان را باور کنیم، اما نوعی رفتار پوپولیستی باعث شده برخی‌ها حق را نگویند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر