کد خبر: 110094
A

محمد مهاجری: فکر نمی‌کنم علی لاریجانی از کسی حمایت کند

فعال رسانه‌ای اصولگرا با اشاره رد صلاحیت‌های شورای نگهبان و بیانیه لاریجانی،‌ تاکید کرد: برادرانه به کدخدایی توصیه می‌کنم اگر واقعاً فکر می‌کند روش شورای نگهبان نادرست و ناعادلانه بوده و به گفته لاریجانی منطبق بر قانون و بیانات رهبری نیست، استعفا دهد.

محمد مهاجری:  فکر نمی‌کنم  علی لاریجانی از کسی حمایت کند

به گزارش سایت دیده بان ایران؛ محمد مهاجری کنشگر و روزنامه‌نگار اصولگرا درباره بیانیه علی لاریجانی خطاب به شورای نگهبان و مباحث مطرح شده میان وی و کدخدایی اظهار داشت: موضوع آقای لاریجانی چالش تازه‌ای برای شورای نگهبان است، سال‌ها بود شورای نگهبان در مقابل هر کاندیدایی اعلام می‌کرد که ما رد صلاحیت نکرده‌ایم بلکه عدم احراز صلاحیت کرده‌ایم که شاید پذیرفته هم بود. اما وقتی به آقای لاریجانی می‌رسند، عدم احراز او دقیقا مثل عدم احراز صلاحیت آقای جنتی و بسیاری از بزرگان انقلاب است. یک فرد را که از کنار خیابان نیاورده‌اید که بخواهد در ریاست‌جمهوری ثبت‌نام کند که شورای نگهبان مهر عدم احراز زده است. آقای لاریجانی ۴۲ سال در این مملکت در مصدر کارهای مهم بوده است.

وی تصریح کرد: اگر شورای نگهبان نتواند صلاحیت فردی را که ۴۲ سال سابقه و پرونده کاری دارد احراز کند، آقایان درب شورای نگهبان را ببندند و یک قفل بر آن بزنند و به منزل بروند. وقتی شورای نگهبان نتواند شخصیت سوم کشور را بررسی صلاحیت کند، نشان‌دهنده عدم توانایی اعضای شورای نگهبان است و بهتر است آقایان فکر دیگری به حال خودشان کنند.

چالش جدیدی  برای پاسخ‌گو کردن شورای نگهبان به وجود آمده است

مهاجری با بیان اینکه چالش جدیدی  برای پاسخ‌گو کردن شورای نگهبان به وجود آمده است، بیان کرد: شورای نگهبان تاکنون خودش را در مقابل هیچ فردی، مسئول و پاسخگو نمی‌دانسته، اکنون چالشی به وجود آمده و آن چالش قانون اساسی است. اکنون وقت آن است که به فکر این باشیم که قانون اساسی را در حوزه و حدود اختیارات شورای نگهبان حتماً بازنگری کنیم.

وی ادامه داد: نکته سومی که اکنون به لحاظ حقوقی مطرح می‌شود، این است که شورای نگهبان ۱۲ عضو دارد اما تا جایی که من می‌دانم دست کم پنج نفر از شش عضو حقوقدان آن، سمتی جز معلمی دانشگاه نداشته‌اند و حداکثر سابقه مدیریتی که داشته‌اند، عضویت در گروه حقوق دانشکده‌شان بوده‌ است. آنها دهیار یک روستا یا بخشدار نبوده‌اند و یا حتی یک نانوایی را هم اداره نکرده‌اند؛ در مورد فقهای شورای نگهبان نیز همین گونه است به جز یکی دو نفر مثل آقای آملی که رئیس قوه قضائیه بوده‌اند، سایرین مدیریت‌های چندان بالایی نداشته‌اند.

این کنشگر سیاسی نزدیک به لاریجانی با اشاره به دلایل طرح این موضوع گفت: وقتی می‌خواهید صلاحیت یک نفر را برای پستی احراز کنید، خودتان باید اطلاعات کامل و تجربه کامل از این شغل داشته باشید؛ برخی از اعضای محترم شورای نگهبانی که حتی یک ده را اداره نکرده‌اند، چگونه می‌توانند تشخیص دهند که فردی می‌تواند کشور را اداره کند یا نکند؟ به همین دلیل اینکه اعضای شورای نگهبان بتوانند صلاحیت کسی را احراز کنند، کلاً محل اشکال است. راه حل مسئله این است؛ برای اینکه اعضای شورای نگهبان بتوانند صلاحیت کسی را احراز کنند باید یک گروه از مدیران باتجربه شامل روسای‌جمهور، وزرا، استانداران و روسای مجالس و هیئت رئیسه مجلس پیشین را در یک مجموعه جمع کنند و احراز صلاحیت‌ها را به آنها تفویض کنند و این تشکیلات احراز کند که آیا فرد مدیر و مدبر هست یا نیست.

آقایان اعضای شورای نگهبان اصلاً جایگاه بالاتری و هیچ رجحانی بر کسی ندارند

وی خاطرنشان کرد: حتی وقتی کسی می‌خواهد هیئت علمی دانشگاهی شود، شش استاد می‌نشینند و مصاحبه می‌کنند اما افرادی که از حیث سواد و معلومات از آن فرد بالاتر هستند، آقایان اعضای شورای نگهبان اصلاً جایگاه بالاتری و هیچ رجحانی بر کسی ندارند؛ ممکن است پاسخ آنها این باشد که در قانون اساسی چنین چیزی وجود دارد، سلمنا اما راهش چیزی بود که گفتم، یعنی کمیته مشورتی که نظرش کاملاً لازم‌الاتباع و صائب باشد. بنابراین اتفاقی که برای آقای لاریجانی افتاده، یک اتفاق خیر برای جمهوری اسلامی و قانون اساسی و برای برخورد با برخی رفتارهای سلیقه‌ای است.

این سیاستمدار اصولگرا خطاب به کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان گفت: من شخصاً آقای کدخدایی را انسانی بسیار صادق، سالم و صالح می‌دانم؛ آدمی که می‌خواهد مرّ قانون را رعایت کند و اینکه می‌دانم نظر ایشان در مورد آقای لاریجانی تایید صلاحیت بوده است. اما ایشان در موقعیت سخنگوی شورای نگهبان قرار گرفته و مجبور است از آن مجموعه دفاع کند، اما در صورتی که واقعاً فکر می‌کنند روش شورای نگهبان نادرست و ناعادلانه بوده و به گفته آقای لاریجانی منطبق بر قانون و بیانات رهبری نیست، آقای کدخدایی می‌تواند استعفا دهد و شخصیت علمی، دینی و انسانی خودش را حفظ کند.

وقتی رهبری می‌گویند که ظلم صورت گرفته، باید به آن توجه کرد

وی گفت: وقتی رهبری می‌گویند که ظلم صورت گرفته، باید به آن توجه کرد. آقای لاریجانی شورای نگهبان را به گوشه رینگ برده و می‌گوید اگر حرف‌هایی که دیگران زده‌ اند در رد صلاحیت من تاثیر نداشته، بگویید که چرا صلاحیت مرا را تایید نکردید؛ آنها می‌گویند ما شما را رد نکردیم، بلکه احراز صلاحیت نشده‌اید. آقای لاریجانی دوباره رفته و در پاسخ سخنان رهبری را آورده است.

مهاجری افزود: آقای لاریجانی تا آنجا پیش می‌رود که افکار عمومی مردم را به آنجا برساند و شورای نگهبان بپذیرد که در حال انجام یک روند مخالف حقوق مردم است.

وی درباره این سوال که چرا علی لاریجانی پیشتر نسبت به این مسائل واکنشی نداشته؛ با اشاره به بیانیه دیروز لاریجانی مبنی بر اینکه پیشتر نیز به شورای نگهبان تذکراتی داده و در مورد رد صلاحیت‌ها هشدار داده است، اظهار داشت: در همه مواردی که نمایندگان مجلس رد صلاحیت شدند، حتی در مورد مجلس دوره دهم که تعداد زیادی از نمایندگان رد صلاحیت شدند، آقای لاریجانی در یک نطق شدیدالحنی خطاب به اعضای شورای نگهبان رفتار آنها را محکوم کرد و من هیچ بعید نمی‌دانم که رد صلاحیت ایشان در انتخابات ریاست‌جمهوری کاملاً مربوط به آن موضع‌گیری‌های تند باشد.

مهاجری در ادامه ابراز داشت: معتقدم آقای رئیسی حداقل رای ۱۰ _۱۲ میلیونی را دارد که به هیچ وجه از بین نخواهد رفت، حتی متاسفانه بعضی از رسانه‌های اصولگرا که کاملاً مدافع آقای رئیسی و جزء ما اصولگراها نیز هستند در نهایت بی‌اخلاقی رفتار می‌کنند. می‌خواهم بگویم وقتی نتیجه انتخابات را می‌دانیم و مشخص است که آقای رئیسی رأی بالایی دارد، دلیلی برای تخریب دیگران وجود ندارد.

وی درباره رقیب رئیسی یا جریان انقلابی بیان کرد: آقای زاکانی حتما انصراف خواهد داد اما دوست دارم که ایشان انصراف ندهد و در انتخابات بماند و آن دو دهم یا یک درصد رایی را که به عنوان نتیجه انتخابات اعلام می‌کند، قاب کند و همیشه در طاقچه اتاق و میز کار داشته باشد تا بداند که میزان محبوبیتش چقدر است. همچنین در مورد قاضی‌زاده هاشمی و در مورد جلیلی نیز دوست دارم نتیجه انتخابات را ببینم؛‌ حاضر هستم برگه‌ اعلام نتایج وزارت کشور را در یک قاب خوشگل برای آقایان قرار دهم که روی میزشان بگذارند تا همیشه تعداد آرای خودشان را ببیند.

این کنشگر سیاسی تاکید کرد: سه قطبی که در هفته جاری شکل خواهد گرفت بین رئیسی، همتی و رضایی خواهد بود و به احتمال زیاد آقای مهرعلیزاده نیز به نفع همتی کنار خواهد رفت.

وی درباره اینکه آیا لاریجانی از کسی حمایت خواهد کرد یا نه، خاطرنشان کرد: فکر نمی‌کنم ایشان از کسی حمایت کند و برای تایید صلاحیت ایشان نیز فکر نمی‌کنم برنامه‌ای باشد. اما در صورتی که تایید صلاحیت صورت گیرد، قطعاً انتخابات باید حداقل یک ماه عقب بیفتد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر