کد خبر: 109815
A

زهرا شجاعی: سنت غلط «بگم بگم» از مناظره‌های انتخاباتی آغاز شد/ رئیسی از ۲ سال پیش سفرهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده بود

دبیر کل مجمع زنان اصلاح طلب گفت: به نظر من مناظره‌ها نه تنها موجب افزایش مشارکت نخواهد شد بلکه یأس عمومی و بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان را افزایش می‌دهد و امیدواریم که راه حلی عقلانی و‌ منطقی در نظر گرفته شود.

زهرا شجاعی: سنت غلط «بگم بگم» از مناظره‌های انتخاباتی آغاز شد/ رئیسی از ۲ سال پیش سفرهای تبلیغاتی خود را آغاز کرده بود

به گزارش دیده بان ایران؛ زهرا شجاعی در خصوص مناظره‌های انتخاباتی اظهار کرد: در دوران حساس تعیین سرنوشت سیاسی کشور قرار داریم؛ در این روزها بازار مناظرات و‌ گفت‌و‌‌‌‌گوهای نامزدها به شدت رونق دارد. برجسته‌ترین و جالب‌‌ترین برنامه‌های انتخاباتی مناظرات است که طی سه جلسه انجام می‌شود. به اعتقاد من وسیله و ابزار جامع و‌ کاملی برای شناخت دقیق کاندیداها نیست شاید برای آشنایی اولیه و شناخت اجمالی، بتوان در این مناظره‌ها صحبت‌های کاندیداها را دید اما به دلیل تاثیر عوامل جانبی دیگر که نقش تعیین‌کننده‌ای در اصلح بودن فرد ندارد، به نوعی گویی که احساسات و عواطف و روان جامعه تحت تاثیر قرار می‌گیرد. به صورت واضح فن بیان یا فن خطابه، تسلط بر زبان بدن، ظاهر و چهره، حاضرجوابی و نکته‌سنجی و سرعت انتقال و کنترل خشم از مسائلی است که نامزدها در صورت داشتن این خصوصیات، در مناظرات برنده خواهند شد.

وی افزود: موفقیت در مناظره به معنای موفقیت در اداره کشور نیست و متاسفانه اینطور وانمود و برداشت می‌شود که اگر کسی در مناظره برنده شد یا رتبه اول را گرفت، حتماً در اداره کشور موفق است. نکته دیگر اینکه در ترکیب کاندیداهای موجود متاسفانه یک نوع توازن و تناسب بین افراد از جهت نمایندگی کردن جریانات و نگرش‌های سیاسی در کشور وجود ندارد. واقعیت این است که گرچه هفت نفر در این مناظرات حضور دارند اما یک نوع دوقطبی وجود دارد. علیرغم اینکه تلاش و کوشش دست اندرکاران و سیاستگذاران این بود که انتخابات ما دوقطبی نشود اما متاسفانه چنین امری رخ داده و وجود کاندیداهای پوششی و کسانی که به نوعی کاندیدای اصلی خود را نمایندگی می‌کنند در مناظرات مشخص است.

این عضو جبهه اصلاحات ایران بیان کرد: واقعیت این است که در این گونه برنامه‌ها برای موفقیت و غلبه کردن بر رقیب از ابزار و روش‌های غلط غیراخلاقی استفاده می‌شود و مسائلی که ربطی به مدیریت فرد ندارد یا به حریم خصوصی افراد مربوط می‌شود مطرح می‌شود و شاهد نوعی مچ‌گیری و افشاگری هستیم. سنت غلطی که در گذشته باب شد تحت عنوان «بگم بگم» در مناظره‌ها آغاز شد، گرچه کمرنگ شده است اما همچنان ادامه دارد.

وی با بیان اینکه نقاط منفی و بی‌اخلاقی‌ها که مطرح می‌شود در اذهان باقی می‌ماند، گفت: سیاستگذاران برنامه مناظره به دلیل ایجاد شور و هیجان و اقبال مردم و جلب مشارکت، این برنامه‌ها را طراحی می‌کنند اما من بعید می‌دانم که این قبیل برنامه‌ها تأثیر چندانی در افزایش مشارکت داشته باشد. گرچه مردم به دلیل حساسیت و کنجکاوری این برنامه‌ها را مشاهده می‌کنند اما اگر پس از این برنامه‌ها از مردم سوال کنید که عنوان دولت برنامه این نامزدها چه بود خاطرشان نیست.

شجاعی اضافه کرد: در مجموع به نظر من این روش، روش مناسبی برای افزایش مشارکت مردم در انتخابات نیست و ما باید تمهید مقدمات می‌کردیم. 

دبیرکل مجمع زنان اصلاح‌طلب یادآور شد: متاسفانه برخی از افراد و جریانات سیاسی، اصراری به مشارکت مردم ندارند و معتقدند که با مشارکت حداقلی بهتر به اهداف خود می‌رسند یا اصلاً اعتقادی به جمهوریت نظام ندارند. 

وی تأکید کرد: فضا، فضای خوبی نیست و حال مردم خوب نیست و من فکر می‌کنم که اینگونه برنامه‌ها نه تنها موجب افزایش مشارکت نخواهد شد بلکه یأس عمومی و بی‌اعتمادی نسبت به مسئولان را افزایش می‌دهد و امیدواریم که راه حلی عقلانی و‌ منطقی در نظر گرفته شود.

شجاعی اظهار کرد: مهمترین مسأله امروز کشور، شکاف بین دولت و ملت است که باید به آن پرداخت تا این شکاف را از بین ببریم. 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در خصوص سفرهای انتخاباتی برخی از نامزدها گفت: متأسفانه به قدری خطاهای بزرگ در امر انتخابات انجام شده که به دلیل تکرار و بزرگی گاهی مورد توجه قرار نمی‌گیرد. متاسفانه آقای رییسی سفرهای تبلیغاتی خود را از دو سال پیش یعنی زمانی که نیازی به سفرهای استانی و حضور در عرصه نبود، آغاز کردند. البته طی دو سال اخیر پوشش کامل خبری این سفرها از سوی صدا و سیما به عنوان رسانه جریانی خاص را شاهد بودیم.

وی ادامه داد: نکته دیگر که جای تعجب دارد است این است که آیا این عدالت است که در یک صندلی رییس یک قوه بنشیند و در یک صندلی استاد دانشگاه یا فردی با مسئولیت کمتر؟ گرچه ممکن است قانون در این زمینه سکوت کرده باشد، چرا که قانونگذاران فکر نمی‌کردند که زمانی، رییس قوه‌ای در سر سودای ریاست قوه دیگری را داشته باشد. قطعاً این سفرها تبلیغاتی و تخلف است و نهادهای نظارتی باید این موضوعات را بررسی کنند. این افراد باید پاسخگو باشند که هزینه این سفرها توسط کجا تأمین می‌شود.

شجاعی در پایان خاطرنشان کرد: انتخاباتی که آزاد و عادلانه و با حضور و مشارکت مردم نباشد، قطعاً نمی‌تواند مفید باشد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر