کد خبر: 109394
A

عمر آیت الله جنتی در شورای نگهبان به پایان رسید

بسیاری از تحلیلگران مخاطب این سخنان آیت الله خامنه ای که «شورای نگهبان باید جبران کند را» علی لاریجانی دانسته اند. مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی که از همان ابتدای ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم، مورد انتقاد نامزد شاخص اصولگرایان در این رقابت قرار گفت. ابراهیم رئیسی، لاریجانی را یکی از بانیان وضع موجود معرفی کرد و همراهان و حامیان او با مطرح کردن اقامت دخترش در آمریکا تلویحاً مقدمات ردصلاحیتش در شورای نگهبان را فراهم کرند.

عمر آیت الله جنتی در شورای نگهبان به پایان رسید

به گزارش دیده بان ایران؛ آیت الله خامنه ای در سخنان روز 14 خرداد خود گفت: "در جریان عدم احراز صلاحیت به برخی کسانی که احراز صلاحیت نشدند جفا و ظلم شد. نسبت‌هایی داده شد یا به خودشان یا خانواده‌شان که واقعیت نداشت. خانواده‌های محترم و عفیف که مواجه با چنین نسبت‌هایی شدند. گزارش‌های خلافی بود که بعد هم مشخص شد که خلاف است...مطالبه من از دستگاه‌ها این است که جبران کنند."

عبارت «جبران» که در توییتر رهبر انقلاب به صورت هشتک منتشر شده طی چند ساعت گذشته به یکی از پرکاربردترین کلمات مورد استفاده کاربران قرار گرفته است و به نظر می رسد پس از اعلام اسامی تاییدصلاحیت شدگان توسط خبرگزاری فارس، شور تازه ای را در شبکه های اجتماعی به راه انداخته است.
بسیاری از تحلیلگران مخاطب این سخنان آیت الله خامنه ای را شورای نگهبان باید جبران کند را «علی لاریجانی» دانسته اند. مشاور عالی رهبر جمهوری اسلامی که از همان ابتدای ثبت نامش در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم نامزد شاخص اصولگرایان در این رقابت او را یکی از بانیان وضع موجود قلمداد کردند و با مطرح کردن اقامت دخترش در آمریکا مقدمات ردصلاحیتش در شورای نگهبان را فراهم کردند.
به عنوان مثال خبرگزاری فارس که جزو پیش قراولان عرصه رسانه در بحث این انتخابات بود همان ابتدای بررسی صلاحیت نامزدها اعلام کرد که اعضای شورای نگهبان در تایید صلاحیت علی لاریجانی با تردید مواجه شده اند و به نظر می رسد صلاحیت او برای این انتخابات مورد تایید قرار نگیرد. 
گمانه زنی که در نهایت درست از آب درآمد و صلاحیت  لاریجانی مورد تایید ۱۲ عضو شورای نگهبان قرار نگرفت.
ایت الله خامنه ای هم پس از اعلام اسامی نامزدها از عملکرد شورای نگهبان حمایت کرد و از نجابت ردصلاحیت شدگان تشکر کرد.
اما حالا به نظر می رسد آنچه که در نامه آیت الله آملی لاریجانی در انتقاد نسبت به عملکرد شورای نگهبان و دخالت و گزارش های غیرواقع نهادهای امنیتی عنوان کرده بود مورد تایید رهبری انقلاب قرار گرفته و ایشان امروز در سالگرد درگذشت بنیانگذار جمهوری اسلامی از شورای نگهبان خواست که این سهل انگاری را جبران کند.
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان هم که پیشتر عدم مشارکت مردم در انتخابات سیزدهم را مانع ای برای مشروعیت نظام ندانسته بود هم به خبرگزاری وابسته به بسیج گفت بزودی درباره تذکر رهبری انقلاب اعلام موضع خواهیم کرد.
هرچند امکان دست بردن در ترکیب هفت نفره نامزدها بسیار بعید به نظر می رسد اما در هر صورت نوک پیکان این انتقادها به سمت آیت الله جنتی است که از ابتدای تشکیل این شورا در این نهاد نقش داشته و است از سال ۷۱ هم دبیر شورای نگهبان بوده است.
جنتی ۹۵ ساله که عملکرد و سخنانش همواره طی سال های گذشته مورد انتقاد اصلاح طلبان قرار گرفته است، این دوره برای نخستین بار مورد شماتت بسیاری از اصولگرایان هم قرار گرفت و این افراد نسبت به دخالت دادن بیش از حد  نهادهای امنیتی در نظرات این شورا هشدار داده بودند.
هنوز مشخص نیست پاسخ این شورا به تذکر جدی رهبری انقلاب چه خواهد بود اما با توجه به عملکرد فراموش نشدنی این شورا در انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم به نظر می رسد، آیت الله جنتی شاید در حال گذراندن آخرین سال های ریاستش بر شورای نگهبان باشد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر