کد خبر: 110209
A

اسحاق جهانگیری: دیگر نمی‌خواهم درباره ردصلاحیتم حرفی بزنم/ شورای نگهبان پاسخی به من نداد/ خودم امضای آقای رئیسی پای افزایش قیمت بنزین را دیدم

معاون اول رییس جمهور تاکید کرد :شرط لازم مشارکت حداکثری منوط به این است که دستگاه‌های سیاستگذار و ناظر و مجری تعهد به قانون اساسی داشته باشند و هم مردم و جریان‌های سیاسی نسبت به انتخابات حساسیت داشته باشند و در آن فعال باشند.

اسحاق جهانگیری: دیگر نمی‌خواهم درباره ردصلاحیتم حرفی بزنم/ شورای نگهبان پاسخی به من نداد/ خودم امضای آقای رئیسی پای افزایش قیمت بنزین را دیدم

به گزارش دیده بان ایران؛  اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه امروز هیئت دولت در جمع خبرنگاران با بیان اینکه انتخابات بر اساس اندیشه امام و آرمانهای انقلاب و قانون اساسی، مسیر تحقق دموکراسی و مهمترین اصل جمهوریت نظام است، اظهار کرد: تحقق تام این مهم در تجلی مشارکت حداکثری است که یک وظیفه ملی و از الزامات توسعه سیاسی است. 

وی افزود: شرط لازم مشارکت حداکثری منوط به این است که دستگاه‌های سیاستگذار و ناظر و مجری تعهد به قانون اساسی داشته باشند و هم مردم و جریان‌های سیاسی نسبت به انتخابات حساسیت داشته باشند و در آن فعال باشند.

 معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: رهبری همواره بر مشارکت حداکثری مخصوصاً در انتخابات ریاست جمهوری تاکید داشتند و در چند انتخابات‌ اخیر با یک تحلیل خاصی راجع به حضور مردم صحبت کردند و گفتند که اگر کسی نظام و رهبر را هم قبول ندارد، به خاطر ایران در انتخابات شرکت کند. این نشان‌دهنده جایگاه انتخابات در نظام است. هرکسی که به آینده ایران فکر می‌کند باید به اقتدار ایران فکر کند و حتماً انتخابات در این زمینه نقش تأثیرگذاری دارد.

جهانگیری با تاکید براینکه انتظار می‌رفت شورای نگهبان به نحوی عمل کند که بتواند انتخاباتی رقابتی و حداکثری فراهم شود، تصریح کرد: متاسفانه اینگونه نشد و حتی به نقطه‌ای رسید که رهبری در عدم احراز صلاحیت برخی از کاندیداها به دلیل گزارش‌های غلط گفتند که ظلم و جفا شده است که باید جبران شود اما تا الان جبرانی انجام نشده است.

وی افزود: ما الان با گلایه‌ای از طرف افراد و مردم روبه‌رو هستیم، ولی باید در این مقطع گلایه‌ها را کنار گذاشت و به ایران و آینده کشور و جمهوری اسلامی فکر کرد و برای صیانت از جمهوریت نظام همه پای صندوقهای رأی برویم و به نامزدی که فکر می‌کنیم می‌تواند در دفاع از حقوق مردم و جمهوریت نظام و گذر از مشکلات پیش‌روی مردم و مسائل منطقه و بین‌المللی موفق باشد و تیم قوی دارد، رأی دهیم.
معاون اول رئیس جمهوری با بیان اینکه امیدوارم ۲۸ خرداد به یکی از روزهای خوب و جشن ملی برای مردم تبدیل شود، اظهار کرد: هم نقش رئیس جمهوری در کشور بسیار تعیین‌کننده است، خصوصا در مقطع فعلی که برای منافع خود در دنیا مذاکره می‌کنیم و هم انتخابات شورای شهر و روستاها مهم است که مسائل بسیاری در شهر و روستاها می‌تواند از این طریق حل شود.

جهانگیری با بیان اینکه میزان مشارکت مردم برای دولت بسیار مهم است، ادامه داد: ولی دیگر مردم باید خودشان در زمینه مشارکت تصمیم بگیرند.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا شورای نگهبان دلایل عدم احراز صلاحیتش را به او اعلام کرده یا خیر، تصریح کرد: من دیگر نمی‌خواهم درباره این مسائل منفی حرف بزنم. من توییت کردم و گفتم که هرچه دارید به اطلاع عموم برسانید و به اطلاع خود من هم برسانید. من فکر می‌کنم که شورای نگهبان واقعاً پاسخی برای این حرف ندارد. هرکس از خودش اطلاعات خوبی دارد و من فکر می‌کنم به تعبیر رهبری ظلم شد.

 معاون اول رئیس جمهوری افزود: ظلم نه به من که اصلا برایم هیچ مهم نبود اما به مردمی که می‌خواستند یک مسئولی انتخاب بکنند، این حق انتخاب مسئول برای مردم محدود شد ولی از طرفی کسی که یک دوره‌ای طولانی از هر نظر بخواهیم به سابقه‌اش فکر کنیم چه از نظر صلاحیت‌های عمومی، چه از انقلاب، چه از نظر خانواده شهدا، چه از نظر جنگ و جبهه و چه از دید سابقه اجرایی از پایین‌ترین سطوح تا بالاترین آن، در مجموع یک اتفاق عجیب رخ داد.

جهانگیری یادآور شد: من در سال ۹۶ هم کاندیدا شدم و تاییدم کردند و در این چهار سال هم که مسئول اقتصاد مقاومتی و مقابله با جنگ اقتصادی بودم. بعید می‌دانم اتفاق خاصی در این چهار سال افتاده باشد که آقایان به این نتیجه رسیدند اما به هرحال گذشت. 

وی در پاسخ به پرسشی درباره سخنان برخی کاندیداها درباره افزایش قیمت بنزین و اینکه در این امر صرفاً دولت مقصر است و واکنش دولت به این سخنان، تصریح کرد: راجع به بنزین دوره‌ای طولانی در جلسات اقتصادی سران سه قوه صبحت شد و حداقل در سال ۹۷ این صحبت‌ها آغاز شد که به دلایلی متوقف شد و در سال ۹۸ این امر در جلسات مختلف بحث شد و در یک جلسه‌ای هم یک مقدار تنش پیش آمد و حرف‌های تندی هم زده شد که بعد از آن من حضورم در جلسات مربوط به بنزین کمتر شد.
معاون اول رئیس جمهوری یادآور شد: ولی نهایتاً تصمیمی گرفته شد و زمانی که همان تصمیمی که اجرایی شد، اتخاذ شد، خدمت رهبری برده شد چرا که به دلایلی باید از ایشان درباره هزینه‌هایش که دولت در نظر داشت همه آن در اختیار مردم قرار گیرد و مجوز رهبری را لازم داشت، ایشان در آنجا گفتند که من درباره مسائل فنی آن نظری ندارم، اگر سران قوا قبول دارند من موافقت می‌کنم.


جهانگیری افزود: در همان‌جا آقای روحانی تصمیم را خدمت سران دو قوه دیگر گذاشتند و هرسه امضاء کردند و در نامه امضای آنان هست و من خودم این امضاها را دیدم. بعد از اینکه امضاء شد خدمت رهبری رفت و  موافقت کردند که اجرایی شود. بله، مسئولیت اجرا در دستگاه اجرایی است.

وی تاکید کرد: نه فقط راجع به این موضوع بلکه راجع به هر موضوعی باید در پیشگاه ملت عذرخواه باشیم. مردم ایران مردم بزرگی هستند. جنگ اقتصادی هیچگاه برای مردم ایران توضیح داده نشد، این جنگ می‌خواست بنیان جمهوری اسلامی را از بین ببرد و یک مجموعه در برابر آن ایستادند. باید این امر توضیح داده می‌شد که به هر دلیلی توضیح داده نشد ولی باید در فرصت باقیمانده دولت این امر نوشته خواهد شد و در تاریخ ایران ماندگار می‌شود که در این جنگ در برابر آمریکا ایستادگی کردند و آنان خود اعلام کردند که ما شکست خوردیم.
 معاون اول رئیس جمهوری تصریح کرد: جفاست به کسانی که فرماندهان جنگ اقتصادی در کشور بودند به جای تقدیرکردن به ناکارآمدی متهم کنند. حتماً در تاریخ کشور مشخص خواهد شد کارآمدان چه کسانی بودند و ناکارآمدان چه کسانی. 

جهانگیری گفت: متاسفانه برخی هیچ کارنامه‌ای ندارند و اظهار کارآمدی می‌کنند و در مقابل کسانی که کارنامه‌های درخشان دارند گاهی اوقات به چنین چیزهایی متهم می‌شوند.

 

 

 

 

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر