کد خبر: 109878
A
دیده بان ایران:

بسط دادن تفکر «روحانی انقلابی تندرو» در بین دانش آموزان/ مدارس هماهنگ چیست و در آن از «پناهیان» به فرزندان مردم چه می گویند؟

این روحانی انقلابی سالهاست که در حال بسط دادن تفکرات و نظریه های سیاسی اجتماعی و دینی اش در بین مردم است. برای این کار هم او برخلاف سایر روحانیون و یا تئورسین ها از «پایه» شروع کرده است. مدارس هماهنگ یکی از همین نمونه هاست .

بسط دادن تفکر «روحانی انقلابی تندرو» در بین دانش آموزان/ مدارس هماهنگ چیست و در آن از «پناهیان» به فرزندان مردم چه می گویند؟

"در برخی از زمینه ها ممکن است خدا توفیقاتی به بنده داده باشد که شکر آنها را نباید فراموش بکنم."

به گزارش دیده بان ایران، این بخشی از مصاحبه «حجت الاسلام علیرضا پناهیان» روحانی و واعظ پرحاشیه نزدیک به اصولگرایان است که طی سالهای اخیر توانسته بیش از گذشته به هسته سخت قدرت نزدیک شود و به عنوان تئورسین جریان انقلابی خودش را به مردم معرفی کند.

پناهیان مدعی است "نسبت به آدم بدها هم انصافاً مهربانی در قلب خودم حس می کنم." اما با نگاهی به سخنرانی های چند سال اخیرش می بینیم که این مطلب نه تنها واقعیت ندارد بلکه در بسیاری از موارد او، نسبت به بسیاری از مسئولان منتقد جریان انقلابی در کشور، خشونت را «تئوریزه» می کند.

به عنوان مثال او در یکی از آخرین سخنرانی هایش درباره اظهارات دو نامزد غیراصولگرای انتخابات ریاست جمهوری سیزدهم در مناظره های انتخاباتی می گوید:  "جابجایی مرزهای وقاحت توسط دو نفر از نامزدها، نتیجۀ ۲۵سال سکوت حوزه در موارد مشابه قبلی است اینکه شورای نگهبان الان و در گذشته جرأت اقدام نداشته، به‌خاطر همین سکوت‌هاست. چرا شورای نگهبان جرأت نمی‌کند، چرا دفعات قبل که دروغ و وقاحت را در نامزدهای ریاست‌جمهوری می‌دید، جرأت نکرد آنها را از ادامۀ بازی باز بدارد؟ مثل کاری که یک داور در بازی فوتبال انجام می‌دهد و کارت قرمز می‌دهد. این به‌خاطر همین سکوت‌هاست. به‌دلیل اینکه نصرتِ حق و توهین باطل در جامعۀ ما نمی‌شود؛ البته به‌قدر کافی یا با ادبیات مؤثر، یا با روش و بیان قوی. خیلی‌ها جزو خاذلین و ساکتین هستند، و روز قیامت باید جواب بدهند. باید روشنگری کنیم و اینهایی که مرز وقاحت را در عرصۀ سیاست جابجا می‌کنند و دیگر اخلاقی برای جامعه باقی نمی‌گذارند، از عرصۀ سیاست بزداییم."

ماجرای قدرت گرفتن و مطرح شدن پناهیان به اواخر دولت «هاشمی رفسنجانی» و ابتدای دولت «محمد خاتمی» بازمی‌گردد که سخنرانان مذهبی برای شور دادن به جوانان حزب‌اللهی و بهره‌برداری از آنان در درگیری‌های سیاسی به کار می‌آمدند. «امیر تفرشی»، از موسسین جنبش عدالتخواه دانشجویی، در توییتی در همین رابطه نوشته است که در هیئت پناهیان که برادرش احمد نیز مداح آن بود نوجوانان در یک ربع آخر با «آقا بیا (اشاره به ظهور امام زمان)» شور می‌گرفتند.

تفرشی اضافه می کند: با همین شور او و دیگر نوجوانان را برده‌اند تا حسینیه و خانه آیت‌الله «منتظری» را تخریب کنند. پس از اعتراضات سال ۱۳۸۸ نیز پناهیان همین نقش را ایفا کرد. او عضو «قرارگاه عمار» بود که «مهدی طائب»، برادر «حسین طائب»، فرمانده سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، رییس آن است.

بنابر گزارش دیده بان ایران؛ پناهیان در دوران جنگ عضو «لشکر ۲۷ محمد رسول‌الله تهران» بود. او پس از جنگ مدتی رییس نهاد نمایندگی رهبر جمهوری اسلامی در «دانشگاه هنر» می شود.

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه، عضو سابق کمیسیون امنیت ملی، در سال ۱۳۹۸ از «علیرضا پناهیان» خواسته بود که درباره «پاکت‌های میلیونی» شفاف‌سازی کند.

اشاره ای به متمول بودن این روحانی که سال گذشته به شکل دیگری در شبکه های اجتماعی مطرح شد. شهریور سال گذشته یاشار سلطانی فعال رسانه‌ای اسنادی را منتشر کرد که در آن خبر از مالکیت خانه‌ای ۳۰ میلیاردی می‌داد که صاحب آن «پناهیان» بود. 

پناهیان اما درباره این اسناد مدعی شد که خانه‌ای که ۵ سال قرار بود با شریکی آن را بسازیم چون شریکم به پول خود نیاز داشت، شخص دیگری آمد پول او را داد و خانه را ساختیم. یک زمین ۲۲۵ متری که هر طبقه آن حدودا ۱۲۰ متر می‌باشد. او گفت: «من یک واحد آن خانه را بیشتر ندارم آن هم با هدیه رفقا، مانند امام که هدیه‌ای زندگی می‌کرد و مقام معظم رهبری که با هدیه رفقایش زندگی می‌کند، من هم همین طور».

توجیه عجیبی که نشان از دست بالاگرفتنش در مقام مقایسه با مسئولان عالی رتبه نظام داشت. اما آن چیزی که از پناهیان می دانیم خیلی بیشتر از آن است که مدعی می کند.

این روحانی انقلابی سالهاست که در حال بسط دادن تفکرات و نظریه های سیاسی اجتماعی و دینی اش در بین مردم است. برای این کار هم او برخلاف سایر روحانیون و یا تئورسین ها از «پایه» شروع کرده است. مدارس هماهنگ یکی از همین نمونه هاست که در ادامه توضیح خواهیم داد.

مدارس هماهنگ مدارسی هستند که در تعامل با موسسه سخن سدید  وظیفه پیاده‌سازی مؤلفه‌های مدرسه مطلوب بر اساس دیدگاه‌های تربیتی استاد پناهیان را دارند.

محل این مدارس در تهران منطقه لویزان است و در قم بلوار شهید صدوقی که در توضیح کسانی که قصد ثبت نام فرزندانشان در این مدارس را دارند آمده است: 

"پس از انتشار نظریۀ تربیتی استاد پناهیان(تنها مسیر؛ راهبرد اصلی در تربیت اسلامی) و تبیین لزوم محوریت دادن به «قدرتمند سازی دانش آموز در مدیریت تمایلات» در دبستان، و برگزاری چندین دورۀ تربیت مربی ادبستان توسط موسسۀ سخن سدید، دبستان‌های متعددی از سراسر کشور ابراز تمایل کردند تا این نظریه را محور کار در مدارس خود قرار دهند. بر همین اساس موسسۀ سخن سدید، بستری مهیا کرده است تا در چارچوب آن بتواند به دبستان‌هایی که علاقمند هستند از نظریۀ تربیتی استاد پناهیان در ادارۀ دبستان خود بهره گیرند، خدمت‌رسانی کند."

در سایت موسسه «سخن سدید» همچنین درباره همکاری مدارس با این موسسه قید شده است که "مدارسی که تمایل به همکاری در رستای اجرای مدل تربیتی تنها مسیر را دارند، می‌توانند یکی از قالب‌های مدارس «همپا»، «همراه» یا «هماهنگ» را که در ادامه آنها را تعریف می‌کنیم، برای همکاری انتخاب کنند."

مدارس همپا؛ مدارسی هستند که مدیر، کادر و معلمان آن دورۀ آموزشی «ترنّم» را گذرانده‌اند، و علاقه‌مند هستند متناسب با ظرفیت خود در مسیر اجرای این مدل گام بردارند، ولی شرایط و آمادگی لازم برای اجرای کامل مدل را ندارند. این مدارس پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری مدارس «همپا»، می‌توانند سوالات خود را در خصوص اجرای مدل در طول سال به صورت مکتوب برای موسسه ارسال کنند و موسسه نیز در حد توان، و بدون دریافت هزینه، پاسخگوی سوالات خواهد بود. همچنین در صورت درخواست مدرّس جهت جلسات والدین و مربیان توسط مدارس، سخن سدید در صورت توان، نسبت به تأمین استاد اقدام خواهد کرد. پرداخت هزینۀ استاد طبق مصوبۀ موسسه سخن سدید به عهدۀ درخواست‌کننده خواهد بود. در این قالب همکاری، موسسه هیچ‌گونه نظارتی بر فعالیت های مدارس نخواهد داشت و بنابراین مدارس همپا متعهد می‌شوند که از اسم استاد پناهیان در تبلیغات خود استفاده نکنند.

مدارس همراه: مدارسی هستند که دورۀ آموزشی «ترّنم» را گذرانده‌اند، و قصد اجرای کامل مدل و اداره مدرسه خود بر اساس دیدگاه‌های استاد پناهیان را دارند، اما فرایند نظارت موسسه بر این مدارس، یک نظارت اجمالی و فصلی است. مدارس «همراه» متعهد به ارائۀ گزارشی فصلی اقدامات انجام شده برای حرکت به سمت مدل هستند که نشان‌دهندۀ میزان تلاش صورت گرفته برای تامین الزامات مدل است.

و اما در مدارس هماهنگ طبق توضیح سایت اطلاع رسانی سخن سدید، مدارس هماهنگ، مدارسی هستند که ضمن شرکت کادر و معلمان در دوره «ترنّم»، تعهّد جدی به اجرای مدل و ارائه گزارش منظم و بازخوردگیری مداوم دارند و موسسه نیز بر عملکرد این مدارس، نظارت مستقیم و مستمر دارد. مدارس هماهنگ، موظف هستند در طول مدت اجرای تفاهم‌نامه، همکاری کامل با ناظر و ارزیاب موسسه داشته باشند و با توجه نظارت مستقیم موسسه بر این مدارس، بعد از عقد تفاهم‌نامه،‌ این مدارس به عنوان مدارس «هماهنگ» در سایت معرفی می‌شوند و مجاز به استفاده از نام استاد پناهیان و برند مدارس «تنهامسیری» در تبلیغات خود هستند.

و اما موسسه «سخن سدید» برای کیست؟

موسسۀ سخن سدید طبق مرامنامه ای که منتشر کرده است فقط از اندیشه‌های سیاسی اجتماعی و دینی حجت الاسلام پناهیان استفاده می کند. این موسسه در سال 98 در قم راه اندازی شده است و طبق اظهارات مدیران آن متشکل از تعدادی از پژوهشگران و طلاب علاقه مند به مباحث آقای پناهیان که با هدف فرآوری سخنرانی های استاد پناهیان و آماده سازی خوراک فکری مناسب برای مخاطبین مختلف در قالب های متنوع، راه اندازش شده است. 

به گزارش دیده بان ایران؛ حجت الاسلام میری مدیر مؤسسه «سخن سدید» درباره نوع عملکرد این موسسه می گوید:  تا کنون به لطف خدا، موسسه سخن سدید دوره های آموزشی متعددی در زمینه های، تربیت فرزند، انسان شناسی، رازهای موفقیت (تنها مسیر) و تربیت مربی ادبستان داشته است که در این دوره ها، نزدیک به 5 هزار نفر به صورت مستقیم از آموزشهای موسسه استفاده کرده اند.

هنوز اطلاعی از آنچه که در این مدارس درس داده می شود در دسترس نیست. اما آنچه که مهم است نحوه نظارت بر این نوع از مدارس است که مشخص نیست آیا وزارت آموزش و پرورش دخالتی نحوه عملکرد این مدارس دارد یا خیر. سوالی که به نظر می رسد با روی کارآمدن دولتِ همراه آقای پناهیان رسیدن به پاسخ آن عملاً امکان پذیر نباشد.

منبع: دیده بان ایران- یغما فشخامی

 

1597828395

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر