کد خبر: 109586
A

غلامعلی رجایی: مناظره شنبه مردم را در رای ندادن مصمم کرد/ تنها کسی که می‌تواند با رئیسی دوقطبی بسازد محسن رضایی است

غلامعلی رجایی گفت: تصمیم اصلاح‌طلبان و نهاد اجماع‌ساز مشخص است و تغییر نخواهد کرد. اگرچه اکنون شاهد تشتت در جریان اصلاح‌طلبی هستیم و برخی به حمایت از همتی تمایل دارند اما فکر نمی‌کنم که نظر نهاد اجماع‌ساز تغییر کند.

غلامعلی رجایی: مناظره شنبه مردم را در رای ندادن مصمم کرد/ تنها کسی که می‌تواند با رئیسی دوقطبی بسازد محسن رضایی است

به گزارش دیده بان ایران؛ اولین مناظره انتخاباتی برگزار شد و تحلیل‌ها و اظهارنظرها درباره آن ادامه دارد. برخی تصور می‌کنند که همتی توانست یک دو قطبی از خودش و رئیسی بسازد و این رویه موجب افزایش آرای او خواهد شد. برخی دیگر اما عملکرد او را خوب ارزیابی نکرده و معتقد هستند که رویکرد او در مناظره نخست نه تنها افکار عمومی و عموم جامعه بلکه جریان اصلاحات در سطح سیاسی را نیز جذب نخواهد کرد.


غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح طلب از جمله تحلیل‌گرانی است که در گروه دوم جای می‌گیرد. او در گفت‌وگویی با «آزادی» گفت: «به نظر من افکار عمومی بعد از این مناظره بیشتر دریافت که چینش نیروهای سیاسی درست نبوده است و می‌شد گزینه‌های بهتری داشت. رهبری نیز البته اخیرا در این رابطه تذکر دادند و انتظار می‌رفت که شورا اعتنا کند. به هرحال رقابت‌ها شروع شده و دو گزینه مستقلی که از نظر سیاسی به اصلاح‌طلبان نزدیک هستند اما نماینده این جریان در انتخابات ریاست جمهوری نیستند، در اندازه‌هایی که انتظار می‌رفت، ظاهر نشدند».


وی در انتقاد از عملکرد همتی و مهرعلیزاده در مناظره اول گفت: «هر دو نامزد بحث‌ را شخصی کردند و این دون شان نامزدی بود. به طور کلی این مناظره خوب نبود و به نظر من برخی که قصد رای دادن را ندارند، مصمم‌تر کرد که رای ندهند».


رجایی درباره وضعیت نامزدهای اصولگرا نیز گفت: « این مناظره نشان داد که طبق ارزیابی‌های قبلی آقایان زاکانی و قاضی‌زاده هاشمی و احتمالا جلیلی نامزد پوششی رئیسی هستند و انصراف خواهند داد.»


وی ادامه داد: « به نظر من در این انتخابات نهایتا سه یا چهار نامزد باقی خواهند ماند. البته ممکن است همتی و مهرعلیزاده به نحوی باهم کنار بیایند و سه گزینه یعنی رئیسی، رضایی و یکی از دو نامزد مستقل بر اساس نظرسنجی‌ها با هم رقابت کنند».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلبان در پاسخ به اینکه آیا مناظره شنبه می‌تواند در تصمیم اصلاح‌طلبان برای حمایت از همتی و مهرعلیزاده تغییری ایجاد کند؟ گفت: « به نظر من تصمیم اصلاح‌طلبان و نهاد اجماع‌ساز مشخص است و تغییر نخواهد کرد. اگرچه اکنون شاهد تشتت در جریان اصلاح‌طلبی هستیم و برخی به حمایت از همتی تمایل دارند اما فکر نمی‌کنم که نظر نهاد اجماع‌ساز تغییر کند».


وی گفت: «شاید حزب کارگزاران نهایتا از همتی حمایت کند اما جبهه اصلاحات که می‌تواند سبد رای او را تغییر دهد، در موضوع خود مصمم است. همتی هم در مناظره به گونه‌ای ظاهر نشد که تغییری در این تصمیم ایجاد شود».


رجایی با اشاره به اینکه «اکنون رقابت 5 به 2 است» گفت: « فقط مهرعلیزاده علیه همتی نیست و ممکن است در ادامه شاهد 5 به 1 شدن این رقابت باشیم. برای همین همتی سعی کرد که یک دو قطبی بار رئیسی ایجاد کند اما فکر نمی‌کنم موفق باشد».


وی همچنین گفت: «به نظر من تنها کسی که می‌تواند با رئیسی دوقطبی بسازد محسن رضایی است البته اگر از بافت اصولگرایی خارج شده و خوب ظاهر شود. این مناظره اما نشان داد که او هم آن محسن رضایی که در سال 84 مستقل بود و مقابل احمدی‌نژاد ایستاد، نیست. او خودش را خرج جریان موجود خواهد کرد».


این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان با تاکید بر اینکه «همتی در این انتخابات شانسی ندارد» گفت: «آنچه مرا نگران کرد تاکید دو نامزد مستقل با گرایش سیاسی اصلاح‌طلبی بر بحث قومیت بود. ترکی صحبت کردن برای رای جمع کردن از نقاط ضعف آنان بود و نشان داد که توجه ندارند، این رویه در راستای همان رویکرد دشمنان است که به شکاف بین اقوام دامن می‌زنند».

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر