کد خبر: 110378
A

نخستین دور مذاکرات وین بعد از انتخابات ایران، امروز برگزار می‌شود

نخستین دور مذاکرات وین بعد از انتخابات ریاست‌جمهوری ایران، امروز -یکشنبه- برگزار می‌شود

نخستین دور مذاکرات وین بعد از انتخابات ایران، امروز برگزار می‌شود

به گزارش دیده بان ایران؛ اتحادیه اروپا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات هسته‌ای غیرمستقیم ایران و آمریکا، امروز -یکشنبه- در وین دنبال می‌شود.

این نخستین دور مذاکرات هسته‌ای پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایران و پیروزی «ابراهیم رئیسی» است.

پیش از این، پایگاه «اکسیوس» به نقل از یک منبع آگاه اعلام کرد که ایالات متحده خواستار آن است که پیش از مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری جدید ایران، با این کشور درباره توافق هسته‌ای مذاکره کند.

بر اساس این گزارش، دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهوری آمریکا قصد دارد شش هفته قبل از تحلیف رئیس‌جمهوری جدید ایران، برای بازگشت به برنامه جامع اقدام مشترک، درباره برنامه هسته ای ایران با تهران مذاکره کند.

این منبع خاطرنشان کرد که به تعویق انداختن مذاکرات تا اوایل ماه آگوست، زمانی که یک دوره انتقالی در ایران اتفاق می‌افتد، باعث «نگرانی» خواهد شد. این منبع گفت: «اگر ما پیش از تشکیل دولت جدید توافقی نداشته باشیم، من فکر می‌کنم این پرسش‌های جدی در مورد چگونگی دستیابی به آن ایجاد خواهد کرد».

 وی افزود که نگرانی چندانی در مورد احتمال به قدرت رسیدن یک دولت محافظه‌کارتر نیست، بلکه مربوط به این واقعیت که هرچه مذاکرات طولانی‌تر بدون دستیابی به موفقیت ادامه یابد، شانس موفقیت کمتر است. یک مقام دولتی به آکسیوس گفت که واشنگتن «زمان نامحدودی برای مشاوره در مورد برجام ندارد»، در حالی که وی زمان دقیق تعیین‌شده توسط مقام‌های آمریکایی را برای مذاکرات در مورد معامله مشخص نکرده است.

این منبع همچنین گفت که ایران «به طور جدی در مذاکرات برجام» شرکت می کند و توافق می تواند طی چند هفته انجام شود. وی افزود که ایالات متحده قصد ندارد مذاکرات را برای ماه‌های زیادی ادامه دهد و احتمال می‌دهد که تهران با این موضع موافق است. یک مقام دولتی توضیح داد که همانطور که مقامات ایرانی به واشنگتن اعلام کردند، «انتخابات یک عامل نیست، تصمیمات قبل و بعد از انتخابات ادامه خواهد یافت، بنابراین [مذاکرات] در نتیجه این انتخابات قطع نمی‌شود».

وی از مشخص کردن اینکه دقیقاً چه موانعی در مذاکره درباره برجام وجود دارد، خودداری کرد، اما به پیشرفت در بحث‌ها اشاره کرد.

منبع: ایلنا

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر