کد خبر: 110756
A
دیده بان ایران:

پهپادی که روزگذشته شرکت تولید سانتریفیوژ را مورد هدف قرار داد از داخل ایران بلند شده بود؟/ نیویورک تایمز: تاسیسات کرج از مدت ها قبل در لیست حمله اسرائیلی ها قرار گرفته بود

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع ایرانی مدعی شده است که ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در نزدیکی کرج با پهپاد کوچکی هدف قرار گرفته است.

پهپادی که روزگذشته شرکت تولید سانتریفیوژ را مورد هدف قرار داد از داخل ایران بلند شده بود؟/ نیویورک تایمز: تاسیسات کرج از مدت ها قبل در لیست حمله اسرائیلی ها قرار گرفته بود

به گزارش دیده بان ایران؛ روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز به نقل از منابع مطلع ایرانی مدعی شده است که حمله به ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران که در ساعت ۲ و ۵دقیقه بامداد چهارشنبه در نزدیکی کرج اتفاق افتاده است با «پهپاد» صورت گرفته است.

طبق این گزارش، در حالی که تا این لحظه هیچ اطلاعی درخصوص حمله به شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج منتشر نشده است خبرگزاری مهر عصر روز گذشته با انتشار خبری در همین رابطه نوشت: «بامداد امروز یک ریزپرنده (کوآدکوپتر) قصد حمله خرابکارانه به یک مجموعه سازمان انرژی اتمی در اطراف تهران را داشت، اما موفق به انجام عملیات نشد و در نهایت ساقط گردید.»

به نوشته این خبرگزاری «با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده در خصوص حفاظت از اماکن متعلق به سازمان انرژی اتمی، اقدام بامداد امروز پیش از آن که صدمه‌ای به ساختمان وارد کند، خنثی شد و خرابکاران در پیگیری برنامه خود با شکست روبه‌رو شدند.»

اما کمی بعدتر سایت نورنیوز که به دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نزدیک است، بدون اشاره به پهپاد یا هر نوع جزییات بیشتر در مورد نوع حمله، افزوده بود که «چگونگی این رخداد و همچنین شناسایی عوامل آن، از سوی مراجع مسئول در دست بررسی و پیگیری است».

خبرگزاری ایلنا هم عصر روزگذشته ابتدا در خبری حمله پهپادی در کرج را به شرکت دارویی «کووبرکت» وابسته به ستاداجرایی فرمان امام ربط داده بود که این خبر کمی دقایقی پس از انتشار حذف شد.

برخی رسانه‌های داخل کشور از «تسا» به عنوان تولیدکننده مهم ماشین‌ های سانتریفیوژ نسل جدید که با سرعت بسیار بالاتری غنی سازی اورانیوم را انجام می‌دهند نام برده اند.

با این وجود اسرائیل هنوز در خصوص حمله به تاسیسات شرکت تکنولوژی سانتریفیوژ ایران، تسا، در کرج موضع‌گیری نکرده است. اما روزنامه اسرائیلی جروزالم پست مدعی شد که "عملیات دیروز علیه یکی تاسیسات هسته ای ایران خسارت های سنگینی به این تاسیسات وارد کرده است."

یک فرد مطلع آشنا به این حمله به نیویورک تایمز گفته است، به نظر می‌رسد این پهپاد از داخل ایران، و از مکانی نه چندان دور از ساختمان سازمان انرژی اتمی ایران در کرج، بلند شده و به این ساختمان برخورد کرده است.

این فرد مطلع نسبت به خسارات احتمالی وارده به این تاسیسات ابراز بی اطلاعی کرده است.

این ادعای «نیویورک تایمز» در حالی مطرح می شود که «یک مقام آگاه» در قرارگاه پدافند هوایی ارتش «حمله پهپادی» به ساختمان‌ وابسته با سازمان انرژی اتمی را رد کرده است.

خبرگزاری ایسنا روز گذشته کمی پس از انتشار این خبر از قول سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری از الزام ثبت پرنده‌های هدایت‌پذیر از راه دور (پهپادها) خبر داد.

به گزارش دیده بان ایران؛ گفتنی است در ادامه گزارش نیویورک تایمز به نقل از یک مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا آمده است که "حمله به تاسیسات تولید سانتریفیوژ ایران در فهرست پیشنهادی بود که اسرائیل در اوایل سال ۲۰۲۰ به مقام‌های ارشد دولت دونالد ترامپ از جمله مایک پومپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، و جینا هسپل، رئیس سی آی ای به عنوان بخشی از طرح گسترده خود علیه برنامه هسته‌ای ایران ارائه کرد."

به گفته این مقام ارشد اطلاعاتی آمریکا، در میان اهداف پیشنهادی اسرائیل حمله به سایت غنی سازی اورانیوم در نطنز و ترور محسن فخری‌زاده، دانشمند ارشد هسته‌ای و معاون وزارت دفاع ایران نیز قرار داشتند.

هر چند به طور کامل تاکنون از زوایای ترور شهید محسن فخری زاده مطرح نشده است اما آذرماه سال گذشته روزنامه کویتی الجریده درباره جزئیات نحوه ترور محسن فخری زاده مدعی شده بود که این عملیات از سوی دو پهپاد که از منطقه قره باغ به پرواز درآمده بودند، انجام شده است. این ادعا بعدتر توسط سایت نورنیوز تکذیب شد.

منبع: دیده بان ایران

 

کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر