کد خبر: 11061
A

محمد تقی رهبر: تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب ایده جامعه روحانیت است

محمد تقی رهبر: جامعه روحانیت مبارز یک شورایی دارد و در مشورتی که روحانیت داشته به این نتیجه رسیده که فراخوان کند و گروههای اصولگرا را دعوت کند. ایده تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب برای جامعه روحانیت مبارز است.

محمد تقی رهبر: تشکیل جبهه مردمی نیروهای انقلاب ایده جامعه روحانیت است
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی دیده بان ایران، محمد تقی رهبر عضو جامعه روحانیت مبارز که عضو جبهه نیروهای مردمی انقلاب نیز در خصوص برنامه های این جبهه با سایت اعتماد آنلاین به گفت و گو نشسته که مشروح آن در پی می آید:
 
به نظر شما تکثر جبهه ها و احزاب زیر مجموعه اصولگرایی چه تاثیری در انتخابات ریاست جمهوری سال 96 دارد؟ آیا موجب انشقاق نمی شود؟
وقتی که راهها درست باشد تکثر مانعی ندارد. زمانیکه همدلی وجود داشته باشد و همدیگر را تضعیف نکنیم و همه با هم وحدت و انسجام داشته باشیم؛ تکثر مانعی ندارد.
انسانها از یک قالب در نیامده اند که همه یک شکل باشند. احساسات و عقلانیت ها متفاوت است اما اصول پذیرفته شده در نظام داریم؛ اصل انقلاب، امام ، اسلام، استکبار ستیزی و حمایت از مظلومان  که اینها محور های اصلی  ما است. اگر اصلاح طلب و اصولگرا بر این اصول باور داشته باشیم می توانیم برای کشور و ملت کار کنیم و در این شرایط خدا و ملت راضی هستند.
 
احتمال دارد جبهه نیروهای مردمی انقلاب به صورت جداگانه کاندیدا معرفی کنند؟
خیر، تمام این صحبت ها برای این است که اصولگرایان به یک عملیات مشترک برسند. جبهه نیروهای مردمی انقلاب نمی خواهد به صورت جداگانه کاندیدا معرفی کند. استراتژی این است که با وحدت و انسجام در راستای مصالح الهی، دینی و کشوری کاری برای نظام،ملت و کشور انجام شود. اگر بنا باشد تضاد، اختلاف و کش مکش وجود داشته باشد بهتر است که این جبهه نباشد.باید دید که می توان به وحدت رسید یا خیر.
 
شما جزو جبهه نیروهای مردمی انقلاب هستید؟
بله، اسم بنده نیز در آن لیست هست.
 
هدف تشکیل جبهه نیروهای مردمی انقلاب چیست؟ و برای چه تشکیل شد؟ 
هدف جبهه این است که با پشتیبانی مردمی، آرمانها، استراتژی حساب شده و سنجیده و حراست از ارزشهای انقلاب، امام و ولایت کار کند. خدمت به مردم  در حوزه های اقتصادی، فرهنگی و جامعه در مقابل مسایل خارج و داخل نیز از اهداف دیگر این جبهه است. ما در جبهه نیروهای مردمی انقلاب می خواهیم راهی که خدا و پیغمبر بپسندند و خط امام و ولایت باشد را دنبال کنیم.
 
یعنی قرار است اصولگرایان ذیل این جبهه به وحدت برسند؟ و یا جامعه روحانیت است که چتری برای وحدت در میان اصولگرایان خواهد شد؟
تلاش جامعه روحانیت بر این است که جبهه های اصولگرایان را با هر نامی هماهنگ کند. البته مدیریت اصلی بر عهده جامعه روحانیت است. این جامعه بر آن است که کلیه اصولگرایان را تا جایی که مقدور است دور هم جمع کند. از همه گروه های اصولگرا دعوت شده است و نوعا هم اظهار آمادگی کردند. در جامعه روحانیت هدف این است که با همیاری و مشورت وحدت و انسجام بوجود آید. 
 
جبهه نیروهای مردمی انقلاب به منظور وحدت در انتخابات تشکیل شده است؟
یکی از کارهای این جبهه انسجام در عرصه انتخابات است. اما این جبهه تنها برای انتخابات تشکیل نشده بلکه می خواهد جبهه متحدی باشد. ممکن است موارد دیگری پیش بیاید که در این جبهه مطرح و بررسی شود و جبهه نیروهای مردمی انقلاب برای دفاع از ارزش های اسلام، انقلاب و ولایت تلاش داشته باشند انتخابات یک بخش عملکرد جبهه است اما اصولا فراتر از مسئله انتخاباتی این جبهه قدم بر می دارد.  در حال حاضر هسته ی مرکزی جبهه مردمی انقلاب در تهران است اما از استانها و شهرستانها نیز عضو گیری می شود.
 
بالاخره محوریت وحدت با جبهه نیروهای مردمی انقلاب است یا جامعه روحانیت؟
در حقیقت محوریت روحانیت مبارز است اما روحانیت مبارز آغوشش را برای همه جبهه ها باز کرده است بدون آنکه بخواهد انحصار طلبی کند. جامعه روحانیت می خواهد همه بیایند تا به یک نظر واحد برسند چرا که در این شرایط اقتدارمان بیشتر خواهد بود و خواسته هایمان را بهتر می توانیم پیگیری کنیم.
 
به نوعی جبهه مردمی نیروهای انقلاب می خواهد لیدری جریان اصولگرایی را برعهده بگیرد؟
بله، در حقیقت به این شکل است و وقتی همه با هم شدند، خود این جمع افرادی را به عنوان لیدر انتخاب می کنند. به این شکل که هر حزب یک فرد را معرفی می کند و از میان آنها افرادی به عنوان لیدر انتخاب می شوند. روحانیت مبارز به دنبال انحصار طلبی نیست بلکه بیشتر همدلی و همیاری برای پیش بردن اهداف است.
البته روحانیت مبارز به دلیل اینکه از وجاهت اجتماعی برخوردار بوده تبعا در این جبهه با مشورت همگان نقش موثری را خواهد داشت.
 
روند رسیدن به وحدت در نهایت به چه شکل خواهد بود؟ جبهه نیروهای مردمی انقلاب افرادی را انتخاب و به روحانیت مبارز معرفی می کند؟
یک شورایی در تهران داریم که روحانیت مبارز از سران گروههای اصولگرا نیز مشورت خواهد گرفت. روحانیت نمی خواهد نظرش را بر دیگران تحمیل کند و رایزنی و گفت و گو می کند. در مجلس هم با رایزنی کارها انجام می شود و این نیز به نوعی یک تشکل بزرگ مردمی برای تصمیم گیری است. در این میان روحانیت مبارز ممکن است نقش لیدری را داشته باشد اما با مشورت همگان کارها را به پیش می برد.
روحانیت پیش گام شده عده ای را فراخوان کرده که با همدیگر کارها را جلو ببرند و مشورت دهند. این همایش مردمی و کشوری را بعد از انتخاب شدن اعضا در شهرستانها و استانها مشخص می شود. برای مثال در اصفهان زمینه کار فراهم است چرا که هدف خاص شخصی نیست بلکه هدف ملی و انقلابی است و نیت خدمت به ملت است.
 
چه شد که به فکر تشکیل جبهه نیروهای انقلاب افتادید؟
نبود وحدت و انسجام در انتخابات های گذشته تبعاتی را به دنبال داشت چراکه در گذشته هر گروهی می خواست راه خود را برود و ما ضرر کردیم. به همین دلیل به فکر افتادند که برای رسیدن به اهداف و مقاصد متحد باشیم. 
در انتخابات ریاست جمهوری دوره قبل 5-6 کاندیدا داشتند اما در حال حاضر اگر بخواهند بیایند یک نفر را بیاورند. 
 
یعنی این جبهه می خواهد زمینه ساز وحدت باشد؟
احسنت، همینطور است که شما می گویید.
 
همه گروههای اصولگرایی قبول کردند که بیایند و عضو این جبهه بشوند؟
بله، آنطور که شنیدم کسی مخالفت نکرده اند. ممکن است برخی نخواهند در این جبهه حضور داشته باشند اما در حال گفت و گو با همه هستند.
 
ایده تشکیل این جبهه از سوی چه کسی مطرح شد؟ و چه شد که این جبهه تشکیل شد؟
این کار شورایی است. روحانیت مبارز یک شورایی دارد و در مشورتی که روحانیت داشته به این نتیجه رسیده که فراخوان کند و گروههای اصولگرا را دعوت کند. ایده برای جامعه روحانیت مبارز است.
 
تاکنون کاندیداهایی مطرح و بررسی شده اند؟
الان هیچ فردی مطرح نیست.  اما باید زودتر بر روی کاندیداها کار کنند چرا که زمان می گذرد.
 
اصولگرایان چگونه می توانند با آقای روحانی رقابت کنند؟ آیا استرات‍ژی خاصی مدنظر دارند؟
مقابله نیست، هدف این است که مانند گذشته کاندیدا معرفی کنیم. هر گروهی کار خود را انجام می دهد بدون اینکه تعرضی و تنشی وجود داشته باشد.
 
جلساتی جامعه روحانیت در این خصوص داشته است؟
وقتی که گزینه های مورد نظر مسجل و مسلم شود فرصت انتخابات و تبلیغات هم برسد جلساتی خواهیم داشت اما الان آقایان در حال رایزنی هستند.
 
امکان دارد آقای آل اسحاق خروجی جریان اصولگرایی باشد؟
هیچ نفر مورد نظر نیست و هر گروه گزینه هایی را معرفی می کنند. برای مثال موتلفه آقای میرسلیم را معرفی کرده است و.
 
اما معرفی آقای میر سلیم با استقبال مواجه نشد...
این تئوری است و تصمیم گیری جریان نیست. بعد از معرفی افراد، بررسی انجام می شود و ممکن است 10 نفر مطرح شوند که از این میان باید به یک یا دو نفر برسند.
 
 جبهه پایداری و حامیان آقای مصباح موافقت کردند که در این جبهه حضور داشته باشند؟
تا جایی که بنده خبر دارم از آنها هم دعوت شده اما اینکه فردی را معرفی کرده اند یا خیر تردید دارم. قرار بر این بود که از همه دعوت شود تا قصور از جانب ما نباشد. هر کسی نخواست بیاید جامعه روحانیت مقصر شناخته نشود. 
 
آیا جریان حامی آیت الله مصباح نیز به وحدت تمکین می کند و یا مانند انتخابات گذاشته به صورت جداگانه به انتخابات ورود پیدا می کنند؟
هنوز از نظرات و اهداف حامیان و نزدیکان آیت الله مصباح یزدی خبری ندارم و این موارد باید در جمع بحث شود.
 
به نظر شما جبهه پایداری ها و نزدیکان آقای مصباح یزدی نظر جمع را می پذیرند...
آقای مصباح یک شخصیت علمی است و ایشان در حوزه و تشکیلات حوزوی مقامشان محفوظ است. در عرصه های سیاسی، جنگ  و دعواها شخصیت مثل ایشان را نباید وارد کرد. جبهه پایداری که تنها آقای مصباح نیست و معلوم نیست که آقای مصباح چقدر بر روی این موضوعات نظر دارد.
آقای مصباح را خیلی قاطی این جریان نکنیم. این جریان برای گروهها است. حال آن گروه می گوید لیدر ما آقای مصباح است اما باید دید خود ایشان-مصباح یزدی- قبول دارد این موضوع را و یا اصلا مایل هست که این حرفها به نام او زده شود؟ حساب ایشان را از حساب جبهه (پایداری)جدا کنید.
کشیدن پای یک مرجع و عالم و یک شخصیت علمی و حوزوی به عرصه های سیاسی و کش مکش ها اصلا درست نیست.اعتقاد ما این است که باید شان و منزلت ایشان را از جرو بحث های سیاسی جدا کنیم.

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر