کد خبر: 110013
A
دیده بان ایران:

از همسران ابراهیم رئیسی، جلیلی، رضایی، همتی، زاکانی، قاضی زاده هاشمی و مهرعلیزاده چه می دانیم؟

زنان و همسران همین هفت نامزد کجای برنامه های یومیه هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته اند؟ آیا آنها صرفا برای خالی نبودن عریضه همراه شوهرانشان در محافل عمومی و اخیراً در صداوسیما -به تنهایی-حاضر می شوند و یا اینکه در عالم واقع هم برای نامزدها از ارزش و جایگاه ویژه ای برخورداند؟

از همسران ابراهیم رئیسی، جلیلی، رضایی، همتی، زاکانی، قاضی زاده هاشمی و مهرعلیزاده چه می دانیم؟

به گزارش دیده بان ایران؛ کمتر از چهار روز دیگر به برگزاری یکی از کم رونق ترین انتخابات های ریاست جممهوری در ایران باقی مانده است و در این بسیاری از مردم پیروز نهایی آن را «معلوم» می دانند و برخی دیگر تا اینجای کار اساساً ارزشی برای اینکه چه کسی رئیس جمهوری دولت بعدی باشد، قائل نشده اند.

بر اساس تحلیل بسیاری از کارشناسان شعارهای هفت نامزد منتخب شورای نگهبان نه تنها نتوانسته مردم امروز جامعه را راضی کند؛ بلکه به گفته محسن هاشمی حتی 20 سال قبل هم مردم با این شعارها در پای صندوق رای حاضر نمی شدند.

اما نکته ای که طی 10 روز گذشته بیش از پیش مردم را نسبت به سخنان نامزدها بی تفاوت کرد، نحوه مناظره آنها در صداوسیما و طرح مسائلی بود که بیان آن از عهده هر کسی بر می آمد و نیازی به صرف این همه وقت و هزینه نداشت.

پرداختن مضحک به مسئله زنان یکی از همین موضوعاتی بود که در برخی موارد با انتقاد شدید کاربران در شبکه های اجتماعی قرار گرفت تا جاییکه یکی از نامزدهای وابسته به جریان انقلابی در مناظره دوم اعلام کرد که من نه دو و یا پنج تا بلکه همه اعضای کابینه ام را از زنان انتخاب خواهم کرد.

اما زنان و همسران همین هفت نامزد کجای برنامه های یومیه هفت نامزد انتخابات ریاست جمهوری قرار گرفته اند؟ آیا آنها صرفا برای خالی نبودن عریضه همراه شوهرانشان در محافل عمومی و اخیراً در صداوسیما -به تنهایی-حاضر می شوند و یا اینکه در عالم واقع هم برای نامزدها از ارزش و جایگاه ویژه ای برخورداند؟

از همسران و دختران نامزدها چه می‌دانیم؟

عبدالناصر همتی رئیس سایق بانک مرکزی به گواه بسیاری از کاربران تا اینجای کار پدیده انتخابات بود. سپیده شبستری به عنوان نماینده آقای همتی برای حضور در برنامه تلویزیونی، بدون چادر که پوشش معمول زنان مسئولان است، حاضر شد و درباره رفتارها و زندگی شخصی کاندیدا فراتر رفت و از پیشنهادات شغلی او گفت. او برای نخستین بار اعلام کرد که در دوره اول ریاست جمهوری حسن روحانی، اکبر هاشمی رفسنجانی پیشنهاد داده بود که آقای همتی ریاست بانک مرکزی شود. خانم شبستری همچنین گفت که پس از تایید صلاحیت آقای همتی، حسن روحانی به او گفته که باید بین ریاست بانک مرکزی و نامزدی انتخابات، یکی را انتخاب کند.

خانم شبستری همسرش را "مردم روزهای سخت" خواند و از مردم "خواهش" کرد که "حتما" با او رای بدهند و "مطمئن باشند که پشیمان نخواهند شد".

سپیده شبستری که دکترای اقتصاد دارد، نخستین بار در سال ۱۳۹۸ و انتخابات مجلس همراه با همسرش در حال رای دادن دیده شده بود. بر خلاف دختران و همسران ابراهیم رئیسی و علیرضا زاکانی، همسر آقای همتی به خودی خود برای او حاشیه‌ساز نشد. به نوشته رسانه‌ها، هر سه فرزند آنها هم در ایران تحصیل کرده‌اند.

دختر حجت الاسلام سیدابراهیم رئیسی 

 

نام همسر ابراهیم رئیسی، جمیله علم‌الهدی حدود چهار سال پیش مطرح شد. در آن سال تصویر سنگ قبر مادر او، یعنی همسر احمد علم‌الهدی در شبکه‌های اجتماعی دست‌به‌دست شد. روی این سنگ نوشته شده: "آرامگاه مرحومه مغفوره همسر نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی".

اسفندماه ۱۳۹۹ هم احمد علم‌الهدی، روحانی تندرو، در سخنانی که به عنوان امام جمعه مشهد داشت، به صدا زدن زن و شوهر با اسم کوچک انتقاد کرد: "متاسفانه با تأثیر فرهنگ غرب زن و همسر در خانه همدیگر را با اسم کوچک صدا می‌زنند، در لایه اول زندگی که صمیمیت بین زن و شوهر حاکم است، اگر همدیگر را با اسم کوچک صدا بزنند مانعی ندارد، اما در لایه دوم که لایه ظاهری زندگی است، باید حرمت زن و شوهر حفظ شود".

جمیله علم‌الهدی، همسر رئیسی، در سال ۱۳۸۰ از دانشگاه تربیت مدرس دکترا گرفته و در دانشگاه شهید بهشتی فلسفه تعلیم و تربیت تدریس می‌کند. او رئیس کمیسیون تعلیم و تربیت شورای عالی انقلاب فرهنگی هم هست و به گفته دخترش، به عنوان "اندیشمند زن جهان اسلام معرفی شده" است.

در سال ۱۳۹۶ ویدئویی از همسر آقای رئیسی منتشر شد که او را در همایشی بین‌المللی، در حالی نشان می‌داد که بدون تسلط به زبان انگلیسی سعی داشت به این زبان سخنرانی کند. پس از آن، درجه علمی جمیله علم‌الهدی زیر سوال رفت. آقای رئیسی در این دوره از انتخابات به جای همسر، دخترش را برای گفت‌وگو با رسانه‌ها معرفی کرد. در نخستین مناظره انتخابات هم مدرک دکترای رئیسی از سوی محسن مهرعلیزاده زیر سوال رفت. آقای مهرعلیزاده گفت که رئیسی "شش کلاس سواد" دارد.

ریحانه سادات رئیسی، دختر ابراهیم رئیسی در مصاحبه‌ای رادیویی به عنوان "نماینده نامزد انتخاباتی" درباره خصوصیات فردی و اجتماعی پدرش صحبت کرد. او که از پدرش به عنوان "حاج آقا" یاد می‌کرد و در پاسخ به این پرسش که نگاه آقای رئیسی به حضور و فعالیت بانوان چیست، گفت: "اجازه بدهید کارنامه بگویم. کارنامه‌ای که مردم لمس کردند. یک وقت می‌گوییم برنامه چیست، یک وقت می‌گوییم کارنامه کارهایی که برای زنان کردیم چیست".

او به باز کردن یک ضریح و یک سری رواق برای خانم‌ها در آستان قدس رضوی اشاره کرد. ریحانه سادات رئیسی همچنین درباره کارهای پدرش در قوه قضاییه گفت: "در دوسالی که در قوه قضاییه بودند کارهای جالبی برای بانوان انجام شده که دوست و دشمن همه می‌گویند که کار عجیب و دوست‌داشتنی بوده برای بانوان". او به اجازه حضور بعضی زنان زندانی که مادر بودند در منزلشان با پابند الکترونیکی و "تعبیه حقوق بانوان در سند تحول به صورت مدون" اشاره کرد.

خانم رئیسی گفت که سال ۹۶ تخریبی علیه پدرش انجام شد مبنی بر این که بین زن و مرد دیوار می‌کشد؛ در صورتی که او پل درست می‌کند.

دختر علیرضا زاکانی 

خانواده علیرضا زاکانی اما بیشتر با موضوع همسر دوم او، که بعد شایعه عنوان شد، و تحصیل دخترش مریم در سوئیس و تولد نوه‌اش در این کشور بر سر زبان‌ها افتاده است. او در مصاحبه‌ای گفته که قبل از ازدواج با همسرش، قصد داشته با همسر یکی از شهدا که یک فرزند هم داشت ازدواج کند. اما آن خانم گفته که دیگر تحمل شهید شدن همسرش را ندارد.

زینب زاکانی دختر سوم او در مصاحبه تلویزیونی ظاهرا شد. او در این مصاحبه گفت که این حواشی برای خانواده‌اش جدید نیست و هر دوره‌ای که پدرش "با مفاسد اقتصادی برخورد می‌کرده، تهدیدها شروع می‌شدند." خانم زاکانی گفت که جنس و روش این تهدیدها در حال عوض شدن است و قصد دارند "تخریب شخصیتی" و "بی‌آبرویی و رسوایی" برای خانواده‌اش به بار بیاورند.

معصومه پاکتچی، همسر آقای زاکانی، مسئول واحد زنان بنیاد فرهنگی "حضرت مهدی موعود" است. او تا سطح سه حوزه علمیه درس خواند و در حوزه‌های علمیه خواهران فعال بوده است.

همسران چهار نامزد دیگر کجا هستند؟

نامی از همسر امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی در میان نیست. آقای قاضی‌زاده تنها درباره نحوه آشنایی با همسرش سخن گفته و هنگام ثبت‌نام در ستاد انتخابات دخترش را همراه برد.

همسر سعید جلیلی پزشک عمومی است و فاطمه سجادی نام دارد. از او هم اطلاعاتی جز زمان و نحوه آشنایی در دست نیست.

از همسر محسن مهرعلیزاده با عنوان "خانم خیری" یاد می‌شود، شاید به این دلیل که همسرش، با همسر علی مقدم، معاون ارتباطات دفتر رهبر ایران خواهر است. آقای مهرعلیزاده در مصاحبه‌ای گفته که همسرش "کم‌رو" است.

اطلاعات زیادی از همسر محسن رضایی وجود ندارد، جز این که نامش معصومه خدنگ است و فعالیت‌های خیریه انجام می‌دهد. هنگام پناهنده شدن بزرگ‌ترین فرزندشان به آمریکا و نگرانی‌هایی که پس از مصاحبه او با رسانه‌ها پیش آمد، خانم خدنگ به بعضی مقامات نامه نوشت. جسد پسر آنها در ۲۲ آبان ۱۳۹۰ در هتلی در دبی پیدا شد. همسر محسن رضایی اکنون قائم مقام موسسه خیریه‌ای است که به نام پسرش، احمد رضایی، نام‌گذاری شده است. این موسسه از سال ۱۳۹۲ فعال است. فرزندان دیگر محسن رضایی نامی در عرصه سیاست ندارند.

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر