کد خبر: 110340
A
دیده بان ایران:

آرای باطله مردم در انتخابات ریاست جمهوری «اعتراض سفید» به حاکمیت بود؟

ابراهیم رئیسی در اردیبهشت سال 96 توانسته بود ۱۵٬۸۳۵٬۷۹۴ رای از مجموع ۴۱٬۳۶۶٬۰۸۵ رأی را به خودش اختصاص دهد. آرای قابل توجه ای که بسیاری از جریان اصولگرایی کشور که حالا به گفتمان «انقلابی» شهره شده اند آنرا یک پیروزی مهم برای خودشان و رئیسی تلقی کرده و از همان روزِ شکست در انتخابات هم ضمن تلاش برای اینکه ابراهیم رئیسی از قالب «سید محرومان» خارج نشود مقدمات رسیدن او به پاستور را فراهم می کردند.

آرای باطله مردم در انتخابات ریاست جمهوری «اعتراض سفید» به حاکمیت بود؟

به گزارش دیده بان ایران؛ 49 ماه پس از آنکه «سیدابراهیم رئیسی» در نخستین تجربه خود در یک انتخابات، مقابل «حسن روحانی» شکست را پذیرفت، توانست در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و در حالیکه بسیاری از مردم این انتخابات را تحریم کرده بودند، لقب هشتمین رئیس جمهور را از آن خودش کند.

آن هم در شرایطی که به گفته محسن مهرعلیزاده، نامزد انصرافی این دوره از انتخابات، ابر و باد و مه خورشید و فلک دست در دست یکدیگر داده بودند تا رئیس قوه قضائیه اینبار بدون کوچکترین دغدغه ای راهی پاستور شود.

ابراهیم رئیسی در اردیبهشت سال 96 توانسته بود ۱۵٬۸۳۵٬۷۹۴ رای از مجموع ۴۱٬۳۶۶٬۰۸۵ رأی را به خودش اختصاص دهد. آرای قابل توجه ای که بسیاری از جریان اصولگرایی کشور که حالا به گفتمان «انقلابی» شهره شده اند آنرا یک پیروزی مهم برای خودشان و رئیسی تلقی کرده و از همان روزِ شکست در انتخابات هم ضمن تلاش برای اینکه ابراهیم رئیسی از قالب «سید محرومان» خارج نشود مقدمات رسیدن او به پاستور را فراهم می کردند.

این موضوع تا جایی پیش رفت که از همان ابتدای آغاز به صدا در آمدن سوت مارتن سیزدهم، شورای نگهبان با محدود کردن نامزدهایی که قصد حضور در این انتخابات را داشتند به نحوی راه را برای نامزدهای شاخص که عمدتاً به جناح منتقد دولت تعلق داشتند هموار کرد.

کمی بعد و پس از اتمام ثبت نام ها و آغاز بررسی نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری، شورای نگهبان با ردصلاحیت افرادی چون علی لاریجانی، اسحاق جهانگیری و مسعود پزشکیان این پیام را به جامعه منتقل کرد که آنطور که به نظر می رسد «میزان مشارکت» مردم در این دوره از انتخابات برای او چندان ارزشی ندارد.

میزان این ارزشگذاری حتا تا جایی پیش رفت که سخنگوی شورای نگهبان در گفت وگو با خبرگزاری آسوشیتدپرس صراحتاً اعلام کرد که مشروعیت نظام هیچ ربطی به میزان مشارکت مردم ندارد.

ادعایی که هرچند واکنش های بسیار زیادی را به دنبال داشت اما در نهایت این شورای نگهبان بود که علی رغم تذکر آیت الله خامنه ای به همان ترتیبی که از مدت ها قبل اعلام کرده بود راهش را ادامه داد تا اینکه میزان مشارکت مردم در انتخابات سیزدهم به صورت ناپلئونی به حدود 50% رسید. در حالیکه این مقدار در دوره قبل - دوازدهم-  ۷۳٫۰۷ درصد بود.

این در حالی است که پیش از این و در ۱۲ دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران، و تا قبل از این پایین ترین مشارکت مربوط به دوره ششم بود که در خرداد ۱۳۷۲ برگزار شد در این دوره میزان مشارکت مردم در انتخابات  ۵۰ و شش دهم درصد بود و در آن آیت الله هاشمی رفسنجانی برنده انتخابات اعلام شد. 

ابراهیم رئیسی در حالی روز گذشته توانست از مجموع ۲۷ میلیون رای شمارش شده؛  ۱۷ میلیون و ۱۸۸ هزار رای را به خودش اختصاص دهد که تنها توانست 1352206 رای بیشتر از دوره قبل کسب نماید.

آنهم در حالی که در این میان تحت هیچ شرایطی نمی توان نقش شورای نگهبان و «نظارت استصوابی» آن را نادیده گرفت. در یک تحلیل گذرا می توان این موضوع را اینگونه مطرح کرد که این شورا عملاً با حذف ۲۳٬۶۳۶٬۶۵۲ نفری که در دوره قبل به روحانی رای داده بودند، از طرفی مسیر رسیدن رئیسی به پاستور را کوتاه تر کرد و از سوی دیگر رای نامزدهای شاخص ردصلاحیت شده را به سوی «آرای باطله» سوق داد.

آرای باطله ای که می توان از آن به عنوان رقیب سیدابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری روز گذشته یاد کرد.

رئیس ستاد انتخابات کشور صبح امروز آرای باطله را در حالی چهارمیلیون و صدهزار اعلام کرد که برخی از رسانه ها تا چهارمیلیون و نیم هم آنرا ذکر کرده اند.

آماری عجیب که اگر شمارش آرا به همین منوال بگذرد به رده دوم جدول نامزدها می رسد. در ماده ۲۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری ، «آرای سفید»، «آرای غیر قابل خواندن» و «آرایی که از طریق خرید و فروش به دست آمده باشد»"، به عنوان «رای باطل» محسوب شده اند. به این معنی که چنین آرایی، طببیعتاً به سبد آرای هیچ یک از کاندیداها اضافه نمی شوند، اما به عدد شرکت کنندگان در انتخابات افزوده خواهند شد.

هرچند پیش از این هم وزارت کشور مشخصاً از چگونگی باطل اعلام شدن این آرا اطلاعی را منتشر نکرده است اما برخی تحلیلگران این آرای باطله را «سفید» نامیده اند.

مطلب مهمی که چندی قبل آیت الله خامنه ای با اشاره به آن در پاسخ به یک استفتا رای سفید را "موجب تضعیف نظام اسلامی" دانسته و حرام اعلام کرده بود.

یازدهم خردادماه خبرگزاری فارس نزدیک به سپاه ضمن پیش بینی این نحو از اعتراض در انتخابات پیش رو آنرا «فتنه سفید» نامید و طبق معمول با نسبت دادن آن به اصلاح طلبان نوشت: "حزب اتحاد ملت و سازمان عدالت و آزادی، به دنبال راه‌اندازی فتنه جدید در انتخابات هستند. 

فارس نوشت: اصلاح‌طلبان بنا دارند با سرمایه‌گذاری روی ضد انقلاب و هواداران یکی از نامزدها ردصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، شمار آرای باطله را افزایش دهند و اسم آن را هم اعتراض مدنی سفید گذاشته‌اند.

 حزب اتحاد ملت و سازمان عدالت و آزادی، به دنبال راه‌اندازی آن‌چه «فتنه سفید» خوانده، هستند. 

بنابر ادعای فارس "اصلاح‌طلبان با سرمایه‌گذاری روی ضد انقلاب و هواداران یکی از نامزدها ردصلاحیت شده انتخابات ریاست‌جمهوری، شمار آرای باطله را افزایش دهند و اسم آن را هم اعتراض مدنی سفید گذاشته‌اند."

این خبرگزاری البته به این مطلب هم اشاره کرده که  «در صورت پایین بودن درصد مشارکت در انتخابات علت عمده و اصلی آن عملکرد دولت روحانی با ایفای نقش پررنگ عناصر اصلاح‌طلب در هشت سال گذشته و گره زدن کلیه امور کشور به مسئله سیاست خارجی است.»

با همه این اوصاف مشخص نیست آرای باطله قابل توجه ای که مردم روز گذشته درون صندوق رای انداخته اند را باید پای چه گروهی نوشت اما صراحتاً به این نکته می توان اشاره کرد که نادیده گرفتن این دسته از مردم توسط ابراهیم رئیسی، در آینده می تواند برای او خوش آیند نباشد.

 

منبع: دیده بان ایران- یغما فشخامی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

  • سلی

    یعنی سر جمع بیست درصد از کسانی که در انتخابات قبل رای دادند به اضافه ارا باطله ، اینها، به هیچکس رای ندادند

ارسال نظر