کد خبر: 109105
A
دیده بان ایران:

«اصلاح طلبان بدلی» به دنبال جمع کردن غنیمت از ستاد رئیسی

از نگاه دیگر اقدام صورت گرفته تحت عنوان «پویش اصلاح‌طلبان برای حمایت از رئیسی» نشانگر تلاش ستاد انتخاباتی رئیسی برای گسترده‌تر کردن طیف رأی‌دهندگان به اوست تا جایی که بتواند جمعی از به اصطلاح اصلاح‌طلبان را هم شامل شود؛ تلاشی که احتمال رأی‌آوری او را افزایش می‌دهد.

«اصلاح طلبان بدلی» به دنبال جمع کردن غنیمت از ستاد رئیسی

به گزارش دیده بان ایران؛ اصلاح طلبان برای نخستین بار پس از معرفی ابراهیم رئیسی به عنوان قاضی القضات از او حمایت کردند و ریاست او برقوه قضائیه را نوید روزهای خوب معرفی کردند.

برخی از این افراد در شبکه های اجتماعی با استقبال از این انتصاب در قوه فضائیه، آنرا به فال نیک گرفتند و بعدها با راه اندازی هشتکی به نام رئیسی مچکریم در مقابل اقدامات حسن روحانی که نتوانسته بود به شعارهای انتخاباتی اش جامعه عمل بپوشاند به کارآمدی او واکنش نشان دادند. تا جاییکه علی تاجرنیا نماینده اصلاح طلب مجلس ششم در همین رابطه به رسانه ها گفت: «حمایت اصلاح‌طلبان از رئیسی را نمی‌فهمم.»

احمد زیدآبادی، دیگر فعال سیاسی نزدیک به جریان اصلاح طلب بود که با اشاره به همین مطلب با انتشار یادداشتی علت استقبال این عده از اصلاح طلبان از ابراهیم رئیسی را اینگونه بیان کرد: «به گمانم این استقبال بیشتر به نوع ورود رییسی به کارزار انتخاباتی سال ۹۶ برمی‌گردد. رییسی در آن انتخابات این فرصت را یافت تا با افکار عمومی، بی‌واسطه رودررو شود و به مناظره با رقبای انتخاباتی‌اش برخیزد. او در مناظرات به خلاف افرادی چون محمد باقر قالیباف و حتی حسن روحانی چندان خود را با دوز و کلک‌های سیاسی آشنا نشان نداد و به عنوان فردی بی‌شیله‌پیله نمود و ظهور پیدا کرد. برخی از مردم حتی دیدارش با امیر تتلو را نیز حمل بر همین موضوع کردند و از رأی دادن به او منصرف نشدند.»

اما به نظر می رسید که با قلع و قمع کاندیداهای میانه‌رو و اصلاح‌طلب، این دسته از افرادی که به رئیسی ایمان آورده بودند نسبت به شرایطی که شورای نگهبان آنرا رقم زد معترض باشند و به دنبال علت خالی کردن میدان رقابت برای رسیدن ابراهیم رئیسی به پاستور باشند که اینگونه نشد.

چرا که همانگونه که پیشتر برخی از اصولگریان وعده داده بودند، اصلاح طلبان (بدلی) همچنان شیفته عملکرد قاضی القضات بوده و او را بر هر نامزد اصلاح طلب دیگری ترجیح می دهند.

حجت الاسلام زارع فومنی یک از لیدرهای همین جریانی است که مردم آنرا به عنوان اصلاح طلبان بدلی می شناسند. او که خودش نیز داوطلب کاندیداتوری برای انتخابات شده بود اما تایید صلاحیت نشد. دروز جمعه با علی نیکزاد، رئیس ستاد انتخاباتی رئیسی تشکیل جلسه داد و در آن جلسه مقرر شد که ستاد اصلاح‌طلبان و اعتدالیون حامی رئیسی به ریاست او تشکیل شود.
زارع فومنی تبلیغات خود برای رئیسی را از همان جلسه آغاز کرد و گفت: «از تمامی اصلاح‌طلبان بزرگ ایران زمین و اعتدالیون دعوت می‌شود تا در این مقطع حساس از تاریخ کشورمان با حمایت از ابراهیم رئیسی گامی بلند در جهت حل مشکلات و تعالی ایران اسلامی برداریم.»
راه‌اندازی ستاد و پویش اصلاح‌طلبان حامی رئیسی به زعم بسیاری نشانه فرصت‌طلبی و خیز عده‌ای «اصلاح‌طلب‌نما» برای رزرو صندلی در دولت آینده است! آذر منصوری با بیان اینکه این افراد هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند، آنها را در خدمت جریان رقیب دانست.
دبیر کل حزب مردمی اصلاحات به حضور مستقل و به گفته وی فراجناحی رئیسی در انتخابات اشاره کرد و افزود که «بر این اساس تکلیف خود می‌دانیم تا از وی به عنوان فردی «اصلاح‌گر» برای حل مشکلات کشور کمک کنیم.»
پیرو آن جلسه و آن اظهارات، دیروز اعلام شد که جمعی از اصلاح‌طلبان کشور ستاد و پویشی برای حمایت از آیت‌الله رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری پیش‌ رو راه‌اندازی کردند.

آذر منصوری، سخنگوی جبهه اصلاحات دیروز در واکنش به همین خبر به ایسنا گفت: «متاسفانه شاهدیم افرادی عنوان و نام اصلاح‌طلبی را یدک می‌کشند، در حالی که هیچ نسبتی با گفتمان اصلاحات ندارند و عملا در خدمت جریان رقیب اصلاحات عمل می‌کنند. خاصه در بزنگاه‌های انتخابات در خدمت جنگ روانی و خبرسازی رسانه‌های مخالف جریان اصلاحات و در جهت تضعیف و تخریب تصمیمات جمعی اصلاح‌طلبان هم عمل می‌کنند.»
او درباره موضع جبهه اصلاحات ایران برای چندمین بار اعلام کرد که همه نامزدهای این جبهه رد صلاحیت شده‌اند و کاندیدایی در انتخابات ریاست جمهوری 1400 نداریم.
موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که حزب مردمی اصلاحات، حزب چندان استخوان‌داری در جریان اصلاحات نیست و اساسا اصلاح‌طلبانی از این دست در اندیشه‌ورزی و کنشگری اصلاح‌طلبانه سخت سست هستند تا جایی که با وزش بادهای موسمی تغییر جهت می‌دهند؛ از این رو آنها را نمی‌توان جزو قاطبه جریان اصلاح‌طلبی محسوب کرد و به دنبال آن این حمایت را نیز نمی‌توان به پای اصلاح‌طلبان گذاشت.
از نگاه دیگر اقدام صورت گرفته تحت عنوان «پویش اصلاح‌طلبان برای حمایت از رئیسی» نشانگر تلاش ستاد انتخاباتی رئیسی برای گسترده‌تر کردن طیف رأی‌دهندگان به اوست تا جایی که بتواند جمعی از به اصطلاح اصلاح‌طلبان را هم شامل شود؛ تلاشی که احتمال رأی‌آوری او را افزایش می‌دهد.

 

منبع: دیده بان ایران

*بخش هایی از گزارش از «توسعه ایرانی» وام گرفته شده است.

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر