کد خبر: 110280
A

کدخدایی: هفته گذشته دلایل ردصلاحیت ۴ نامزد را به آنها گفتیم/ بزودی پاسخ «روحانی» را هم خواهیم داد

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آنچه که وظیفه شورای نگهبان است در بحث انتخابات، پاسداری و صیانت از آرا مردم است و این وظیفه را در طول این مدت انجام داده است.

کدخدایی: هفته گذشته دلایل ردصلاحیت ۴ نامزد را به آنها گفتیم/ بزودی پاسخ «روحانی» را هم خواهیم داد

به گزارش دیده بان ایران, عباسعلی کدخدایی در نشست خبری در آستانه انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری، اظهار کرد: تعبیری که رهبری برای انتخابات فردا به کار بردند، «رویداد سرنوشت‌ساز» بود، رویدادی که انتخابات ۱۴۰۰ را رقم می‌زند؛ چهار انتخابات را در پیش داریم. آنچه که وظیفه شورای نگهبان است در بحث انتخابات، پاسداری و صیانت از آرا مردم است و این وظیفه را در طول این مدت انجام داده است.

وی افزود: ما علاوه بر بحث سلامت انتخابات که همیشه ملاکی اصلی برای شورای نگهبان بوده، سلامت مردم را نیز مدنظر داریم و به همین خاطر اقدامات مختلفی را انجام دادیم.

سخنگوی شورای نگهبان با اشاره بحث تعرفه‌ها ، گفت: از زمانی که طرح اولیه مطرح می‌شود باید با تایید شورای نگهبان برسد. مرحله بعدی مرحله چاپ تعرفه‌هاست که ناظرین ما ۲۴ ساعته به چاپ تعرفه‌ها، نظارت داشتند. حدود ده درصد بر تعداد تعرفه‌ها افزوده شد که نگرانی محدود بودن تعرفه را نداشته باشیم.

وی اضافه کرد: تدابیری اندیشیده شده که در مناطق ییلاقی نیز کمبود نداشته باشیم. این اطمینان را می‌دهیم که از سوی شورای نگهبان مشکل کمبود تعرفه را نخواهیم داشت.

کدخدایی بیان کرد: ما باید تدابیری برای رعایت سلامت مردم داشته باشیم و این کار از ابتدا بین کارشناسان ما وزارت کشور انجام شده است. روز گذشته نیز در این خصوص جلسه‌ای با حضور آیت‌الله جنتی و وزیر کشور داشتیم و این اطمینان را می‌دهیم که سلامت مردم حفظ شود و پروتکل‌ها رعایت شود. فاصله گذاری و‌ استفاده بیشتر از فضای خارجی شعب مدنظر است، یک‌نفر ناظر از وزارت بهداشت در هر شعبه حضور خواهد داشت. اثر انگشت حذف شده و احزار هویت از طریق الکترونیکی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از نکات دیگر بحث برگزاری انتخابات در خارج از کشور است؛ باید توجه داشته باشیم که بخشی از این کار به کشور مقابل مربوط است. در این خصوص تلاش گسترده‌ای صورت گرفته است.

وی گفت: حدود ۶۷ هزار شعبه در سراسر کشور پیش‌بینی کردیم که این میزان حدود ۷ درصد نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶ و ۲۲ درصد نسبت به انتخابات  مجلس افزایش داشته است.

وی در خصوص فرمایش مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه به برخی از نامزدها جفا شده است و بیانیه صادره از سوی این شورا نیز گفت: شورای نگهبان براساس قوانین و ملاک رأی‌گیری نظر می‌دهد و ملاک‌های قانونی ما باید مدنظر قرار گیرد و همانگونه که در رسانه‌‌ها مطرح شد، دستگاه‌های دیگر باید اقدام لازم را انجام دهند.

کدخدایی در خصوص اظهارات اخیر مصلحی نیز اظهار کرد: طبق قانون مراجع مختلف باید گزارشاتی که در اختیار دارند را برای شورای نگهبان ارسال کنند اما این گزارشات تنها جنبه کارشناسی دارد. گاهی گزارشات دقیق نبوده و شورای نگهبان نیز خلاف آن نظر داده است.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: دو نفر از اعضای دیگر شورای نگهبان غیر‌ از من نیز این خبر را تکذیب کردند. دیروز نیز فیلم آن جلسه را دیدیم و چنین چیزی نبود. ان‌شاالله در زمان مناسبی آن فیلم را منتشر خواهیم کرد.

وی با بیان اینکه در انتخابات ریاست جمهوری، از همه‌ گروه‌ها در رقابت‌ حضور دارند، اظهار کرد: نظر شورای نگهبان براساس قانون است و شورا بر اساس مباحث سیاسی، صلاحیت‌ها را هرگز بررسی نکرده و نمی‌کند. 

این عضو حقوقدان شورای نگهبان ادامه داد: شورای نگهبان وظیفه نظارتی خود را براساس قانون انجام می‌دهد و احراز صلاحیت‌ها هم بر مبنای قانون اساسی انجام می شود. رأی اکثریت اعضای شورای نگهبان، ملاک نهایی برای احراز یا عدم احراز داوطلبان است. امیدوارم در آینده اشکالاتی که در قوانین انتخاباتی ما وجود دارد، از سوی مجلس شورای اسلامی بررسی و رفع شود.

کدخدایی گفت: طبق قانون بعد از گزارش از سوی وزارت کشور شورای نگهبان پنج روز فرصت بررسی و اعلام نظر دارد تلاش می کنیم در این فرصت قانون نظر خود را اعلام کنیم. 

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه تاکنون تخلفات ارائه شده چقدر قابل اتکا بوده است؛ گفت: تاکنون گزارش تخلف خاصی را نداشته‌ایم آنچه که در توان ما بوده این است که عوامل نظارتی آموزش ببیند و در چینش شعبه ها هماهنگی صورت گیرد . امیدواریم فردا هم تخلف زیادی را شاهد نباشیم .

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره  دلایل رد صلاحیت برخی از کاندیداها به خصوص لاریجانی و احمدی نژاد، گفت: بر اساس اصل ۱۱۵ قانون اساسی مستندات افراد مطرح و قرائت می شود و باید اعضا نسبت به هر فرد ۷ رای مثبت داشته باشند و اینکه هر عضو شورا بر چه اساسی رای مثبت یا منفی می‌دهد نمی‌توانم بیان کنم ولی ملاک نهایی رای اعضای شورای نگهبان است.

وی افزود: اگرچه در قانون انتخابات ریاست جمهوری ما حکمی را برای بیان دلایل نداریم اما هر کدام از  افراد که  درخواست کردند آنها را دعوت کردیم. هفته گذشته ۴ نفر را  دعوت کردم و مطالب را گفتم و الان هم ۲ نفر دیگر درخواست کردند که در اولین فرصت مطالب را ارائه می‌کنیم.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار کرد: امیدوارم فردا انتخابات خوبی رقم بخورد. انتخابات، رویداد سرنوشت‌سازی است که جمهوریت نظام را تثبیت می‌کند. حق تعیین سرنوشت و استفاده از آن بحثی است که جمهوری اسلامی ایران در طول این چهل سال، به جامعه ما عطا کرده است و باید از این حق استفاده کنیم. همان‌طور که در ادوار گذشته در انتخابات مختلف حضور مردم را شاهد بودیم، امیدواریم مجدداً شاهد باشیم فردا هم مردم پای صندوق‌های رأی حاضر شوند.

کدخدایی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا به نامه آقای روحانی پاسخ داده شده است؟ گفت: بله پاسخی تهیه شده است و به زودی ارائه می شود.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر