کد خبر: 10988
A

وزارت خارجه آمریکا درمورد انتقال میلیاردها دلار به ایران کنگره را فریب داده است

یک منبع آگاه در کنگره آمریکا در گفت‌و‌گو با نشریه «ویکلی استاندارد» گفته دولت اوباما نمایندگان سطح بالای امریکا را درباره انتقال میلیارد‌ها دلار به ایران فریب داده است.

وزارت خارجه آمریکا درمورد انتقال میلیاردها دلار به ایران کنگره را فریب داده است

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران به ادعای نشریه آمریکایی «ویکلی استاندارد» آمریکا به تعدادی از بانک‌های ایرانی برای دریافت ماهانه ۷۰۰ میلیون دلار دارایی بلوکه شده ایران در خلال توافق هسته‌ای مجوز داده است. ایران به تدریج بیش از ۱۰ میلیارد دلار به صورت نقد و شمش طلا دریافت کرده است..

یک جمهوری خواه کنگره به «ویکلی استاندارد» گفته که دولت نمایندگان را در مورد جزییات این نقل و انتقال فریب داده است.

این منبع آگاه به این خبرگزاری گفته: ما در مورد ۷۰۰ میلیون دلار ماهانه در خلال توافق هسته‌ای بحث کردیم. مقامات وزارت خارجه هرگز به پول نقد و طلا اشاره‌ای نکرده بودند. این کار آن‌ها فریبکاری بود. آن‌ها فرصت‌های متعددی داشتند که در مورد این پرداخت‌ها اطلاع رسانی کنند اما این کار را نکردند..

به گفته این منبع آگاه دولت آمار کامل این نقل و انتقالات را اعلام نکرده است. ما لیستی از ابطال‌ها و استثناهایی که برای تسهیل این پرداخت‌های ماهانه در نظر گرفته شده بود را دیده‌ایم. این موارد شامل جزییات مکانیزم‌ها یا مجوز‌ها به افراد نبود.

این منبع آگاه با اشاره به اسناد وزارت خزانه داری که در گذشته این فعالیت‌ها را ممنوع کرده بود مدعی شد: مقادیر بالای پرداخت‌ها تنها با اعطای مجوزهایی به افراد ممکن بوده است..

یک کار‌شناس تحریم‌های ایران در گفت و گو با «ویکلی استاندارد» مدعی شده که دولت نسبت به انتشار جزییات این پرداخت‌ها بی‌میل است؛ به ویژه در مورد بیان این جزییات به کنگره. به احتمال زیاد مجوزهای زیادی به بانک‌ها داده شده است که از این رو ممنوعیت‌های سابق را علیه سیستم مالی ایران تضعیف کرده است.

به ادعای این کار‌شناس تحریم‌ها، بانک‌ها نیز نسبت به تامین مالی ایران بی‌میلند چرا که می‌ترسند این پول‌ها از سوی ایران در راه کمک به گروه‌های تروریستی مصرف شود.

این کار‌شناس که به این دلیل که در مورد این مسائل در کنگره کار می‌کند خواسته نامش فاش نشود گفته: وزارت خزانه داری با این پیش فرض‌ها فشار‌هایش را علیه ایران کم کرده و این پول‌ها را به سمت ایران فرستاده است. حالا باید شاهد نشانه‌های این نقل و انتقال‌ها باشیم زمانی که این پول‌ها به دست سپاه قدس و حزب الله و حماس رسیده است.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر