کد خبر: 109280
A

محمدرضا بادامچی: در ۴۳ سال گذشته «نظام» به‌واسطه مردم حفظ شد

عضو فراکسیون امید مجلس دهم گفت: دولتی که با آرای بالا انتخاب می‌شود نگاه خوبی در عرصه بین‌المللی به آن می‌کنند و این امر برای سرافرازی کشور مطلوب است. اساسی‌ترین پشتوانه نظام در عرصه بین‌المللی مردم هستند. در 43 سال گذشته نظام به‌واسطه مردم حفظ و موفق به عبور از بحران‌ها شده است. اگر نقش مردم در این عرصه کمرنگ شود قدرت کشور نیز کم می‌شود.

محمدرضا بادامچی: در ۴۳ سال گذشته «نظام» به‌واسطه مردم حفظ شد

به گزارش دیده بان ایران؛  انتخابات ادوار مختلف ایران فراز و فرودهایی داشته است و در آخرین مورد حدود ۴۲درصد واجدین شرایط در انتخابات مجلس یازدهم شرکت کردند که کمترین میزان پس از انقلاب بوده است. این نخستین نشانه نسبت به تشدید نارضایتی در بخش‌هایی از جامعه بوده و نیاز است مردم و خواسته‌هایشان بیشتر دیده شوند و حق انتخاب بیشتری نیز به آنان داده شود. فهرست ۷ نفره نامزدهای نهایی تأیید‌صلاحیت‌شده نشان داد که به این امر توجه کمتری شده است. کرونا، تورم، گرانی و تحریم بین‌‌المللی خود به ‌تنهایی کافی بود تا بیشترین تزلزل و تردید در بین مردم برای مشارکت در انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم ایجاد شود. برای عبور از این وضعیت به گفته کارشناسان نیاز بود سلیقه‌های مختلف با تنوع بیشتری مدنظر قرار گیرند اما  این مصلحت‌‌سنجی دقیق صورت نگرفت و سوال‌هایی نیز نسبت به کم و کیف فهرست ارائه ‌شده ایجاد شد. مشخصا عقب‌نشینی طیف‌های گسترده مردم‌ در انتخابات برای هیچ‌‌ گروهی مزیتی نخواهد داشت و تأثیر مثبتی بر پشتوانه رأی رئیس‌جمهور آینده و اجماع و انسجام ملی پشت سر او نخواهد داشت. اسلامیت و جمهوریت نظام با حضور نامزدهای صاحب‌صلاحیت از همه قشرها تقویت می‌شود. مساله‌ای که نیاز داشت در خصوص آن تصمیمات متفاوتی گرفته شود. در راستای بررسی این مساله «آرمان ملی» گفت‌و‌گویی با محمدرضا بادامچی، نماینده تهران در مجلس دهم داشته است که در ادامه می‌خوانید.
 عدم احراز صلاحیت چهره‌های شاخص در انتخابات 1400 چه تاثیراتی در پی خواهد داشت؟


فهرست اعلامی برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال 1400 مشخصا روی مشارکت اثر خواهد گذاشت. امروز نمایندگان اصلی جبهه اصلاحات در بین این 7 نفر حضور ندارند. مردم به این جمع‌بندی رسیده‌اند که اکثر کاندیداها از یک طیف هستند. در حالی که کشور امروز نیاز به مشارکت حداکثری دارد در راستای تحقق آن در فرصت باقی مانده باید اقدامی اساسی صورت گیرد. برخی در این میان مدعی شده‌اند که میزان مشارکت مهم نیست. این صحبت‌ها ظاهر خوبی برای کشور ندارد. که توجهی به مشارکت تبعات دارد. ما در گذشته مشاهده کرده‌ایم که دولت با چه بحران‌هایی روبه رو بوده است و پس از انتخاب یک رئیس‌جمهوری با مشارکت حداکثری تا حدود زیادی این بحران‌ها از حول کشور دور شده‌اند. کشورهای متخاصم در اواخر دوره دولت سازندگی تنش‌هایی را در خلیج فارس و اطراف ایران ایجاد کرده بودند که رای بالای آقای خاتمی در انتخابات توانست تا حدود زیادی آنها را خنثی کند. همان مشارکت و رای بالای آقای خاتمی بود که سبب شد جهان تعامل بهتری با ایران داشته باشد. 


 تاثیر برگزاری انتخابات با کاندیداهای محدود بر جامعه و کشور چیست؟


مشارکت بالا به نفع کشوراست زیرا تکیه‌گاه جمهوری اسلامی، مردم هستند و هر اتفاقی بیفتد باز هم این مردم هستند که نظام را حفظ و تقویت کرده‌اند. اگر به هر شکلی بخواهیم این تکیه‌گاه را مخدوش کنیم به نفع کشور نیست. محدود کردن و این امر که در خصوص مسائل کشور اظهارنظر نکنیم باز هم سبب می‌شود مشارکت حداکثری دشوار شود. نباید برای کاندیداهای ریاست‌جمهوری خط و نشان کشید. این موارد نشانه‌های یکجانبه‌گرایی است و مشخصا به نفع منافع ملی نیست. مشخصا جبهه اصلاحات طرفداران زیادی دارد و مردم می‌خواهند علت را بدانند که چرا شخصیت سیاسی‌ای که جایگاه بالایی داشته و در سمت های مختلف منصوب شده است امروز باید رد‌صلاحیت شود. باید اجازه رقابتی شدن انتخابات را می‌دادند و مشخصا پس از رقابت فرد اصلح انتخاب می‌شد و دیگر حرف و حدیثی نیز وجود نداشت. امروز در داخل کشور و جهان نگاه خوبی به چنین شرایطی نمی‌شود و این زیبنده ما نیست. من به عنوان یک شهروند که طرفدار جبهه اصلاحات هستم، تمایل داشتم کاندیدای اصلی‌ام در انتخابات حضور داشته باشد. حضور کاندیدای اصلی مردم در انتخابات سبب پرشورتر‌شدن آن می‌شود و انگیزه‌ها را در جامعه افزایش می‌دهد. 


 دولت در هفته‌های اخیر اقدامات خوبی در عرصه سیاست خارجی در وین و در بغداد انجام داده وگفت‌و‌گوهای مثبتی شکل گرفته است، مشارکت پایین در انتخابات بر این عرصه‌ها چه تاثیری خواهد گذاشت؟


مسلما مشارکت بالا در انتخابات قدرت چانه‌زنی دولت را افزایش می‌دهد؛ دولتی که با آرای بالا انتخاب می‌شود نگاه خوبی در عرصه بین‌المللی به آن می‌کنند و این امر برای سرافرازی کشور مطلوب است. اساسی‌ترین پشتوانه نظام در عرصه بین‌المللی مردم هستند. در 43 سال گذشته نظام به‌واسطه مردم حفظ و موفق به عبور از بحران‌ها شده است. اگر نقش مردم در این عرصه کمرنگ شود قدرت کشور نیز کم می‌شود. مشخصا یک رای 30 میلیون نفری می‌تواند کمک بزرگی به دولت آتی باشد. در حالی که اگر مشارکت پایین باشد این یک آسیب برای کشور خواهد بود. این رای در مذاکرات آتی نیز تاثیر می‌گذارد و شرایط را برای کشور سخت‌ می‌کند.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر