کد خبر: 109247
A

علی تاجرنیا: بنده محکوم امنیتی نیستم/ آقای مهرعلیزاده بنا ندارد فرد دیگری را به جای من به صداوسیما معرفی کند

نماینده ستاد محسن مهرعلیزاده برای حضور در صداوسیما گفت: من هیچ‌گونه محکومیت امنیتی ندارم و صرفا یک محکومیت یکساله به اتهام تبلیغ علیه نظام در گذشته داشتم که آن هم در دادگاه بدوی بوده و در تجدید نظرها تبرئه شدم و از این مساله 12 سال می‌گذرد. همچنین طبق قوانین مصوب خود مجلس شورای اسلامی که طی چند سال گذشته به تصویب رسیده است، طبیعتا من هیچ‌گونه سوءپیشینه و محکومیت موثر کیفری نداشته و ندارم. بنابراین این اعلام صدا‌و‌سیما هیچ دلیل موجه قانونی ندارد.

علی تاجرنیا: بنده محکوم امنیتی نیستم/  آقای مهرعلیزاده بنا ندارد فرد دیگری را به جای من به صداوسیما معرفی کند

به گزارش دیده بان ایران, «در انتخابات ما بی‌طرفانه و متعهدانه در خدمت کاندیداها هستیم تا زمینه یک انتخاب صحیح ایجاد شود.» این جمله‌ای بود که علی عسگری رئیس سازمان صداوسیما در مراسم قرعه‌کشی برنامه‌های تبلیغات نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری گفت اما شاید بتوان این ادعا را کرد که کمتر کسی است که بی‌طرفانه بودن صداوسیما را در ایسن شرایط باور داشته باشد. حال که فضای انتخاباتی در کشور حاکم است، صدا‌و‌سیما دست‌کم در ظاهر بی‌طرفی را حفظ کند. شب یازدهم خرداد ماه بود که خبری در رسانه‌ها منتشر شد مبنی بر اینکه علی تاجرنیا که قرار بوده است به عنوان نماینده محسن مهر علیزاده در گفت‌و‌گوی ویژه خبری شرکت کند، با در‌های بسته صدا‌و‌سیما مواجه شد. اینطور که به نظر می‌رسد صدا‌و‌سیما در ایام تبلیغات انتخاباتی، نگاه خود را به اصلاح‌طلبان تغییر نداده است. لازم به ذکر است که مسئولان صدا‌و‌سیما دلیل این مساله را عدم تایید امنیتی تاجرنیا و دستور ستاد انتخابات صدا‌و‌سیما اعلام کرده‌اند.
علی تاجرنیا در گفت‌و‌گو با «آرمان ملی» درباره علتی که صدا‌و‌سیما مانع حضورش در این برنامه شده است، عنوان کرد: «علت جزئی‌تر را باید از مسئولان صدا‌و‌سیما بپرسید. من هیچ‌گونه محکومیت امنیتی ندارم و صرفا یک محکومیت یکساله به اتهام تبلیغ علیه نظام در گذشته داشتم که آن هم در دادگاه بدوی بوده و در تجدید نظرها تبرئه شدم و از این مساله 12 سال می‌گذرد. همچنین طبق قوانین مصوب خود مجلس شورای اسلامی که طی چند سال گذشته به تصویب رسیده است، طبیعتا من هیچ‌گونه سوءپیشینه و محکومیت موثر کیفری نداشته و ندارم. بنابراین این اعلام صدا‌و‌سیما هیچ دلیل موجه قانونی ندارد. کمااینکه در دوره قبلی انتخابات شوراها، از طریق مراجع چهار‌گانه احراز صلاحیت بنده آمده که درنتیجه چون موخر بر آن بوده، این توضیح صداوسیما هیچ وجهه‌ای ندارد.»
این فعال سیاسی اصلاح‌طلب همچنین درباره ساختار و محوریت برنامه گفت‌و‌گوی ویژه خبری، گفت: «برنامه زنده نبوده و اصلا قرار هم نبود درباره موضوع مهم و خاصی در این برنامه صحبت شود. بنده به عنوان دوست 20 ساله مهندس مهرعلیزاده قرار بود درمورد خصوصیات اخلاقی، شخصی و سوابق ایشان یک صحبتی داشته باشم.» وی همچنین دراین‌باره که آیا کاندیدا‌ها مدتی قبل از ضبط برنامه نماینده خود را به صدا‌و‌سیما معرفی می‌کنند، اینگونه پاسخ داد: «طبیعی است که همیشه یک فرصتی برای افراد هست و اسامی نماینده‌ها هم از پیش داده شده بوده. همچنین کد ملی بنده هم درخواست شده بوده اما در آخرین لحظاتی که آماده برای پخش بود، این اجازه داده نشده و طبق ادعای اطلاعیه صدا‌و‌سیما، این عمل توسط ستاد انتخاباتی صدا‌و‌سیما انجام شده است. یعنی ما علاوه بر تمام نهاد‌های ناظر بر انتخابات، یک ممیزی دیگری هم به نام ستاد انتخابات صدا‌و‌سیما داریم که آنها تشخیص می‌دهند که چه کسی اجازه دارد به عنوان نماینده کاندیدا صحبت کند.»
تاجرنیا در پاسخ به این پرسش که به جای این حق پایمال شده آیا صدا‌وسیما همین برنامه را با نماینده دیگری از سوی مهرعلیزاده ضبط می‌کند یا خیر، بیان کرد: «اینکه کاندیدا‌ها فردی از نزدیکان‌شان را به عنوان نماینده انتخاب کنند جزو حقوق آنها‌ست. اگر قرار باشد که کاندیدایی را معرفی کنیم و به آنها بگوییم فردی را معرفی کنند و آنگاه اجازه ورود و حضور آنها را ندهیم، هیچ تضمینی وجود ندارد که فرد بعدی هم امکان صحبت پیدا کند. ضمن اینکه باید کاندیدا بر حقوق خودش پافشاری کند و طبیعتا ایشان بنا ندارد فرد دیگری را معرفی کند.»
 صداوسیما جناحی عمل نکند
او درباره اینکه آیا این عملکرد سازمان صداوسیما منطبق با عدالت انتخاباتی است، مطرح کرد: «مهندس مهرعلیزاده در کنار سایر کاندیداها از فیلتر‌های بسیار دشوار شورای نگهبان رد شدند، آن‌ هم در شرایطی که تمام کاندیداهایی که توسط نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان پیشنهاد شده بود، همه ردصلاحیت شدند. طبیعتا وقتی برای کاندیدای تاییدصلاحیت شده این حق را قائل نیستیم که فردی که مورد نظرش است را معرفی کند، به باور من ابتدایی‌ترین اصول انتخابات که شامل عدالت، انصاف و نگاه بدون جانبداری است، رعایت نمی‌شود. البته که صداوسیما به اندازه کافی یک جریان سیاسی را تقویت می‌کند و در مقابل جریان دیگر را می‌کوبد. ولی در شرایطی که حق معرفی نماینده توسط کاندیدا و شرکت در یک برنامه تلویزیونی که جزو حداقل‌ترین‌های لوازم برگزاری یک انتخابات معمولی است، رعایت نمی‌شود، حاکی از آن است که یک عزم جدی وجود دارد برای آنکه رقابتی در انتخابات به وجود نیاید و مسائل بر یک مدار خاص پیش رود.»
 طراحی انتخابات پرشور؟!
تاجرنیا در پایان افزود: «من فکر می‌کنم به‌رغم آنچه ادعا می‌شود، طراحی برای یک انتخابات با مشارکت زیاد و پرشور صورت نگرفته است. حال با توجه به تجاربی که در انتخابات گذشته داشته‌ایم، به نظر می‌رسد همین مشارکت را هم اگر احساس کنند که شرایط به گونه‌ای دارد رقم می‌خورد که ممکن است تغییراتی خلاف میل آنها ایجاد شود، حتی این را هم بر نمی‌تابند.» 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر