کد خبر: 110776
A

کنعانی مقدم: رئیس جمهوری نمی‌تواند بر اساس نظر شخصی خود بله یا خیر گوید/ نقشه راه کشور را «رهبری» تعیین می کند

فعال سیاسی اصلولگرا گفت: « رئیس جمهوری قطعاً نمی‌تواند بر اساس نظر شخصی خود بله یا خیر گوید. بهتر بود اینگونه پاسخ داده می‌شد که ما مذاکره‌ای با آمریکا نداریم که بخواهیم با او ملاقات کنیم. از نظر دیپلماتیک مودبانه‌تر و قابل قبول‌تر برای افکار عمومی بود.»

کنعانی مقدم: رئیس جمهوری نمی‌تواند بر اساس نظر شخصی خود بله یا خیر گوید/  نقشه راه کشور را «رهبری» تعیین می کند

به گزارش دیده بان ایران؛ حسین کنعانی مقدم تحلیلگر سیاسی اصولگرا می‌گوید:«قطعا سیاست خارجه ما بر اساس نقشه راه و سیاست‌های خارجه‌ای است که رهبری تعیین می‌کنند و رئیس جمهور هم تابع این نقشه راه است.»
وی تصریح می‌کند:« رئیس جمهوری قطعاً نمی‌تواند بر اساس نظر شخصی خود بله یا خیر گوید. بهتر بود اینگونه پاسخ داده می‌شد که ما مذاکره‌ای با آمریکا نداریم که بخواهیم با او ملاقات کنیم. از نظر دیپلماتیک مودبانه‌تر و قابل قبول‌تر برای افکار عمومی بود.»
باید درها را برای رفع موانع بر سر راه برجام، باز نگه داریم
این تحلیلگر سیاسی می‌افزاید:« نکته بعدی این است که در رابطه با سیاست‌های خارجه مان چاره‌ای نداریم که درها برای رفع موانع بر سر راه برجام را باز نگه داریم. با بستن درها گشایشی حاصل نمی‌شود. در برجام چه بخواهیم چه نخواهیم یک طرف مذاکره آمریکایی‌ها هستند و اگر در رابطه با تعامل با برجام بخواهیم صحبت کنیم این «نه» آقای رئیسی نه نفی هر گونه تعامل با برجام خواهد بود. در صورتی که سیاست‌های ما این است که در چارچوب برجام باید تعامل کنیم تا بتوانیم تحریم‌ها را برداریم.»
رئیس جمهور برای برون رفت از مشکلات حتی بایداز خود نیز هزینه کند.
کنعانی مقدم به این نکته نیز اشاره می‌کند که:«به دنبال این نیستیم که یک تابویی در رابطه با حل مسائل و مشکلات تحریمی که علیه ما است درست کنیم.» وی خاطرنشان می‌کند:« قاعدتا رئیس جمهور که مجری این سیاست‌های خارجی است باید از تاکتیک‌های مختلف استفاده کند و حتی اگر لازم باشد از خود هم باید هزینه کند تا بتواند مشکلات کشور را حل کند. اینکه ما فکر کنیم هر گونه تعاملی در سیاست‌های خارجی به عنوان انقلابی گری مطرح است به نظرم این حرف غلطی است و در مسائل سیاست خارجی باید بحث‌های تعاملی را بیشتر کنیم تا مشکلات حل و فصل شود. اگرنه با «نه» گفتن مشکلی حل نمی‌شود.»
همیشه شجاعانه و رو در رو جنگیده ایم
این فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با افتاب یزد خاطرنشان می‌سازد: « ما هیچ ترسی از ملاقات با دشمنان نداریم، ما همیشه در دفاع و جنگ، رو در رو جنگیدیم اینکه ما بترسیم با کسی ملاقات کنیم به نظر می‌رسد که در شیوه مردان میدان نیست.» کنعانی مقدم در واکنش به مصرف داخلی برخی موضعگیری‌های رئیسی و راضی نگه داشتن حامیان خود به آفتاب یزد گفت:«ما توقع مان از آقای رئیسی به عنوان یک نیروی انقلابی این است که سیاست‌های اعمالی و اعلامی نباید دوگانگی داشته باشد. نمی‌خواهیم مردم مان را گول بزنیم. به بهانه اینکه داریم با مردم صحبت می‌کنیم مردم را غیر خودی فرض کنیم. باید با مردم شفاف برخورد کرد. این طور نباشد که پشت تریبون‌ها بگوییم نه و از آن طرف پیغام‌هایی برای هر گونه مذاکره داده شود.
این «نه» نتیجه و حاصل زرنگی خبرنگار بود!
کنعانی مقدم در پایان می‌گوید:« به جای آن که بگوییم این «نه» مطلق بود یا نه باید گفت این «نه» حاصل زرنگی خبرنگار بود. به نظرم می‌رسد ایشان با پاسخی که داد در تله خبرنگاران گرفتار شد و آن خبرنگار نیز هم همین را می‌خواست و دنبال همین پاسخ بود و از قبل هم همین تصور را داشت. باید در مقابل خبرنگاران هم سیاست خرج دهیم هم کیاست. نباید طوری پیغام می‌دادیم که ایرانی‌ها به دنبال این هستند که تنش جدید با آمریکا داشته باشند.»

 

 
کانال رسمی دیدبان ایران در تلگرام

اخبار مرتبط

ارسال نظر