کد خبر: 110197
A
در جلسه هیات دولت مطرح شد:

روحانی: اجازه مذاکرات در دولت قبل صادر شد/چرا دروغ می گوئید/ شما که ٧ سال مذاکره کردید چه دستاوردی داشتید/ همه شما مسئولیت در نظام داشتید و دارید

رئیس‌جمهور تاکید کرد: اگر نقد و مشکلی داریم راه حل آن به هر حال صندوق رای است. همه ما باید جمهوریت نظام را پاس بداریم و اگر گله ای هم داریم راه آن قهر با صندوق نیست.

روحانی: اجازه مذاکرات در دولت قبل صادر شد/چرا دروغ می گوئید/ شما که ٧ سال مذاکره کردید چه دستاوردی داشتید/ همه شما مسئولیت در نظام داشتید و دارید

به گزارش دیده بان ایران، حسن روحانی در جلسه صبح امروز هیات دولت با تبریک میلاد علی‌ابن موسی رضا(ع) و خواهر گرامی ایشان حضرت معصومه(س) و برادر ایشان احمد ابن موسی و دهه کرامت گفت: روز جمعه ۲۸ خرداد روز انتخابات است و همیشه روز انتخابات برای ما مهم بوده است؛ البته در این انتخابات همینطور که مقام معظم رهبری اشاره فرمودند در بررسی صلاحیت‌ها ظلمی صورت گرفت و در جریان تبلیغات انتخاباتی که شاهد آن بودیم حتما ظلم‌های فراوانی رخ داده که همه باید خود را موظف بدانیم که این ظلم‌ها را جبران کنیم. 

وی ادامه داد: به نظر من مردم بزرگ ایران در طول این ۸ سال بار مسئولیت سنگینی را بر دوش داشتند و در مراحل مختلف این مسئولیت را انجام دادند. این بر ما واجب و لازم است که کار و فداکاری مردم را برای همه تشریح کنیم. اولین موضوع در آغاز این ۸ سال بود که باید ترسیم کنیم که اگر با رهبری رهبر معظم انقلاب و ارشادات ایشان و حضور مردم و تدبیر دولت نبود و برجام محقق نمی‌شد و وضع به همان سیر ادامه پیدا می‌کرد، اوضاع چگونه بود و در سال ۹۳ و ۹۴ چه وضعی داشتیم. صادرات نفت قطع می‌شد، روابط بانکی ما با دنیا قطع بود و مردم با شرایط سختی مواجه می‌شدند؛ حتما مسئولین باید این را در سندی ترسیم کنند که در سال‌های بعد چه اتفاقی می افتاد. 

وی افزود: سند دومی که باید ترسیم شود این است که اگر برجام در سال ۹۷ توسط یک فردی که بیماری روانی بود و متاسفانه در آمریکا مسئولیت را به دست گرفته بود دچار مشکل نمی‌شد و روند سال ۹۴ و ۹۵ ادامه پیدا می‌کرد؛ این ترسیم کار سختی نیست، این شرایط را ما باید در نظر بگیریم و با آن شرایط ترسیم کنیم که رشد اقتصادی و نقدینگی و اشتغال چه می‌شد. این اسناد باید در اختیار مردم قرار بگیرد. 

وی تاکید کرد: با این حال در این ایام هیچ کس از جنایت آمریکا حرف نزد و انگار در وسط جنگ تحمیلی بودیم و اسم جنگ و صدام را نمی‌بردند، آیا این حرف منطقی بود؟ 

روحانی اظهار کرد: سند دیگری که باید ترسیم و منتشر شود تا همه ببینند اینکه از سال ۹۷ تا امروز چه خسارت‌هایی توسط تحریم‌های ظالمانه به ملت ایران تحمیل شده است. در این مدت خسارت مستقیم و خسارت غیر‌مستقیم ما چقدر بوده است. این روشن است که ما حدوداً چقدر نفت می‌توانستیم صادر کنیم و از آن جلوگیری کردند. اگر تحریم و جنایت ترامپ نبود ما ۵۰، ۶۰ میلیارد دلار اعتبار از کشورهای دیگر می‌گرفتیم.

وی با بیان اینکه ما باید بگوییم در طول این سه سال چه ضرر‌هایی به کشور وارد شده است، افزود: ۲۸ مرداد را چه کسی برای ما ایجاد کرد؟ در جنگ جهانی دوم چه کسی کشور ما را اشغال کرد؟ در جنگ تحمیلی هشت ساله چه کسی علیه ما جنگید؟ مگر ممکن است که در جنگ هشت ساله ما کاری به بیرون نداشته باشیم؟ مگر می‌شود اگر کشورهای دیگر علیه ما اقدام کردند به آنها کار نداشته باشیم؟ در تجاوز خارجی و جنگ تحمیلی باید بیرون را در نظر بگیریم.

رئیس دولت گفت: نکته دیگر در خصوص ملت و دولت است و آن اینکه در این سه سال و نیم ما در بسیاری از مقاطع تهدید را به فرصت تبدیل کردیم. ما در طول این سه سال و نیم نتوانستیم از نفت برای بودجه استفاده کنیم. ۲.۵ درصد بودجه ما از نفت بود؛ ما در این شرایط بودجه بدون نفت را طراحی کردیم و اجرا و عملی شد و توانستیم از راه دیگر تامین بودجه کنیم. آمدیم سهام دولت را شش برابر سال قبل فروختیم. اورراق مالی را چند برابر آوردیم و استفاده کردیم و نگذاشتیم از پول بانک مرکزی برداشت شود. این موضوع بسیار مهم است که دولتی در جنگ اقصادی باشد و برای بودجه یک ریال از پایه پولی و بانک مرکزی استفاده نکند.

روحانی بیان کرد: در این ایام سخت توانستیم همسان‌سازی حقوق بازنشسته و شاغل را به سرانجام برسانیم؛ ترمیم حقوق‌ها را انجام دادیم. هزینه‌هایی نیز بر ما تحمیل شد علاوه بر اینکه کرونا نیز سختی‌های خاص خود را داشت. در طول این مدت صادرات ما دچار مشکل شد. 

وی ادامه داد: دیروز وزیر صمت گزارشی داد که خوشحال کننده بود که در سه سال و نیم جنگ اقتصادی هیچ واحد صنعتی به دلیل واردات مواد اولیه تعطیل نشد. وزیر صمت در ستاد اقتصادی دولت گفت که یک واحد تولیدی تعطیل نشده است که این مسأله مهمی است.

روحانی با تاکید بر اینکه در این مقطع کشور توانستیم به جای نفت، پتروشیمی و فولاد بیاوریم،‌ گفت: برای اینکه بتونیم دارو و مواد غذایی و سایر نیازهایمان را وارد کنیم، وقتی نفت نبود دلار و ارز از کجا بیاوریم؟ همه دستگاه‌ها از جمله بخش کشاورزی تلاش کردند اما عمدتاً پتروشیمی و فولاد بوده که به صحنه آمده است. این فرصت‌ها وجود داشته است.  دولت چگونه توانسته این کار کشور را اداره کند؟ کسی نیامد بگوید در شرایط جنگ اقتصادی و بسته شدن تمام دروازه‌ها به روی کشور، چگونه کشور توانست نفس بکشد؟

وی افزود: ملت رنج فراوانی برد و سختی‌های بسیار زیادی کشید، اما در عین حال توانست در برابر دشمن بیاستد، این باعث شد که امروز آنها در وین مذاکره سر به زیر مذاکره می‌کنند، پذیرفتند که کار دولت قبلی اشتباه بوده است و شرمگین مذاکره می‌کنند؛ اگر این دولت دوازدهم نبود و دیگران جای ما بودند و در فصل هفت سازمان ملل متحد همه قطعنامه ها بر سرما ریخته بود، توانست مسیر را آنچنان دقیق و با تدبیر ادامه دهد که برجام را حفظ کند و نگذارد قطعنامه‌های سازمان ملل دوباره برگردد و در عین حال قدم و قدم کاهش تعهدات را هم انجام دهد.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر